חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

הוועדה לצמצום תאגידי המים אישרה הקפאת המצב הקיים בשנה וחצי

הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה וועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום (שני) לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לפצל את הצעות החוק לצמצום תאגידי המים והביוב, ובשלב ראשון לדחות בשנה וחצי, מה-30 בדצמבר השנה ל-30 ביוני 2019, את המועד שמאפשר לרשות המים לחייב רשויות מקומיות להקים תאגיד מים או להצטרף לתאגיד וכן לדחות את המועד שבו יחויבו התאגידים לעבור לתאגוד אזורי.

כזכור, הוועדה סיימה לאחרונה את שלב הדיון הציבורי בהצעה לצמצום מספר התאגידים. היום הזכיר היו"ר ביטן שבישיבה האחרונה הבהיר כי מאחר שלא ניתן לקבל החלטות תוך זמן קצר מוצע להאריך את המועדים בכשנה, על מנת לשמור על המצב הקיים בתקופה הקרובה. "סיכמנו להקפיא את המצב הקיים היום, על מנת שנוכל לדון בכל ההיבטים של צמצום או סגירת התאגידים, ותוך חודשיים שלושה נביא הצעה סופית. לנוכח הבעיה שצמצום התאגידים צריך להיכנס לתוקפו בעוד מספר ימים, ב-1 בינואר 2018, סיכמנו לפצל את הצעת החוק ולדחות את המועדים בשנה נוספת", אמר. עם זאת יש לציין כי בסופו של דבר אושר להקפיא מצב לתקופה ארוכה יותר, של שנה וחצי.

מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, אמר כי המשרד תמך בעבר בשולחן עגול לבחינת פתרון לטווח ארוך , כדוגמת ביטול או צמצום התאגידים או שילוב פתרונות, עם זאת עד כה דבר לא קרה. עם זאת הוא הוסיף כי משרדי הפנים והאנרגיה סבורים כי עד אז לא ייתכן שרשויות מקומיות לא מתואגדות יהיו במעמד של "חוטא נשכר". לדבריו, "רשויות שסירבו להתאגד, בעיקר המוחלשות שבהן, יוצרות גירעונות של עשרות מיליוני שקלים רק מיכוון שמשק המים שלהן לא מוסדר, וכספים שיועדו לפינוי אשפה, לרווחה, טיפול בנשים מוכות ועוד יורדים לטמיון וזה לא יעלה על הדעת". לפיכך ביקש כהן שלא לפגוע בסמכות רשות המים לחייב רשות להתאגד, ולא לפגוע בפעולות שמקדם משרד הפנים לשם כך.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היו"ר ביטן שאל את כהן בתגובה: "אז אתה רוצה לאגד אותן לחודשיים ואז לבטל? יש טענות שאתם מאיימים על רשויות בעצירת תקציבי איזון אם לא יתאגדו". כהן השיב כי מדובר באן דרך בתוכנית הבראה, ורשות שלא מתאגדת לא משוחררים לה תקציבים. ביטן הוסיף כי אם בעוד מספר חודשים תתקבל החלטה לבטל את התאגידים אז הדרישה של משרד הפנים היא חסרת טעם. מנכ"ל מרכז השלטון המקומי, שלמה דולברג, אמר כי רשויות שהתקשו להתאגד סבלו מסנקציות מצד משרד הפנים, והסעיף המדובר נועד להגן עליהן מאותן סנקציות.

בעקבות חילוקי הדעות הודיע היו"ר ביטן על הפסקה של כחצי שעה בדיון, ואחריה הושגו הסכמות לדחות את המועדים בשנה וחצי, ולא בשנה כפי שאושר בישיבה הקודמת. היו"ר ביטן שב והבהיר: "נגמור את זה כמה שיותר מהר, עד סוף מושב החורף, גם בגלל הבחירות לרשויות המקומיות". ח"כ ביטן הוסיף כי הוא מקבל גם את הטענות של המנכ"ל כהן, לפיהן הוא לא יכול לממן מתקציב המשרד את הגירעונות הללו. מנכ"ל משרד הפנים כהן התייחס לטענות שעלו קודם להפסקה, ואמר כי כל תוכנית הבראה, קיימת או חדשה, תתייחס לכך שאם המציאות תשתנה (צמצום או ביטול תאגידים) תשונה גם תוכנית ההבראה. מנכ"ל מרכז השלטון המקומי דולברג אמר כי בלית ברירה המרכז לשלטון מקומי לא יתנגד לפשרה.

כאמור, ההצעה להקפיא את המצב הקיים לשנה וחצי, עד סוף יוני 2019, אושרה בתום הישיבה פה אחד, כאשר בעדה הצביעו היו"ר ביטן, ח"כ מיכאל מלכיאלי וח"כ לאה פדידה.

צילום: דוברות הכנסת

Back to top button