העולם הערביחדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

חשש בישראל לקראת סיום הלחימה בסוריה מפני ציר איראן-חיזבאללה

בישראל גובר החשש בקרב הדרג המדיני והביטחוני ביום שלאחר המלחמה הפנימית בסוריה והישרדותו של בשאר אל-אסד בשלטון, מפני כוחות איראניים שיתפסו עמדות בשטחים שנכבשו על ידי חיזבאללה וישמשו כ"פרוזדור" שיעי בין איראן ללבנון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לפני יומיים (שלישי) בנאומו להתבססותה של איראן בסוריה ואמר בפני העצרת הכללית של האו"ם: "אנו נפעל כדי למנוע מאיראן הקמת בסיסים צבאיים קבועים בסוריה לכוחות האוויר, הים והיבשה שלה. אנו נפעל כדי למנוע מאיראן ייצור נשק קטלני בסוריה או בלבנון שישמש נגדנו. ואנו נפעל כדי למנוע מאיראן פתיחת חזיתות טרור חדשות נגד ישראל לאורך גבולנו הצפוני. כל עוד המשטר האיראני חותר להשמדת ישראל, איראן לא תמצא אויב עז יותר מישראל."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
ראש הממשלה בעצרת הכללית של האו"ם | צילום: אבי אוחיון, לע"מ
ראש הממשלה בעצרת הכללית של האו"ם | צילום: אבי אוחיון, לע"מ

לאחרונה הזהיר שר הביטחון אביגדור ליברמן כי גם חיזבאללה מנצל את המצב בסוריה ובונה נגדנו חזית ברמת הגולן. "חיזבאללה פועל כל העת כדי להבריח מערכות לחימה מתקדמות. כשיש העברת נשק מתקדם לידי חיזבאללה או שיורים לעברנו אנו פועלים. אני מזהיר את המשטר הסורי שיישא על כך באחריות. שדה התעופה בדמשק אינו יכול לשמש מקום להברחות לחיזבאללה, כשזה חוצה את הגבול נפעל ללא היסוס. אני מקווה שארצות הברית ורוסיה יגיעו להסכמים טובים בנודע לסוריה אך עניין זה לא יפגע בחופש הפעולה שלנו בצפון לסיכול הברחות נשק וסיכול פעילות טרור כנגד ישראל".

בשבוע שעבר סיימה ישראל את התרגיל הגדול ביותר שערכה במשך שני העשורים האחרונים, "אור הדגן". בתרגיל לקחו חלק כ- 30 אלף חיילים שהוכשרו ואומנו למלחמה העתידית נגד חיזבאללה. דובר צה"ל ציין כי "מטרת התרגיל הייתה שיפור כשירות פיקוד הצפון, הגיס הצפוני ואוגדותיו למלחמה בהפעלת המערכת המבצעית הרב זרועית בפיקוד הצפון ובדגש על חזית לבנון".

והוסיף כי "במהלך התרגיל תורגלו יכולות הגנה, מהלומות אש, מודיעין ותמרון במספר גזרות במקביל ולאורך זמן רב, תוך שימור יכולת מבצעית ויכולת לבצע שינוי משימה לאור תמונת מצב מתפתחת. במהלך התרגיל תורגל המטה הכללי במשך יומיים במגוון תרחישים רב זירתיים. כוחות חיל האוויר תרגלו מגוון תרחישי תקיפה והגנה. כוחות זרוע הים תרגלו תקיפות מטרות חוף, סיוע בתמרון כוחות היבשה, סיכול פעילות עוינת וכן הגנה על הנכסים האסטרטגיים של מדינת ישראל. פיקוד העורף תרגל במקביל את מימוש התוכנית להעברת תושבים מקו העימות לצורך מיצוי יכולות ההתקפה של צה"ל במרחב היישובים, והגנה על ביטחון התושבים".

שר הביטחון, אביגדור ליברמן אמר במהלך התרגיל כי ""הדבר היחידי שימנע את המלחמה הבאה הם עוצמתו של צה"ל וכוח ההרתעה שלו. התרגיל הזה מהווה נדבך משמעותי בהכנת צה"ל לעימות בצפון, אם נידרש לו, ואני שמח להתרשם מהמוכנות, נחישות ומקצועיות במערכים השונים ובקרב המפקדים. אין לי ספק שגם אצלנו ובעיקר באיזור כולו, רואים ומבינים את יכולתו ועוצמתו של צה"ל. התרגיל הזה הוא גם תזכורת לכל מי שזומם לפגוע בביטחונם של אזרחי ישראל, שהעימות הבא, אם יפרוץ, יסתיים בהכרעה ברורה לטובת צה"ל ומדינת ישראל".

צילום: משרד הביטחון / אריאל חרמוני

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין שהגיע לסקור מקרוב אחר מוכנות הכוחות במהלך התרגיל אמר "מוכנות צה"ל חשובה מאוד לכל העורף בישראל. המוכנות של צה"ל מקנה ביטחון לאזרחי ישראל," והוסיף, "רוב אזרחי ישראל לא מודעים לתקופה החדשה בה אנו חיים, וטוב שכך. פני המלחמה הבאה יהיו שונים מאוד, הן מבחינת האויב שעומד בפנינו והן מבחינת המשימות העומדות בפנינו. התרגיל שלכם משקף לאזרחי ישראל, שצה"ל ערוך ומוכן וכאן טמונה חשיבות גדולה."

צילום: מארק ניימן / לע"מ

תרגיל 'אור הדגן' – צילום: דובר צה"ל

בישראל הזהירו כי נוכחות קבועה של כוחות איראניים לאורך הגבול הסורי עם ישראל תיחשב "קו אדום" והיא תינקוט בפעולה צבאית במידת הצורך. ישראל ניסתה להישאר בשולי המלחמה הסורית, אך הודתה בלא מעט תקיפות אוויריות שביצעה כמה שנראה לישראל כמשלוחי נשק, טילים מונחים או מערכות נ"מ שיועדו להגיע לידי חיזבאללה. סוריה אף האשימה את ישראל בתקיפת מתקן צבאי סורי שייתכן ושימש לייצור טילים או נשק כימי.

לאחר שנים של לחימה בסוריה, לא נראה כי לחיזבאללה יש אינטרס להיכנס לסבב לחימה נוסף עם ישראל. הארגון איבד כ- 1,500 מלוחמיו במהלך הלחימה בסוריה וכמו כן גם מורל הלוחמים ירד אך עם זאת יש לציין כי מאז מלחמת לבנון השנייה הארגון צבר ניסיון בלחימה בסוריה ואף הגדיל באופן משמעותי את ארסנל הנשק שלו.

לוחמי חיזבאללה בסוריה

רק לפני זמן לא רב התייחס מזכ"ל הארגון חסן נסראללה להחלטת ממשלת ישראל להעביר את מיכל האמוניה בחיפה לדרום הארץ וציין כי ישראל קיבלה את ההחלטה בשל החשש מחיזבאללה שיתקוף את המיכל ויגרום לאבדות קשות. באותה נשימה ייעץ נסראללה לישראל להעביר גם את הכור בדימונה ואמר "אני מציע לישראל להעביר גם את הכור בדימונה, הוא יותר מסוכן וגם לשם נוכל להגיע". נסראללה הדגיש כי כיום בארסנל הנשק שברשות הארגון, טילים ארוכי טווח המסוגלים לפגוע בכל נקודה בשטחה של מדינת ישראל.

Back to top button