חדשות הארץמבזקים

הידרדרות דרמטית: מפלס ים המלח יורד בכ- 750 מיליון קו"ב בשנה

השדולה לשיתוף פעולה אזורי והשדולה להצלת ים המלח התכנסו הבוקר (רביעי) לדיון בנושא פתרונות לבעיית התייבשות ים המלח.

טובי שור, ראש אגף תשתיות ים מפעלי כי"ל ים המלח אמר בדיון כי בכל שנה כ-150 מיליון קו"ב מים נגרעים ע"י מפעלי ים המלח. ממפעלי ירדן נגרעים כ-120 מיליון קו"ב בשנה. סה"כ מפלס ים המלח יורד בכ- 750 מיליון קו"ב בשנה.

יו"ר השדולה להצלת ים המלח, חה"כ יעל כהן פארן אומרת כי "ים המלח, פנינת טבע בקנה מידה עולמי שהופקדה בידינו, נמצא במצב של הידרדרות עקב ירידת המפלס באופן דרמטי כתוצאה מהפעילות האנושית. יש לנו אחריות למצבו של ים המלח, ועלינו לקחת אותה. מצב זה אינו גזירה משמים, עלינו להביא לשיפור המצב ולמניעת המפגעים הסביבתיים שנובעים מירידת מפלס הים, בראשם הבולענים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חה"כ יעקב פרי (יש עתיד), ר' השב"כ לשעבר ויו"ר השדולה המשותפת לשת"פ אזורי בכנסת ציין בדיון כי "השחיקה המתמדת בים המלח היא מקור לדאגה לאומית ועל מדינת ישראל לפעול, בשיתוף מדינות האזור, בתוכנית הצלה לאומית, באמצעות חשיבה אסטרטגית ותוכנית רב שנתית לטיפול בנושא. להערכתי, פעולה משותפת, תחת "מטריה אזורית", תסייע לקידום מציאת פתרון. ים המלח מהווה משאב משותף לכל מדינות האזור ועל כן עלינו לפעול בשיתוף פעולה על מנת לשקמו מההרס שנגרם במרוצת השנים". עוד הוסיף: "ים המלח הוא גורם דומיננטי בענף התיירות באזור, בצמיחה הכלכלית בישראל וכן בעל תרומה גם בנושאים בריאותיים. על כולנו מוטלת האחריות יחדיו לשמור על אוצר הטבע הנדיר הזה ועל התושבים החיים סביבו".

גדעון ברומברג מנכ"ל אקופיס הדגיש כי המצב בים המלח לא יחזור לקדמותו והוסיף כי "עצירת ירידת מפלס ים המלח יעשה על ידי הזרמת מים מהירדן. המפעלים בים המלח, שואבים מים בחינם, ויש לנו הזדמנות עם התחדשות הזיכיון לדרוש מהפעלים תשלום על המים, כך ייחסכו מים".

דב ליטמין ראש המועצה אזורית תמר אמר בדיון: "ב-14 שנות כהונתי אני מגיע לדיונים ובזמן הזה ים המלח ירד ב-17 מטרים. אין לקיחת אחריות על התושבים שנפגעים ופרנסתם נפגעת. אני קורא להקמת מטה חירום, שכל אותם רעיונות שעולים וקיימים יגיעו לאותו מטה חירום שיציג הצעת לממשלה איך להציל את הים ביחד עם הירדנים."

שגריר ירדן בישראל, וואליד עובידאת אמר כי מדובר בנושא חשוב ומשותף לירדן, לישראלים ולפלסטינאים. "בעיית הזרמת המים באזורנו חייבת להיפתר שכן זה משפיע על כולנו. האינטרס הוא משותף ואנחנו ערים לבעיה ומשתפים ונשתף פעולה כדי להגן על האוצר (ים המלח). שיתוף פעולה יביא להצלחה משותפת" סיכם עובידאת.

ד"ר גדעון בר מהמכון הגאולוגי התייחס בדיון גם לבעיית הבולענים ואמר כי אכן מדובר בבעיה אך גם תופעה נופית. "בכיוון הזה אנחנו מנסים להפוך את האסון ולהפוך לאתר תיירות שיכניס חיים דרך הבולענים".

השר לשת"פ אזורי, צחי הנגבי אמר בדיון: "יש למשרד שלי אחריות לעצור ולהפחית את ירידת המפלס. יש לנו פרויקט שהחל בחזונו של הרצל שמים יזרמו לים המלח דרך תעלת הימים. בימים אלו יש פרויקט משותף עם ירדן שיוקם מפעל התפלה בעקבה, הפרויקט יחל ב-2022, בעוד 5 שנים. אני מקווה שהממשלה תחליט בהקדם על חלקה בתקצוב הפרויקט. על החלק הישראלי בפרויקט. זה לא פתרון מושלם אך זו תחילתה של מגמה הפוכה."

בהמשך הדיון אמר יו"ר שדולת ים המלח, חה"כ עודד פורר (ישראל ביתנו): "אסור למדינת ישראל בפרט, ולעולם בכלל לאבד את ים המלח. מעבר להרס אחד מפלאי עולם, יצור הדבר פגיעה קשה בתיירות החוץ והפנים, שתוביל לסגירתם של עשרות ספקים קטנים וגדולים, להם משמשים בתי המלון באזור עוגן כלכלי. אני קורא לממשלת ישראל ולכל סיעות הבית להתאחד סביב נושא ולהציל את ים המלח לפני שיהיה מאוחר מידי".

יו"ר שדולה לשת"פ אזורי ח"כ מרב מיכאלי, יו"ר סיעת המחנה הציוני ציינה כי "ים המלח הוא פלא תבל ופלא שלנו. הוא מקום מופלא והוא גם משאב משמעותי שלנו וממשלות ישראל לאורך השנים הזניחו אותו והזיקו לו קשות. הצלת ים המלח ושמירה עליו מצריכים מציאת פתרונות מיידים ופתרונות אזוריים. לשם כך אנחנו חייבות לשתף פעולה עם שכנינו ולנהל אתם דיאלוג כדי להגיע לפתרונות אשר יאפשרו את קיומו של ים המלח עוד שנים רבות".

חה"כ יעל כהן פארן סיכמה את הדיון בהבטחה לקיום דיונים נוספים וקידום משותף של הנושא ואף ציינה שבעיית ים המלח לא חוצה גבולות, אנחנו קובעים את הגבולות אך הטבע חזק מכל אדם שלא עוזר לשיקומו.

בדיון השתתפו ראשי השדולה, השר לשת"פ אזורי- חה"כ צחי הנגבי, שגריר ירדן בישראל, ראשי מועצות, נציגי ממשלה, עמותות סביבתיות, נציגים ממפעלי ים המלח וחברי כנסת. בנוסף, הוצגה תערוכת צילומים *"לשוט לאוצרות ים המלח"* שחשפה את השינויים הדרמטיים של מפלס ים המלח במבט משווה שנה לאחור.

ים המלח | צילום: חדשות MivzakLive

Back to top button