בריאותחדשות הארץמבזקים

רופא, אחות ומלווה רוחנית – תפיסת טיפול חדשה ברמב"ם

רואים את כל התמונה רופא, אחות ומלווה רוחנית: המכון ההמטולוגי ברמב"ם מוביל תפיסת טיפול חדשה

תרופות וטיפולים נותנים מענה למחלות המטולוגיות רבות, אך לא תמיד עונים על צרכיו הרגשיים של המטופל בזמן שהוא נלחם על חייו. כדי להחזיר את השליטה על ניהול המחלה לידיו של המטופל, שילב צוות המערך ההמטולוגי ברמב"ם מלווה רוחנית מוסמכת במסגרת הטיפול. התוצאות מדברות בעד עצמן

שלב הטיפול במחלות המטולוגיות הוא שלב לא פשוט עבור המטופלים, וכרוך באתגרים ובהתמודדות פיזית, נפשית ורגשית עם המחלה. מפאת המורכבות, פעמים רבות המטופל זקוק לכלים נוספים כדי להתמודד עם מצבו וכדי לקבל את ההחלטות המתאימות לו בתהליך. ברמב"ם, מעבר לצוות הרפואי והסיעודי, העושים עבודת קודש עם המטופלים, פועל צוות רב מקצועי נוסף, הכולל בתוכו מלווה רוחנית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צוות המכון ההמטולוגי ברמב"ם: ד"ר ישי עופרן ו – וואוקלינה גיל | צילום: פיוטר פליטר

וואוקלינה גיל, מלווה רוחנית מוסמכת הפועלת במערך ההמטולוגי של רמב"ם, כחלק מצוות הטיפול הפליאטיבי, מסייעת למטופל להתחבר לתחושותיו, לרצונותיו ולדאגות המלוות אותו ולהתמודד איתם. "אחרי שהאינטראקציה עם הרופא מסתיימת, המטופל מתחיל תהליך פנימי ורגשי של עיבוד", אומרת גיל, "מבחינת הרופא ישנה תוכנית עבודה והוא מתקדם עם אישורי התרופות, תיאום התורים לבדיקות ותחילת הטיפול, הוא מכוון מטרה. מולו הרופא ישנו המטופל, שמוצא את עצמו נרתם למשימה שטיבה לא ברור לו, נחשף למושגים חדשים והרבה מידע, ומחפש לארגן מחדש את מחשבותיו והבנתו ביחס למציאות המשתנה. לעיתים רבות המטופל מהסס לחלוק את הפחדים שלו עם הרופא או עם בני משפחה ואנשים קרובים אליו. בליווי הרוחני, נוצר מרחב שבו המטופל מסוגל להתחבר לעצמו ולמשאביו הרוחניים שיסייעו לו להתמודד עם כל מה שחווה".

באמצעות שיחות ופעילות מותאמת אישית שמקיימת גיל עם המטופלים, היא מסייעת להם למצוא כלים פנימיים ולהתחבר אל רגשותיהם, כדי שיהיו מסוגלים לשתף בתחושותיהם את האנשים המשמעותיים להם וכדי שיוכלו להביע את עצמם ואת הרצונות שלהם ללא חשש. במקביל, ובאישורו של המטופל, היא מעבירה את המסרים לרופא המטפל ומאפשרת לשניים לבנות גשר להבנה הדדית בין תפיסות הטיפול, לצרכיו הרגשיים של המטופל. כשהוא מצויד במידע הזה, חוזר הרופא למטופל, והשניים בונים יחד תוכנית טיפול שנותנת מענה לכל הצדדים.

"אנחנו רואים איך התהליך הזה משפיע לטובה על ההתמודדות של המטופלים", מסביר ד"ר ישי עופרן, מנהל אשפוז המטולוגי ומנהל שירות טיפול בלוקמיות במערך ההמטולוגי ברמב"ם, "נוצר מימד נוסף לתקשורת בין הרופא למטופל. התהליך גורם לזה שהם מפתחים מודעות גבוהה לגבי עצמם והמקום שבו הם נמצאים, יכולים לבטא את עצמם בצורה טובה יותר ולבחור בחירות מדויקות יותר עבורם".

לדבריו של ד"ר עופרן, לתהליך הזה יש משמעות גדולה גם כאשר מדובר במצב סופני וגם כאשר הולכים למסלול של מלחמה על החיים: "במקום כל כך רגיש וקשה, אנחנו מחזירים את השליטה על הסיטואציה לידיים של המטופלים. זאת המשמעות של להעמיד את המטופל במרכז".

Back to top button