חדשות חוץמבזקיםפוליטי / מדיני

שליח האו"ם למזה"ת: "אסור להפוך את הסכסוך ישראלי-פלסטיני לדתי"

ניקולאי מלדנוב, המתאם המיוחד של האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון הזהיר היום (רביעי) כי ההתפתחויות ב-11 הימים האחרונים באתרים הקדושים בעיר העתיקה בירושלים מוכיחות את "הסכנה החמורה" בסכסוך הישראלי-פלסטיני שיכול להפוך לסכסוך דתי שבסוף יצית את כל האזור כולו.

"למרבה המזל, הישראלים והפלסטינים לא נכנעו לשטף המהפך האלים שהשתלט על האזור בשנים האחרונות" אמר ניקולאי מלדנוב בדיון פתוח שנערך במועצת הביטחון של האו"ם והוסיף "ההתפתחויות האחרונות רק מראות לנו את הסיכון החמור להסלמה המסוכנת שקיימת. המצב הזה יכול להפוך את הסכסוך הישראלי-פלסטיני לדתי ולגרור את שני הצדדים לגל אלימות שרק יגבר ויצית את כל האזור" הדגיש מלדנוב. "יש צורך כעת ששני הצדדים יפגינו איפוק ויסיימו במהרה את המשבר הזה".

בהתייחסו לסוגיית הסדר הקבע בנוגע לירושלים אמר כי יש לנהל משא ומתן ולהגיע להחלטה מוסכמת של שני הצדדים. "אני קורא לישראל למלא את אחריותה ולקיים התחייבויותיה לפי המשפט הבינלאומי לזכויות האדם והמשפט ההומניטרי" בנוסף קרא מלדנוב גם למנהיגים הפלסטינים להימנע מהצהרות פרובוקטיביות שמחריפות עוד יותר את המשבר הנוכחי בין הצדדים. "ההתפתחויות האחרונות של ישראל התרחשו על רקע אירועים שקרו" הדגיש מלדנוב בהתייחסו לפיגוע בו נהרגו 2 השוטרים שהביאו את ישראל להגיע להחלטה להציב את המגנומטרים בהר הבית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במהלך החודשים האחרונים ממשיכה ישראל לקדם את תוכניותיה להקמת התנחלויות במזרח ירושלים. "עלי להדגיש שוב כי הפעילות להקמת התנחלויות בשטח כבוש אינה חוקית על פי המשפט הבינלאומי, ומערערת את הסיכוי להקמת מדינה פלסטינית ריבונית בת-קיימא כחלק מהפתרון של שתי מדינות", הזהיר.

בנימה חיובית, נחתם הסכם בין שני הצדדים לרכישת חשמל שיעניקו עצמאות אנרגטית לפלסטינים. בנוסף, הושג הסכם להגדלת אספקת המים לפלסטינים בגדה המערבית וברצועת עזה.

"האירועים האחרונים מזכירים לנו עד כמה קל להגיע להסלמה מסוכנת, אני מביע תקווה שישראל וירדן יגיעו להסכם חיובי עם אנשי הדת שיאפשרו למנוע מקרי אלימות בעתיד. אסור לנו לאבד את הצורך להחזיר את השיח בין ישראל לפלסטינים במישור הפוליטי, ולכן על הפלסטינים והישראלים לשוב למשא ומתן על הסדר הקבע, ולהימנע מלהפוך את הסכסוך הישראלי-פלסטיני לדתי , "הדגיש.

ניקולאי מלדנוב, שליח האו"ם למזרח התיכון | צילום: מנואל אליאס

Back to top button