צרכנות

איך לקבל החלטות כמו מנהיג?

השיטה שבה נבחר להשתמש כדי לקבל החלטה מסוימת תשפיע על התוצאות לא פחות מאשר הרקע האישי, הניסיון והסביבה שלנו. אז מה עושים מנהיגים במצבים דומים ואיך אנשים כמונו יכולים ליישם את זה? הנה כמה טיפים חשובים

מנהיג של מדינה או ארגון גדול נדרש לקבל עשרות ולפעמים מאות החלטות גורליות מדי יום. כתוצאה מכך, מנהיגים מפתחים לעצמם טכניקות מיוחדות לקבלת החלטות נכונה.

אף טכניקה אמנם לא מבטיחה שהם אכן יקבלו את ההחלטה המושלמת, אך המטרה שלהם היא לצמצם סיכונים ולהעלות את הסיכוי להשגת תוצאה מוצלחת. למזלנו, גם אנשים מהשורה יכולים ליישם חלק מהטכניקות האלה ולהשתמש בהן כדי לקבל החלטות יום יומיות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הסודות מאחורי קבלת החלטות

ראשית, צריך לזכור שקבלת החלטות היא לא רק תהליך קוגניטיבי של בחירה בין מספר אפשרויות. במסגרת תהליך בסיסי של קבלת החלטות אנחנו נדרשים לאסוף נתונים, לעבד את המידע, לגבש חלופות, לשקול אלטרנטיבות ולאחר מכן לבצע בחירה מושכלת. כל זה קורה לפעמים בתוך שניות ספורות ואפילו בלי שנשים לב.

שנית, במסגרת קבלת החלטות אנחנו מפעילים מנגנונים פיזיולוגיים ועצביים. המוח למשל אחראי להעריך את הסבירות של תוצאות אפשריות ומנחה את ההחלטות שלנו לסיטואציה האופטימאלית בכל רגע נתון, בעוד הגוף משחרר אדרנלין וחומרים אחרים שאמורים להזהיר אותנו מפני סכנות והחלטות לא נכונות. אלו גורמים שמאוד משפיעים על מנהיגים של מדיניות ציבורית  בעת קבלת החלטות והם מצטרפים לרקע אישי, ניסיון והסביבה שבה הם פועלים.

כך תיישמו שיטות לקבלת החלטות גם בחיים שלכם

לאור האמור לעיל קל להבין מדוע יש שיטות שונות לקבלת החלטות. השיטה הכי פשוטה היא לצמצם את מספר החלופות ולבחור מתוכן. את זה תוכלו לעשות גם אתם אם תערכו רשימה מסודרת של אלטרנטיבות, תבצעו סינון גס של חלופות לא רלוונטיות ולאחר מכן תתמקדו ב-2-3 חלופות מרכזיות בלבד. מנהיגים נעזרים ביועצים לפני שהם מקבלים החלטה בצורה כזו, אך אתם תצטרכו להסתפק בהשקעה של כמה דקות חשיבה.

שיטה מורכבת יותר אך לא פחות יעילה לקבלת החלטות היא להפעיל סוגים שונים של חשיבה. הסוגים העיקריים כוללים חשיבה במונחים של עובדות ונתונים, חשיבה חיובית, חשיבה שלילית, חשיבה רגשית, חשיבה יצירתית וחשיבה פרקטית. המטרה היא לחשוב תחת כל אחד מהכובעים האלה ולבסוף לקבל החלטה תוך עיון במפת השיקולים הכוללת.

עם הזמן אנחנו מפתחים שיטות חשיבה שהוכיחו את עצמן ונוטשים שיטות אחרות. זהו תהליך אבולוציוני טבעי שמטרתו לחסוך באנרגיה, אך חשוב להיזהר ממנו. הסיבה לכך היא שיש תחומים בחיים שבהם מתאימים סוגים ספציפיים של תהליכי חשיבה וקבלת החלטות, לעומת תחומים שיידרשו שיטות אחרות לגמרי. הפתרון הוא להישאר עם אצבע על הדופק ולעקוב אחר התנהגות המנהיגים הגדולים כדי לשאוב השראה.

Back to top button