מבזקיםפוליטי / מדיני

"חוק הלאום": נתניהו נעדר, 4 חברי כנסת הורחקו

הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת החוקה, חוק ומשפט בראשות חה"כ אמיר אוחנה (הליכוד) החלה היום (רביעי) להכין לקריאה ראשונה את הצעת חוק יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי, שיזמו חה"כ אבי דיכטר וקבוצת ח"כים.

הצעת החוק נועדה לעגן בחוק-יסוד את מעמדה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, את אופייה כמדינה יהודית ודמוקרטית, את סמלי המדינה, את ירושלים כבירת ישראל, את השפה העברית כשפה הרשמית, את עקרון השבות ואת עקרון קיבוץ הגלויות. כמו כן, מוצע לעגן את הקשר עם יהודי התפוצות, לתת זכות לשימור מורשת לכל תושבי ישראל ללא הבדל דת או לאום ולעגן את השמירה על המקומות הקדושים לכל הדתות. כמו כן מוצע לקבוע את לוח השנה העברי כלוח הרשמי של המדינה ואת יום העצמאות, חגי ומועדי ישראל וימי הזיכרון בחוק-יסוד. בנוסף, קובעת הצעת החוק כי המשפט העברי ועקרונות מורשת ישראל ישמשו כמקור השראה לבית המשפט בפירושם.

יו"ר הוועדה המשותפת לוועדות הכנסת והחוקה לחוק הלאום חה"כ אמיר אוחנה (הליכוד) פתח את הדיון בהודעה כי רה"מ בנימין נתניהו ייאלץ להיעדר מהדיון בשל ישיבה ביטחונית דחופה "מטרת הוועדה היא להוציא תחת ידיה מסמך מכונן שיקבע מי ומה היא מדינת ישראל, מה אופיה ומה טיבה ולאורו תפעלנה הרשויות. לכל מילה, פסיק ונקודה עשויות להיות משמעויות מרחיקות לכת, על כן נעמוד על קוצו של יוד, נשמע מגוון דעות וגם נכריע. מי שטוען שהחוק הוא גזענות כמוהו כטוען שהציונות היא גזענות. הציונות היא התשובה לגזענות. יש במדינה ולעולם יהיו בה מיעוטים כבכל מדינת לאום, זכויות האדם תשמרנה לכולם באופן מלא אבל זכויות לאומיות יש לעם היהודי בישראל ולו בלבד. מקווה שעד יום העצמאות ה-70 ניתן למדינה את ת.ז שלה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי): "חוקה מורכבת משלושה חלקים. חלק אחד הוא מגילת הזכויות המעוגנת אצלנו בחוקי יסוד כבוד האדם וחירותו וחופש העיסוק. החלק השני הוא חוקי יסוד הכנסת, השפיטה והממשלה. חסר חוק יסוד החקיקה שמגדיר את מערכת היחסים בין הרשויות השונות, אותו אני מקווה לסיים. אצלנו חסר הפרק שמגדיר את ערכי המדינה, ההמנון, השפה והדגל. ב-120 מדינות ההמנון מוגדר בחוקה. ב-136 מדינות הדגל מעוגן בחוקה. ב-170 מדינות השפה מעוגנת בחוקה. החוק הזה היסטורי. הערכים הדמוקרטיים מעוגנים. יש לנו הזדמנות גדולה לעגן את הערכים היהודים והלאומיים לנצח. הערכים היהודיים והדמוקרטיים לא עולים אחד על השני. הם צריכים ויכולים להיות מקבילים". היא קראה להרצוג, גבאי ולפיד "להצטרף ולהיות פעילים ויחד לעשות כאן היסטוריה".

צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

השר יריב לוין (הליכוד): "זהו רגע חגיגי וחשוב. הממשלה ובראשה רה"מ בנימין נתניהו תומכים בהצעת החוק תמיכה חדה וברורה. החוק איננו בא לקבוע דברים חדשים אלא לומר את המובן מאליו שמדינת ישראל היא מדינת של העם היהודי. נוצר חוסר איזון כאשר החקיקה שותקת ביחס לזהותה היהודית של המדינה. הצעת החוק הזו היא הצעת חוק שכל מפלגה ציונית צריכה לתמוך בה. יש כאן מבחן, גם אישי, גדול מאוד לכל אחד ואחת מחברי הכנסת, בוודאי ליו"ר הנבחר של מפלגת העבודה אבי גבאי וגם ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד, כאן תיבחנו במעשים ולא בדיבורים".

יו"ר האופוזיציה חה"כ יצחק בוז'י הרצוג (המחנה הציוני): "אתם משחקים באש. שר בישראל אומר שניבחן במידת הנאמנות ומה תגידו לחכ"ל שכיב שאנן שרה"מ היה אצלו בניחום אבלים, שיש לו כתם על המצח כי הוא לא יהודי?. מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, זה ברור וקבוע במגילת העצמאות, בהחלטת האום בכ"ט בנובמבר. מדינה שמקיימת דמוקרטיה ואזרחיה שווי זכויות לא צריכה בחוסר ביטחון עצמי להגדיר עצמה שוב ושוב. אתם מכניסים פה אש שתיקרע את המדינה לגזרים. לא מבין איך אבי דיכטר כמי שהיה ראש שב"כ לא מבין את המשמעות של דחיקת מיעוט לפינה. גם המיעוט הדרוזי. כשאבא שלי עמד בעצרת האום כנגד הקביעה שציונות היא גזענות הוא הדגיש שמדינת ישראל היא מדינה שוות זכויות לכל ואתם משחקים בניואנסים, להשפיל, ליצור בדלנות במקום השתלבות. מנסים לעקוף את ההכרעה המשמעותית של הדור הזה מתי מגיעים להיפרדות מהפלסטינים".

צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

יוזם החוק הלאום חה"כ אבי דיכטר (הליכוד): "ישראל מדינת הלאום של העם היהודי. ממשלת ישראל בהחלטה 2227 מנובמבר 2014 קבעה את קווי המדיניות שלה לחוק הזה ואין שום סעיף שעומד בניגוד לכך. הדברים קבועים במגילת העצמאות או הכרזת האו"ם אבל הם לא חוקיים במדינת ישראל. לא יכול להיות שמספר החוקים של המדינה ייעדר חוק שיגדיר את זהותנו בצורה הבסיסית ביותר. שש שנים מתקיים דיון ציבורי בנושא הזה, בכנסת ומחוצה לה. ותחת המטרייה הזאת של היעדר דיון ציבורי מנסים למרוח את החוק. מציע למקד דיונים עניינים ולקדמו במהירות".

*חה"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) יו"ר ועדת החוקה:* "חוק חשוב מאוד. אחרי 2000 שנה חזרנו הביתה והחוק יגדיר מה זה הבית הלאומי, זה הבסיס של הציונות. בבית הזה יש גם אורחים, יש מיעוט שצריך לתת לו את כל הזכויות אבל הוא צריך להבין שהוא מיעוט. אנחנו שואפים להנמיך את הקירות כמה שאפשר, יהיה חדר אחד שהוא חדר משפחה שמשותף לכולם אבל זה הבית היהודי". הוא הקריא מדברי דוד בן גוריון בקונגרס היהודי בציריך: "אין זו מסמכותו של העם היהודי כולו לוותר על חלק שהוא בארץ. זוהי זכות האומה היהודית לדורותיה. אין סמכות להפקיע סמכות זו מהדורות הבאים". "לא תמיד אתה יכול לממש את זכותך באותו רגע אבל שלא נתבייש שזה הבית של העם היהודי, עם משטר דמוקרטי אבל זה הבית הלאומי היהודי", אמר.

חה"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת: "שום חוק גזעני לא ישכתב את ההיסטוריה והעובדות. אנחנו בני המולדת הזו ואין לנו מלבדה. אנחנו חיים בה והיא חייה בתוכה, אנחנו לא מתכוונים לעזוב את המולדת שלנו. לא באנו למדינת ישראל, המדינה באה אלינו ועלינו. השפה שלנו היא חלק מהמרחב, מהנוף ומהמולדת. ברור שכל ספר החוקים יכרע ברך בפני החוק הזה. שום חוק אפרטהייד לא ימחק את העובדה שיש פה שני עמים. נגיע למדינה בה חיים שני העמים בשלום, שלווה ואוניברסליות. אתם אנשים חלשים, שלא בטוחים בעצמם. אתם לא בטוחים במפעל, בגירוש, בהפקעות. רק מדינה לא נורמלית מתנהגת בצורה הזו".

צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

חה"כ טלי פלוסקוב (כולנו): "לנו כסיעה יש בעיה עם הסעיף המגדיר את מדינת ישראל כמדינה יהודית. בכל הסיעות משתמשים במושג יהודית ודמוקרטית והמשמעות היא שזה יחול על כל החוקים ולא נסכים כסיעה להגדרה זו. נבקש להשתמש במושג יהודית ודמוקרטית. במדינה שלנו נכון לעכשיו גרים אזרחים לא רק יהודים, לא רק ערבים אלא גם עולים מבריה"מ לשעבר שהגיעו מכוח חוק השבות ועוד".

חה"כ ציפי לבני (המחנה הציוני): "רוצים אחדות? תוסיפו מילה אחת- שוויון. אם לא תוסיפו תקבלו מלחמה. החוק הזה זה חוק קבורה למגילת העצמאות, לא פחות. אתם היום לא יכולים לחתום על מגילת העצמאות כי אתם מסרבים להכניס את המילה שוויון לחוק. ז'בוטינסקי אמר שלא נפר לעולם שוויון זכויות ולא נעשה ניסיון לדחוק את רגליו של מישהו. זה לא הליכוד של ז'בוטינסקי ובגין. החוק הזה יחד עם חוק המשפט העברי נועד להפוך את מדינת ישראל למדינת הלכה. אתם רוצים להשאיר אחריכם פילוג ושנאת חינם, מדינה מסוכסכת לא לאומית אלא לאומנית. אנחנו נילחם על הערכים שנשאיר לילדינו".

חה"כ אורן חזן (הליכוד): "אנחנו מתרחקים מזהותנו לאורך השנים, היום בחקיקה מוגדרים הסמל, הדגל וההמנון. החוק שאנחנו מעבירים לא מכיל אפילו 25% ממגילת העצמאות. שיחתמו המתנגדים על המגילה. נחשף פרצופם של חברי וחברות כנסת שמזדהים כמחנה הציוני אבל בכל הנוגע לשמירה על מדינת ישראל אין להם כלל חלק. אנחנו חייבים את החוק בשביל מי שהשאירו לנו את המדינה כדי להיות ראויים לה וכדי להותיר אותה לבאים אחרינו".

צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

במהלך הדיון הסוער הורחקו הח"כים יואל חסון (המחנה הציוני), אחמד טיבי, אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) ומיכל רוזין (מרצ).

חברי הוועדה המשותפת: אמיר אוחנה (יו"ר), חה"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), מיקי מכלוף זוהר, אברהם נגוסה, נורית קורן, (הליכוד), יואל חסון, רויטל סויד, ציפי לבני (המחנה הציוני), טלי פלוסקוב (כולנו), יעל גרמן (יש עתיד), עבדאללה אבו מערוף, אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת), יואב בן-צור (ש"ס), רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), אורי מקלב (יהדות התורה) ומיכל רוזין (מרצ).

Back to top button