צרכנות

הקלה במדיניות המעצרים של חיילים שמשתמשים בסמים קלים

במהלך העשרים השנים האחרונות, חיילים שהשתמשו בסמים קלים מעל לארבע פעמים, שלא בנסיבות צבאיות כלומר במהלך חופשה ומחוץ לבסיס, היו נעצרים כמעט בצורה אוטומטית עד לתום ההליכים המשפטיים, קרי, עד להחלטה בדבר זיכוי במשפט או אשמה.

המדיניות במהלך אותם עשרים השנים התבססה על החשש שאם החייל ישוחרר ממעצר, הוא ישוב להשתמש בסמים. בנוסף היתה מטרה להרתיע את החיילים האחרים ביחידה שלא ישתמשו בסמים, ולהוביל אותם לידיעה שחייל שעושה עבירה של  סמים בצבא ייעצר ממש.

בראשית שנת 2016, הודיעה הפרקליטות הצבאית כי החליטה לערוך שינוי כללי במדיניות הגשת כתבי אישום נגד חיילים שמשתמשים בסמים, באופן ששם דגש על האפיק השיקומי, בשונה מהמדיניות הקודמת ששמה את הדגש על שיקולים הרתעתיים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

השינוי מתבטא באופן שחייל שנחשד במספר של בין ארבעה לחמישה שימושים לא יוגש כנגדו כתב אישום, במידה ויתחייב לא להשתמש בסמים וימסור שתן נקי על פני תקופה, ובמקביל ולאחר שיתחייב, התביעה תבקש מבית הדין להורות על שחרורו ממעצר.

 

בעיקר בעקבות השינוי שבא מצד הפרקליטות הצבאית, החליט בית הדין הצבאי לערעורים לבחון מחדש את מעצרם של חיילים שהשתמשו בסמים בצבא בזמן שירותם, ולשנות ממה שהיה נהוג במהלך העשרים השנים האחרונות.

בשורה התחתונה קבע בית הדין הצבאי לערעורים, שכאשר מדובר בחייל שהשתמש בסם "קל" (גראס וחשיש), בנסיבות אזרחיות, ובמספר של בין חמש ועד לשמונה שימושים, ככלל, ישוחרר ממעצר בתנאים.

יצוין כי המספר של בין חמש ועד לשמונה שימושים בסם קל אינו "מספר קדוש". בית הדין הצבאי לערעורים השאיר לשופט הצבאי שיקול דעת רחב, אם לשחרר חייל ממעצר אשר השתמש בסם קל  ביותר משמונה שימושים, כאשר כל מקרה לגופו. על השופט לשקול, בין היתר, מהו פרק הזמן שבו נעשו השימוש בסמים; האם השימושים בסם "עכשוויים" או ישנים; האם השימושים בסם פסקו ביוזמת החייל או בעקבות מעצרו; האם השימושים בסם נעשו בסמוך לפני חזרת החייל ליחידה; האם השימושים בסם נעשו עם חיילים נוספים ובאלו נסיבות; האם החייל רכש את הסם בעצמו; האם החייל יזם את השימוש בסם בעצמו והכין את הסם לשימוש שלו ושל אחרים; באיזה תפקיד משרת החייל (קרבי או ג'ובניק), וכמובן, באיזו יחידה (עורפית או לוחמת).

 

יודגש כי בעת חקירת חייל בשימוש בסמים במצ"ח, ובעת דיון במעצרו בבית הדין הצבאי, יש להתייעץ עם עורך דין צבאי הבקיא בדין הצבאי. ייעוץ וייצוג של עורך דין צבאי יכול למנוע את מעצרך ואת הגשת כתב אישום נגדך.

המאמר נכתב באדיבות שי רודה עורך דין צבאי ופלילי

Back to top button