חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

הנשיא ריבלין נשא דברים בטקס 'אות המערכה'

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, נשא דברים היום (ראשון) בטקס הענקת "אות המערכה" למשפחות שמונת חללי רכבת ישראל שנהרגו מפגיעת טיל במוסך הרכבת בחיפה בו עבדו במלחמת לבנון השנייה, שהתקיים בבית הנשיא. ביולי השנה, הוחלט כי אות מלחמת לבנון השנייה יוענק למשפחות ההרוגים כפי שהוענק לחיילי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון, וכי הן יהיו משפחות האזרחים הראשונות להן יוענק אות זה בעקבות חוק חדש אותו יזם ח"כ איל בן ראובן. עוד נשאו דברים באירוע שר התחבורה ישראל כץ ומנכ"ל רכבת ישראל שחר איילון, והשתתפו בו המשפחות השכולות, עובדים שנפצעו מפגיעת הטיל, הנהלת הרכבת ועובדיה.

בפתח דבריו הזכיר הנשיא את השר אורי אורבך ז"ל שפעל למען מתן האות לאזרחים, ואמר: "היה זה השר אורי אורבך ידידי הצעיר, כאח לי, אשר זיהה את הצורך בהענקת האות כאשר הבקשות הגיעו, התחינות והשאלות הכל כך נוקבות שאתן, משפחות יקרות, העלתן, ואני מאוד שמח שאחר כך ח"כ איל בן ראובן אכן הצליח להגשים את הדברים."

הנשיא המשיך בדבריו והזכיר את אירוע פגיעת הטיל במוסך הרכבת שהביא לפגיעה בעובדים רבים, וציין את שמות החללים – ניסים אלהרר, שמואל בן שמעון, עשהאל דמתי, שמעון רפי חזן, ראובן לוי, דניס לפידוס, שלומי מנסורה ודויד פלדמן זכרם לברכה, ואמר: "מוסך הרכבת, מקום עבודתם של עשרות אזרחים תמימים, הפך לשדה קטל. אחת עשרה שנים חלפו מאז הבוקר הארור ההוא ורסיסי הרקטה הקטלנית איומים ונוראים ממשיכים וצורבים בבשרינו עד היום."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"הפגיעה במוסך הרכבת הייתה לפגיעה הקשה והחמורה ביותר בעורף הישראלי במהלך מלחמת לבנון השנייה. המלחמה בה למדנו שאין הבדל בין החזית לעורף," המשיך הנשיא והוסיף: "העמידות והנחישות שהפגין עם ישראל והפגין העורף הישראלי משך 34 ימים, כל מהלך המלחמה, אותה 'איתנות אזרחית' שנופלי מוסך הרכבת במותם על משמרתם הפכו סמל שלה, היו ועודם מקור עצמתנו, מקור עצמתה של החברה הישראלית ומקור חוזקה של מדינת ישראל כולה."

"11 שנה מאז הסתיימה מלחמת לבנון השניה, השקט בגבול הצפון נשמר. יישובי הצפון פורחים ומתפתחים, החקלאים שוב מעבדים את השדות בחופשיות ומטיילים ותיירים עולים לרגל ומציפים את גבול הצפון," אמר הנשיא והוסיף: "אבל אנחנו לא שאננים, אנו יודעים שאויבינו הולכים ומתעצמים, ממשיכים להתחמש ואינם חדלים ממאמציהם לפגוע במדינת ישראל. המלחמה הבאה באם תכפה עלינו, תהיה קשה. העורף יהיה נקודת התורפה, או מקור העצמה ועם זאת, אני בטוח כי בכל התמודדות אנחנו נצא כשידינו על העליונה."

בסוף דבריו פנה הנשיא למשפחות הנופלים ואמר: "אני יודע שאין באות כדי למלא את החלל. את החלל, דבר לא ימלא. באות הזה גם אין נחמה, דבר לא ינחם את מי שאיבד את היקר לו מכול. אבל באות הזה אנחנו מוקירים את יקירכם נופלי הרכבת כפי שאנו מוקירים את החללים שנפלו במערכות ישראל, לבושי חגור וכבדי נעליים. אנו מוקירים את אלה שלבשו סרבלי עבודה, ובאו להבטיח את שגרת יומנו. אנחנו מצדיעים להם ואומרים להם, ולכם תודה. יהי זכרם של בניכם, יקירכם חקוק על ליבנו לעד."

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ, ציין בטקס כי: "מדינת ישראל נמצאת כיום מול אותם איומים של החזבאללה לפגוע בעורף הישראלי ונערכת בכל הדרכים להרתיע ולחסל כל אפשרות שכזאת. אם הכרנו את החיילים שנלחמו בגבורה, את חללי מערכות ישראל וחללי פעולות האיבה, היום אנו מעגנים בתוכם גם את עובדי הרכבת הגיבורים שהתייצבו לעבודה מול איומי החזבאללה ללא כל היסוס." השר כץ הנחה את מנכ"ל רכבת ישראל לאפשר למשפחות החללים לנסוע ללא תשלום ברכבת כהערכה על תרומתם. "החללים תרמו תמורה משמעותית להתפתחות הרכבת והמדינה," הוסיף כץ. "את יקירכם לא נוכל להשיב. לא נוכל גם להקל על יגונכם הכבד ולמלא את החלל העצום שנפער בלבכם. המעט שאנו יכולים לעשות היום הוא לבטא את הערכתנו לקורבנכם באמצעות הענקת אות המערכה ליקירכם. כי במדינת ישראל, כל אזרח הוא גם חייל, והדבר נכון במיוחד לעובדי התחבורה הציבורית לסוגיה. החוק החדש מאפשר לנו לבטא את הוקרתנו לאנשים הרגילים שהפכו לגיבורים בעל כורחם," הוסיף השר כץ.

בדבריו הודה מנכ"ל הרכבת, שחר איילון, לנשיא המדינה על המעמד, הכבוד והאירוח, ולשר התחבורה, ישראל כץ על ההובלה והאכפתיות. מנכ"ל הרכבת פנה למשפחות השכולות ואמר: "אתן הראשונות לקבלת האות. זה לא מנחם ולא מקהה את הגעגועים ליקירנו אולם מחדד את ההכרה בחשיבות ההתגייסות האזרחית בעת מלחמה ואת הכבוד לנופלים." מנכ"ל הרכבת ציין בדבריו גם את הפצועים באירוע אשר עברו תהליך שיקום ארוך שבסופו חלקם אף שב לעבודה סדירה. "מתן האות אינו מובן מאליו. יש כאן עורף לוחם ומתגונן והעובדים בארגונים ששירותיהם נדרשים גם במלחמה הם חלק בלתי נפרד מהחוסן של מדינת ישראל." מנכ"ל הרכבת פנה בחום למשפחות השכולות ואמר: "משפחות יקרות, אנחנו מחבקים אתכם בחום ואוהבים אתכם. מה שהתחילו יקירכם – אנו משתדלים להמשיך. אנו כאן עבורכם תמיד."

קרדיט צילום: מארק ניימן/ לע"מ

Back to top button