מבזקיםפוליטי / מדיני

"שר הבריאות הוא שותף של תאגידי הטבק"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה היום (שלישי) לדיון מיוחד באפשרות לאסור פרסום ושיווק מוצרי טבק. היו"ר כבל פתח והזכיר כי הישיבה מתקיימת במסגרת ציון יום המאבק בעישון שמובילים ח"כ יהודה גליק, ח"כ תמר זנדברג וח"כ יעל גרמן. הוא אף סיפר כי היה מעשן כבד ומבין כמה קשה להיגמל. "אעשה הכל לסייע במאבק הזה", אמר. הוא אף התייחס לפנייה שלא לאפשר לוביסטים ונציגי חברות הטבק להשתתף בישיבה, ואמר כי "אי אפשר שננהל פה שיח רק עם צד אחד ונשמע רק את אלה שאנחנו חושבים שהם צודקים".

ח"כ תמר זנדברג אמרה כי ההכנסות ממסים על סיגריות מגיעות ל-6 מיליארד שקל בשנה, בעוד שההוצאות על גמילה מעישון מסתכמות ב-6 מיליון שקל בלבד. היא הוסיפה כי בשנה האחרונה רואים שינוי מגמה ועלייה במספר המעשנים, ואמרה כי זו תוצאה ברורה של העדר מדיניות. היו"ר כבל התייחס להשקעה הדלה בגמילה ואמר כי זה נראה שמישהו רוצה שאנשים ימותו. ח"כ מיקי רוזנטל אמר כי המהלך של החוק לאיסור פרסום ושיווק מוצרי טבק נעצר בכנסת הקודמת בגלל החיבור של הון שלטון ועיתון, והציע שהוועדה תקדם חוק כזה.

ח"כ יעל גרמן, שניסתה להעביר את ההצעה כשכיהנה כשרת הבריאות, אמרה כי היא לא סומכת על שר הבריאות הנוכחי, יעקב ליצמן. היא קראה למשרדי המשפטים, האוצר והבריאות לחוקק חוב שיחייב את חברות הטבק לשאת בהוצאות נזקי העישון, ואמרה כי זה יכול להכניס מיליארדים למערכת הבריאות. ח"כ יהודה גליק האשים את הממשלה במצב ואמר כי אם היו נהרגים 20 איש כל יום בפעולות טרור הממשלה מזמן הייתה נופלת, בעוד שמנזקי העישון מתים 20-30 איש ביום וכלום לא קורה.
מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, שבי גטניו, אמר כי "היום הוא יום ציון שואת הטבק, שב-30 השנים האחרונות גבתה 200 אלף קורבנות. ישבתי פה בוועדה לפני שלוש שנים וחצי, לפני 28 אלף קורבנות, וראיתי את נציגי חברות הטבק ונציגי העיתונים עם לוביסטים משותפים מטרפדים חוק ממשלתי נגד אזרחי ישראל", אמר. הוא קרא שלא לאפשר לנציגי חברות הטבק להשתתף בדיון ואמר: "לחיזבאללה ולאיראן אין זכות דיבור בוועדת החוץ והביטחון, והם לא שונים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היו"ר כבל ביקש לאפשר למנכ"ל פיליפ מוריס בישראל, דניאל אלפן, לדבר אולם גטניו שב וביקש למנוע זאת והוצא מהאולם. אלפן אמר לחברי הוועדה כי החברה תומכת בהרחבת הרגולציה על פרסום מוצרי טבק לעישון וקרא לבחון שימוש במוצרים ללא עשן. ח"כ רוזנטל העיר: "הוא מציע שנחליף את סרטן הריאות בסרטן הגרון". אלפן המשיך ואמר כי "פיליפ מוריס לקחה על עצמה מחויבות ליצור עתיד ללא עשן, אך ציין כי לא תוכל לעשות זאת לבד ואמר כי זה בידיים של המחוקק והרגולטור". חברי הכנסת העירו כי מדובר בתעמולה ופרסומת וח"כ גליק אמר לאלפן: "למה שנאמין לך אחרי שאתם אחראים על מותם של מיליוני אנשים בעולם", וח"כ גרמן גראה לו לסגור את העסק. יו"ר המועצה הישראלית למניעת עישון, עמוס האוזנר, אמר כי כמו שהציבור התפתה לחשוב שסיגריית לייט היא אלטרנטיבה, עכשיו מנסים לשכנע אותנו שיש אלטרנטיבה אחרת, אבל שיעור התחלואה בסרטן רק עולה.

נציג משרד הבריאות, חיים גבע הספיל, אמר כי המשרד מתכוון להגיש תוך 3 חודשים לאישור הממשלה הצעת חוק מצומצמת שכוללת חלק מהמאפיינים בהצעת החוק שהגישה גרמן בשעתו. "זה יהיה מצומצם ורזה, וזה מה שהשר מוכן", אמר. ח"כ רוזנטל אמר בתגובה: "שר הבריאות הוא שותף של תאגידי הטבק".
היו"ר כבל סיכם את הישיבה והודיע כי ייקח על עצמו להוביל מהלך לחקיקה שתאסור את הפרסום והשיווק של מוצרי טבק. הוא הודיע כי בכוונתו להחתים את חברי הוועדה ורוב חברי הכנסת על ההצעה לאיסור פרסום גורף ואמר: "נעשה הכל במלחמה החשובה הזו".

ארכיון | וועדת הכלכלה

Back to top button