פרויקט הרכבל בחיפה יוצא לדרך
פרויקט הרכבל בחיפה יוצא לדרך. בעוד שלוש שנים תהפוך חיפה לעיר הראשונה בישראל שבה יופעל רכבל, כאמצעי תחבורה ציבורי לצד האוטובוס והמטרונית. שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, הניח היום (יום שלישי) אבן פינה למיזם הרכבל, שיחבר בין מרכזית המפרץ לטכניון ולאוניברסיטת חיפה שבכרמל.
בטכס הנחת אבן פינה לפרויקט הרכבל, שהתקיים בטכניון, השתתפו ראש עיריית חיפה, יונה יהב, ראשי מוסדות הטכניון ואוניברסיטת חיפה, ראשי הערים מהסביבה, מנהלי חברת "יפה נוף", אנשי משרד התחבורה, חברי מועצת העיר ומנהלי משרדי ממשלה. עלות המיזם נאמדת בכ-280 מיליון שקלים והוא צפוי להסתיים בתוך שלוש שנים.
השר כץ ציין, כי הפרויקט, שיהווה חלק אינטגרלי ממערך התחבורה הציבורית בעיר, ישפר משמעותית את הנגישות לטכניון ולאוניברסיטת חיפה ויאפשר לעשרות אלפי סטודנטים ואנשי אקדמיה להעדיף את התחבורה הציבורית על חשבון הרכבים הפרטיים. כמו כן, הוא יקל על מצוקת החנייה בקמפוסים וברחובות הסמוכים אליהם, וכן על עומסי התנועה בצירים הראשיים, במעלה הכרמל.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
"מדובר במהפכה בתחום התחבורה הציבורית בישראל בכלל ובמטרופולין חיפה בפרט. עשרות אלפי הסטודנטים ואנשי המחקר מהטכניון ומאוניברסיטת חיפה שיגיעו מחוץ לעיר יוכלו לוותר על הרכב הפרטי ולנסוע בתחבורה הציבורית נוחה, מהירה ובטוחה יותר", הוסיף השר כץ. הרכבל יגיע גם למגדל האוניברסיטה שהינו אחד מנקודות התצפית היפות בארץ.
ראש עיריית חיפה יונה יהב ציין, כי "חיפה עברה מהפכה תחבורתית בעשור האחרון הודות להשקעות העצומות של השר ישראל כץ בתחבורה הציבורית ובפיתוח התשתיות". "הרכבל שיוביל למעלה משני מיליון נוסעים בשנה יהיה חלק ממערך היסעים המתקדם ביותר בארץ ויכלול את כל ההנחות והפטורים המוענקים לאזרחים בתחבורה הציבורית״, הוסיף יהב.
נשיא הטכניון, פרופ' פרץ לביא, ציין כי "הטכניון הוביל במקוריות וביצירתיות המחשבה, מאז פתיחתו בשנת 1954, לכן אין מתאים מכך שהרכבל הראשון מסוגו בישראל יוביל בבטחה ובמהירות את הסטודנטים, אנשי הסגל וכלל ציבור הבאים אל הקמפוס וממנו. ""אנו ממתינים לרכבל המדובר כבר 13 שנים ושמחים עם צאתו לדרך. זאת יזמות במיטבה ואנו מברכים על שיתוף הפעולה בין הממשלה, הרשות המקומית והאקדמיה, במימוש פתרונות חדשים ומקוריים לאתגרי התשתית שהעתיד מזמן למדינת ישראל כולה ולעיר חיפה בפרט , הוסיף לביא.
הרכבל, שישמש להסעת נוסעים, עתיד לחבר בין מסוף מרכזית המפרץ שבו ניתן שירות של רכבת ישראל, חברות אוטובוסים עירוניים ובין עירוניים והמטרונית, לבין אוניברסיטת חיפה והטכניון. מסלול הרכבל יתפרס על כ-4.5 קילומטרים, בגובה של 460 מטרים ויכלול 6 תחנות ממרכזית המפרץ ועד לאוניברסיטת חיפה: מסוף התחבורה המזרחית, צומת הקריות (צ'ק פוסט), רחוב דורי, מרכז הטכניון, טכניון עליון ואוניברסיטת חיפה.
לאורך הציר ינועו קרוניות בנות 10 נוסעים, כאשר מכל תחנה תצא קרונית מידי כחצי דקה. זמן הנסיעה במסלול ממרכזית המפרץ לאוניברסיטה יארך כ-19 דקות: 10 דקות ממרכזית המפרץ לטכניון ו-9 דקות נוספות מהטכניון לאוניברסיטת חיפה. הקרוניות יאפשרו גישה מלאה ונוחה לנכים ולבעלי מוגבלויות. בשלב הראשון תכלול מערכת הרכבל 76 קרוניות שיסיעו 1,200 נוסעים בשעה, בכל כיוון, בו זמנית. בשלב מאוחר יותר צפוי מספרם להגיע ל-2,400 נוסעים.
מיזם הרכבל ישולב במערך התחבורה הציבורית של מטרופולין חיפה ויאפשר לכל הנוסעים ברכבל (גמלאים, בעלי מוגבלות, סטודנטים ובני נוער) ליהנות מכל הפטורים וההנחות המוענקים בשאר אמצעי התחבורה הציבורית. לצד זה, יוכלו הנוסעים להשתמש בכל אמצעי התשלום המקובלים בתחבורה הציבורית, לרבות רב קו, "חופשי חודשי" ו"חופשי סטודנטיאלי".
לפני טכס הנחת אבן הפינה למיזם הרכבל הוענקה לשר ישראל כץ אזרחות כבוד על ידי ראש עיריית חיפה יונה יהב ומועצת העיר, כהוקרה על פעילות יוצאת דופן ותרומה רבת שנים לעיר חיפה ולמדינה. בטכס הענקת תעודת ההוקרה נאמר כי בכל שנות כהונתו כשר תחבורה מיקם השר כץ את חיפה בראש סדר העדיפויות, תוך הבנת צרכיה של העיר, כבירת הצפון.
בנימוקים להענקת אזרחות הכבוד צויין בין השאר כי "ישראל כץ יישם תכניות ארוכות טווח ופרויקטים מובילים בתחום הפיתוח התחבורתי, בסך כולל של כ-6 מיליארד שקלים שתרמו להתפתחותה הכלכלית והחברתית של חיפה ולשיפור חיי התושבים במטרופולין". בין הפרויקטים אותם הוביל השר ישראל כץ היו: המטרונית, דרך נחל הגיבורים, מרכזית המפרץ, כבישי חוף שמן, הכרמלית ונמל המפרץ.