צרכנות

מהי קצבת נכות כללית ולמי היא ניתנת

קצבת נכות כללית, היא קצבה כספית שניתנת על ידי המדינה עבור מי שיכולתו להשתכר פחתה משמעותית עקב ליקוי גופני, נפשי או שכלי. הקצבה משולמת דרך המוסד לביטוח הלאומי, ועל מנת להוכיח את הזכאות לקצבה, נדרש התובע למלא מסמכים ולצרף טפסים רלוונטיים – אישורים רפואיים ותלושי שכר – המוכיחים את מצבו הרפואי והכלכלי. באפשרות התובע לבצע את התהליך בעצמו, על ידי איסוף המסמכים ומילוי הטפסים המפורטים במוסד לביטוח הלאומי, או להיעזר בסיוע מקצועי של עורך דין או גוף למימוש זכויות רפואיות, למשל חברת "לבנת פורן – מימוש זכויות רפואיות" המספקות מענה כולל תחת קורת גג אחת, לכל השרשרת הבירוקרטית בדרך לקבלת הקצבה.

תנאים לקבלת קצבת נכות

תהליך מתן קצבת הנכות מתחלק לשני שלבים, כאשר הראשון הוא קביעת חומרת הליקוי הרפואי. ברוב המקרים, חומרת הליקוי הרפואי תיקבע על ידי ועדה רפואית שמורכבת מרופא מומחה אחד. אם אדם סובל מכמה ליקויים רפואיים, הוא יזומן לכמה ועדות רפואיות עם מומחים שונים. במקרים מסוימים, נקבעת נכות רפואית על פי המסמכים ששלח התובע או מיופה כוח מטעמו, והוא אינו מזומן לוועדה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מי שנקבעו לו אחוזי נכות רפואית בשל ליקוי אחד, בשיעור של 60% לפחות או 40% אחוזי נכות בשל כמה ליקויים רפואיים שלפחות על אחד מהם נקבעו לו 25% נכות, עובר לשלב הבא של קביעת אובדן כושר עבודה. כלומר, אחוזי הנכות הרפואית אינם קובעים האם התובע זכאי לקצבת נכות ובאיזו דרגה, אלא עליו להוכיח שבעקבות הליקוי הרפואי, יכולתו להשתכר פחתה בלפחות 60% מהשכר הממוצע. עבור נשים נשואות שהן עקרות בית, הסף הוא אובדן של 50% לפחות מיכולתן לתפקד במשק הבית.

קביעת אובדן כושר עבודה

במעמד שליחת הטפסים הראשוניים לביטוח הלאומי, נדרש התובע לשלוח גם 15 תלושי שכר אחרונים או אישור מהמעסיק על תקופת העסקה ושכר. בנוסף, פירוט דמי מחלה מהמעסיק ב15 חודשים אחרונים או אישור תשלום מביטוח עקב מחלה. על פי מסקנות הוועדה הרפואית, ופירוט אופי השתכרותו של התובע, פקיד התביעות של הביטוח הלאומי קובע אם ובאיזו מידה יכולתו של התובע לעבוד נפגעה. במקרים מסוימים, לפני קביעתו של פקיד התביעות, יזומן התובע לפגישה עם פקיד סוציאלי, שתפקידו להתרשם מיכולתו של התובע להשתכר. כל אלו משפיעים על החלטתו של פקיד התביעות שקובע את דרגת אי ההשתכרות של התובע או אי כושר התפקוד אם מדובר בעקרת בית. הדרגות הקיימות בחוק הן: 60%, 65%, 74%, 100%. הדרגות הללו יכולות להיות זמניות או צמיתות. גובה קצבת הנכות תשולם לפי דרגת אי כושר ההשתכרות מ1,405 ש"ח בחודש, עד 2,342 ₪ בחודש.

אם לדעת התובע, אינו קיבל את מה שמגיע לו, הוא רשאי לערער על החלטת פקיד התביעות או על החלטת הועדה הרפואית בפני הביטוח הלאומי. על החלטת ועדת הערר ניתן לערער בשאילתת חוק או בבית דין אזורי לעבודה, במקרים מסוימים.

תהליך קבלת קצבת הנכות:

  • שליחת טפסים בצירוף אישורים רפואיים ותלושי שכר לביטוח הלאומי דרך האינטרנט או דרך הדואר
  • פקיד התביעות ורופא מטעם הביטוח הלאומי בודקים את התביעה (אם חסר מידע, התובע יידרש להשלימו)
  • התובעים יזומנו לוועדה רפואית (במקרים מסוימים, אין צורך בוועדה רפואית)
  • במידת הצורך, יזומנו התובעים לפגישה עם פקיד שיקום (עובד סוציאלי) שיתרשם לגביי יכולתו של התובע להשתכר.
  • פקיד התביעות יקבע האם ובאיזו מידה נפגע כושר ההשתכרות

תוספות על קצבת נכות כללית

בנוסף לקצבת הנכות, הביטוח הלאומי מעניק תוספות לקצבה בגין ילדים עד גיל 18 או אחרי הצבא, בני זוג שלא מרוויחים מעל 5,500 ₪ לערך, ובשל מצבים רפואיים מסוימים של התובע עצמו. כמו גם, ניתנות גם הנחות בארנונה, תו נכה ועוד.

סיכום

קצבת נכות כללית ניתנת עבור מי שיכולתו להשתכר פחתה לפחות ב60% עקב ליקוי גופני, נפשי או שכלי. תהליך קבלת הקצבה מורכב בעיקרו משני שלבים: שלב הועדה הרפואית, והחלטת פקיד התביעות בנוגע לדרגת אי כושר ההשתכרות. התובע מזומן לוועדה רפואית רק לאחר שהגיש את כל המסמכים הנדרשים. לרוב מדובר בתהליך ארוך ומסועף שדורש התייחסות לפרטים הקטנים ביותר. אי תשומת לב או אי דיוק באחד הפרטים הללו, עלול בסופו של דבר להשפיע על גובה הקצבה אותה יקבל התובע, אם בכלל. ישנם גופים מקצועיים שמעניקים סיוע בתביעת קצבת נכות כללית מהמוסד לביטוח הלאומי, כמו חברת "לבנת פורן – מימוש זכויות רפואיות". אם אתם מעוניינים לעבוד בתחום ולרכוש את הידע הנצרך, אתם מוזמנים להיכנס לרשימת המשרות ואולי תוכלו למצוא את תפקיד חייכם.

 

Back to top button