חדשות הארץמבזקים

נציב תלונות הציבור על שופטים מצא מוצדקת תלונה נגד שופט

נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט (בדימוס) אליעזר ריבלין, מצא מוצדקת תלונה נגד שופט שמינה ככונס נכסים בתיק פירוק שיתוף במקרקעין עורך דין שיש לו היכרות קודמת עמו, מבלי לגלות עובדה זו לצדדים.

השופט התמחה אצל עורך הדין ועם מינויו לשיפוט העביר למשרדו את תיקיו ללא קבלת תמורה כלשהי. עורך הדין גם טיפל בעבר בעניינים משפחתיים ואישיים של השופט. בתגובה לתלונה, ציין השופט כי המינוי נעשה מתוך היכרות אישית את כישוריו המקצועיים של הכונס שמינה.

הנציב ריבלין שב וקבע בהחלטתו, כי העובדה שמי שמונה לתפקיד מטעם בית המשפט הוא מומחה ראוי בתחום בו התמנה ומינויו נובע משיקולים מקצועיים גרידא, אינה גורעת מחובת הגילוי של ההיכרות בינו לבין בעל התפקיד, וזאת מחשש לפגיעה במראית פני הצדק. את יתרון ההיכרות המקצועית החיובית עם בעל התפקיד יש לשקול כנגד הפגם שבמינוי של מכר לאותו תפקיד. עוד ציין כי ניתן להניח את קיומם של מועמדים מקצועיים לתפקיד גם מבין אלה שאינם נמנים עם מכריו של השופט.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בהחלטה אחרת שניתנה באחרונה דחה נציב תלונות הציבור על שופטים תלונה בה נטען למעורבות של עורכת דין בפסק דין של בית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין, לאחר שמונתה לרשמת בבית המשפט.

לטענת המתלונן, עורכת הדין עמדה בראש הרכב בית הדין המשמעתי הארצי של הלשכה, שדן בעניינו. פסק הדין שניתן נחתם רק ע"י שניים מבין חברי ההרכב, לאחר שקודם לכן נבחרה ראש ההרכב לתפקיד רשמת בית משפט שלום. התלונה נדחתה לאחר שבירור התלונה העלה כי מיד עם קבלת ההודעה על מינויה, הודיעה הרשמת ללשכת עורכי הדין על מניעותה מלטפל בתיקו של המתלונן וממועד זה ואילך היא לא היתה מעורבת באופן כלשהו בתיקו של המתלונן.

עוד עלה מן הבירור, כי לשכת עורכי הדין טרם הסדירה את שאלת המשך תפקודם של עורכי דין חברי בתי הדין המשמעתיים גם בתקופת הביניים, שבין בחירתם לשיפוט ועד ליום השבעתם. זאת, למרות שכבר בשנת 2014, בעקבות תלונה קודמת בנושא, הודיע יו"ר ביה"ד המשמעתי הארצי של הלשכה כי הוא מאמץ את המלצתו של הנציב בעניין וכי תוסדר הנחייה מתאימה.

לדעת הנציב הגיעה השעה לממש את המלצתו הלכה למעשה ולהסדיר את העניין. הדבר ישים קץ לתלונות עתידיות דומות, ימנע משופט/רשם למצוא את עצמו מעורב באופן זה או אחר (ואולי אף ללא ידיעתו) בהחלטות ו/או פסקי דין מטעם בתי הדין המשמעתיים של לשכת עורכי הדין וודאי ישרת את מראית פני הצדק.

תמונת ארכיון

Back to top button