חדשות הארץמבזקים

בקשת השעיה של יו"ר וועדת תכנון ובנייה בעירון בגין בניה ללא היתר

פרקליטות מחוז חיפה הגישה לוועדה לבחינת השעיה במשרד הפנים בקשה מטעם היועץ המשפטי לממשלה להשעיית נאדר יונס, תושב ערערהמתפקידו כיו"ר וחבר מוסד תכנון נבחר בוועדה המקומית לתכנון ובניה עירון. זאת בשל חומרת האישומים המיוחסים לו בכתב אישום שהוגש נגדו באמצעות המחלקה להנחיית תובעים בפרקליטות המדינה. כתב האישום הוגש נגדו בגין אי קיום צו, בניה במקרקעין בלא היתר כדין ושימוש בסטייה מתוכנית- עבירות לפי חוק התכנון והבניה.

על פי כתב האישום, שהוגש ב-04/06/17, הנאשם משמש החל מ-27/05/14 יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובניה עירון. כתב האישום הוגש נגד הנאשם ובנו, עבד אל לטיף יונס, בגין אי קיום צו הריסה שיפוטי אשר חייב את הנאשם בהריסת מבנה מגורים בשטח כ-200 מ"ר עד ל- 25/11/09 וזאת ללא היתר כדין ובניגוד לצו שיפוטי האוסר על השימוש במבנה, בגין ביצוע עבירות בניה ושימוש במקרקעין ללא היתר, וכן עבירות של שימוש חורג מתוכנית.

ב-7.2.07 הוועדה המקומית הגישה כתב אישום נגד הנאשם בגין בניה ללא היתר, וזאת בגין בניית שלד בית מגורים בשטח כ- 200 מ"ר במקרקעין בשנת 2006. הנאשם הודה בכתב האישום ב-13/6/07 ובהתאם הורשע על פי הודאתו בעובדות כתב האישום. ב- 26/11/08 גזר בית המשפט לעניינים מקומיים על הנאשם צו שיפוטי המורה לו להרוס את המבנה במצבו ביום ביצוע ההריסה וזאת תוך 12 חודשים ועד ל- 25/11/09, וכן ניתן צו שיפוטי שנכנס לתוקף באופן מידי האוסר על הנאשם לעשות כל שימוש במבנה אלא אם כן יהיה בידיו היתר לכך. הנאשם הפר את הצווים השיפוטיים שהוטלו עליו, לא הרס את המבנה בתוך המועד שנקבע על ידי בית המשפט וממשיך לעשות בו שימוש.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד צוין בכתב האישום, כי על אף הצו השיפוטי כאמור, בסמוך לשנת 2009 השלימו הנאשם ובנו את בנייה המבנה ובנו בית מגורים דו קומתי בשטח של כ- 740 מ"ר, מבנה נוסף מעץ בשטח של כ- 20 מ"ר המשמש כמחסן, משטח חניה מרוצף מאבן משתלבת בשטח של כ 316 מ"ר, משטח אספלט בשטח 383 מ"ר וסככה לרכב בשטח של 30 מ"ר. החל מסיום ביצוע העבודות עושים הנאשם ובנו שימוש בכל המבנים הנ"ל למטרת מגוריו של בנו של הנאשם. מרבית בית המגורים, המחסן וחלק משטח האספלט מצויים בתחום שייעודו אזור לעיבוד חקלאי ואשר מוכרז כקרקע חקלאית. בנוסף, ב- 07/08/16 ניתן לבנו של הנאשם היתר בניה לחלק מהמבנה. במסגרת ההיתר, חויב בנו של הנאשם להרוס את כל הבנוי בתחום שייעדו אזור חקלאי.

בבקשה להשעייתו של המשיב מציינת הפרקליטות כי אין זה ראוי שחבר ועדה מקומית, לבטח יו"ר וועדה מקומית נגדו הוגש כתב אישום, הכולל עבירות חמורות בניגוד לחוק התכנון והבנייה, ימשיך לכהן כחבר נבחר של ועדה מקומית. בנוסף לכך, העבירות בהן מואשם המשיב הן עבירות חמורות, אשר מקיימות זיקה ממשית לכהונתו כחבר מוסד תכנון בוועדה המקומית, ומכאן שאין מקום להמשיך כהונתו באותו מוסד תכנון.

עוד על פי הבקשה, נוכח טיב האישומים המיוחסים למשיב וזיקתם המהותית לתפקידו כחבר מוסד תכנון, נודעת חומרה  מיוחדת הנובעת מעצם היות האישום התלוי ועומד נגד המשיב, מצד הקשרו התוכני הספציפי, מחמת היותו בדיוק באותו תחום ביצוע בו עוסק מוסד התכנון, תכנון ובניה, ומחמת היותו נעוץ הישר בליבת התפקיד הביצועי של המשיב. לפיכך יש להשעותו עד להתבהרות תמונת האישומים התלויה ועומדת. כאמור, מגלמים ענייני תכנון ובניה רגישות ציבורית גבוהה, המחייבת הקפדה על אתיקה וטוהר מידות גבוהים לשימור אמון הציבור בתקינות פעולתם של מוסדות התכנון והרישוי. מידת שיקול הדעת שמפעיל חבר מוסד תכנון (לא כל שכן יו"ר מוסד תכנון) בהכרעתו, בכל אחד ממישורי התפקיד השוטפים, היא רבה. האינטרס המוטל על הכף בעת הפעלת שיקול הדעת האמור הינו על פי רוב אינטרס כלכלי, עסקי וכספי ישיר, משמעותי ובעל היקפים נכבדים עבור כל יזם/מגיש ההליך התכנוני או רישויי. כך בהכרעה בבקשה להקלה או לשימוש חורג, וכך גם בהחלטות שמתקבלות אגב הכרעה בתוכניות שבסמכות הוועדה המקומית. לא פחות מכך בהחלטות אודות מדיניות אכיפה שתונהג בתחום מרחב התכנון של מוסד התכנון.

תמונת ארכיון

Back to top button