חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

הישג לנתניהו: נחתמו הסכמים עם מקסיקו בתחום התעופה והחלל

לפני זמן קצר (שישי) הסתיימה פגישת ראש הממשלה נתניהו ונשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו. בפגישה דנו השניים בשדרוג הסכם הסחר החופשי בין המדינות, הרחבת הסחר ונחתמו הסכם תעופה, מזכר הבנות של משרד החוץ הישראלי (מש"ב) והסכם בתחום החלל.

צילום: אבי אוחיון לע"מ

ראש הממשלה נתניהו אמר לנשיא מקסיקו: "תודה לך ידידי הנשיא פניה נייטו, על ידידותך האישית, על ידידותה של מקסיקו. זהו ציון דרך. מה שאמרת תמיד מדהים אותי מחדש, העובדה שזהו הביקור הראשון, מאז הקמתה של מדינת ישראל, של ראש ממשלה באמריקה הלטינית. זהו הביקור הראשון במקסיקו. הייתי אומר שזאת טעות בלתי נסלחת, אבל אנו מבקשים מחילה. אנו כאן ואנו מתקנים טעות היסטורית כיוון שמקסיקו היא מדינה אדירה, זוהי אחת הכלכלות האדירות בעולם, זוהי אומה נפלאה, עם נפלא, תרבות נפלאה. אנו רוצים להיות קרובים אף יותר למקסיקו, וזה מה שהפגישה הזאת מסמלת.

ראשית, אנו רוצים לברך אתכם לרגל יום עצמאותכם וגם לשלוח את תנחומינו לאלה שקיפחו את חייהם ברעידת האדמה הטרגית. כפי שאמרתי, אנו מוכנים להושיט כל סיוע שיידרש לווחאקה וצי'אפס, וכל מה שתמצאו לנכון. אנו מוכנים ואנו ניצבים לצדכם." אמר נתניהו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: אבי אוחיון לע"מ

עוד אמר ראש הממשלה כי "לפני 65 שנים כוננו יחסים דיפלומטיים, אבל היחסים האלה תופסים כעת תאוצה. ישנה אהדה גדולה בין שני עמינו. שנינו גאים מאוד במסורות שלנו. יש בינינו זיקה תרבותית ודתית גדולה. במקסיקו ישנו המנזר של גואדלופה שם התגלתה הבתולה מרי. ובכן, ישראל הוא המקום שבו היא נולדה ושבו ישו לימד והטיף. ואני מציע לכל ידידינו במקסיקו לבוא ולבקר בישראל, לפסוע בעקבותיו של ישו, לראות את האדמה העתיקה הזאת מתעוררת לחיים, וזה למעשה מה שעומד בבסיס פגישתנו, בבסיס ההסכמים בינינו והשותפות בינינו. אנו גאים בעברנו, אך אנו נחושים לממש את הבטחת העתיד. וחשוב להבין שהעתיד מתקדם לעברנו במהירות עצומה. המדינות שיהנו מפירות העתיד הן המדינות שיחדשו. העתיד שייך לאלה שמחדשים. ישראל ידועה כאומת החדשנות. אנו מאמינים שבאמצעות השותפות בינינו נוכל לממש את פירות החדשנות עבור העם המקסיקני".

בשעה זו הנשיא מארח את ראש הממשלה לארוחת צהריים.

צילום: אבי אוחיון לע"מ

השניים כאמור חתמו על הסכמים משמעותיים עבור ישראל. הסכם התעופה שנחתם מטרתו פיתוח שירותי האוויר בין שני הצדדים ובכלל זה, הפעלת טיסות נוסעים סדירות בין המדינות. ההסכם נועד להבטיח את רמת הביטחון בתחבורה האווירית הבינלאומית. לאחר אשרור וכניסה לתוקף של ההסכם, חברות התעופה של כל צד יוכלו ליהנות מזכויות שונות בנושא הפעלת שירותי אוויר בינלאומיים כגון: לטוס על פני השטח אחת של השנייה ללא נחיתה, לעצור בשטח אחת של השנייה ולעצור בנקודות נוספות בשטח המדינות להובלת נוסעים, מטענים ודואר.

מזכר ההבנות של מש"ב שנחתם נועד ליצור שיתוף פעולה בתחום הפיתוח הבינלאומי אשר יתמקד בענייני פיתוח רלוונטיים, לרבות בתחומי המים, החקלאות, המגדר, היזמות והחדשנות. תחת המזכר, יתקיימו בין הצדדים דיאלוגים בילטרליים וטרילטראליים, וזאת על מנת להתמודד עם האתגרים הגלובליים ושיפור תוצאות הפיתוח הגלובאלי. שיתוף הפעולה יתקיים, בין היתר, באמצעות חילופי ידע ושיטות עבודה מומלצות, סיוע משותף למדינות שלישיות ועוד. המזכר נכנס לתוקף עם חתימתו.

וההסכם בתחום חלל שנחתם מטרתו לייצר את התשתית המשפטית לשיתופי פעולה בתחומי השימוש בחלל החיצון למטרות שלום, מה שיאפשר אחר כך לסוכנויות החלל של שתי המדינות לפעול במשותף במספר רב של פרויקטים משותפים לחקר החלל. ההסכם בעל חשיבות מדינית רבה, בין היתר לאור כניסתה של מקסיקו לתפקיד יו"ר של וועדת האו"ם לשימושים אזרחיים של החלל החיצון, אשר ישראל התקבלה אליה כמדינה חברה לפני שנתיים ובימים אלו מתמודדת כנציגת הקבוצה האזורית WEOG על תפקיד ס' יו"ר שני. ההסכם כפוף לאשרור.

Back to top button