חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

"אם נידרש לצאת מחר למלחמה – העורף לא מוכן"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה היום (שלישי) לדון במוכנות של מפעלים חיוניים לתפקוד בשעת חירום. הישיבה התקיימה במסגרת ציון יום ההגנה על העורף בכנסת, שיזם ח"כ עמיר פרץ. על רקע התעצמות האיום בגזרה הצפונית והירי מעזה בגזרה הדרומית, ביקשה הוועדה לעמוד על היערכות המפעלים החיוניים, על מנת לוודא שיהיו מוכנים לפעילות בשעת חירום ולתמוך בהמשך תפקוד המשק הלאומי.

ראש הרשות הלאומית לחירום (רח"ל) בצלאל טרייבר, אמר כי מדינת ישראל נמצאת תחת איום קשה ומורכב, וללא המפעלים החיוניים המשק לא יוכל לתפקד והאוכלוסייה לא תוכל להתקיים במצב חירום. ראש חטיבת תשתיות אסטרטגיות במשרד הביטחון, לימור לוי, אמרה כי אין חוק שמחייב את המפעלים לפעול בחירום, והכוונה היא לתמרץ אותם כלכלית.

ח"כ עמיר פרץ אמר כי במצב של מלחמה התשתית של החברה האזרחית לא מוכנה לתת שירותים. הוא הוסיף כי המרחב האווירי לא פתוח לתובלה וכי צים, שהייתה צריכה להחזיר 12 אניות תובלה, מחזיקה אפס. הוא הוסיף כי הצוותים זרים והם עוזבים ברגע שמתחילה מלחמה. עוד ציין ח"כ פרץ כי משרד התחבורה צריך לתכלל את את המשאיות שצריכות לשאת חומרים מסוכנים וזה רחוק מלהתקיים. "ככל שהעורף יהיה ערוך ומוכן יותר המלחמה תהייה קצרה יותר, כשהאויב ראה במלחמת לבנון השנייה את האוטובוסים של גידאמק הוא ראה פאניקה והמוטיבציה שלו עלתה", אמר. ח"כ חיים ילין אמר כי כראש ראשות עמד במצב הפוך, שהמפעלים והחקלאים בדרום רצו להמשיך לעבור ולא נתנו להם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היו"ר כבל סיכם ואמר כי הוועדה תפני לצים, אל על ומשרד התחבורה, כדי שיתייחסו לדברים. "אם העורף שלנו לא יהיה מוכן אנחנו בבעיה. פעם כחייל ידעת שהבית שלך מוגן, אבל אם אנחנו נדרשים לצאת מחר למלחמה העורף לא מוכן בהגדרה. המציאות המלחמתית לא תהייה דומה למה שהכרנו, כבר לא יורים פה בדווידקות. כל יום שעובר האויב משפר יכולות וצריך להתכונן לכל תרחיש", אמר.

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל

Back to top button