חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

בעקבות אסון אשלים – עוצרים את הזיהום הסביבתי הבא

בעקבות אסון אשלים – עוצרים את הזיהום הסביבתי הבא: מחר, בוועדת השרים לענייני חקיקה – הצעת החוק שתאפשר לתבוע מפעלים מזהמים, בגין פגיעה בטבע.

הצעת חוק למניעת מפגעים סביבתיים (תביעות אזרחיות), אותה יזמה החברה להגנת הטבע והגישה ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו), ביחד עם חברי כנסת נוספים, צפויה לעלות מחר, ראשון, לוועדת השרים לחקיקה. על פי הצעת החוק, ניתן יהיה לתבוע מזהמים על "פגיעה בערך טבע מוגן" ולתבוע פיצויים שיועברו למטרות של שמירת הטבע. הצעת החוק זוכה לתמיכה מקיר לקיר וחתמו עליה 76 חברי כנסת, מכל סיעות הכנסת.

ח"כ פלוסקוב (כולנו): "אחרי האסון באשלים, עלינו ליצור הרתעה משמעותית מול המזהמים ולחייב אותם לשלם עבור הנזק שגרמו לאוצרות הטבע של מדינת ישראל".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כזכור, בחודש יוני 2017, דווח על אסון אקולוגי בנחל אשלים, שנגרם בעקבות קריסת סוללה של מאגר שפכים, במפעל רותם אמפרט. הנחל זוהם על ידי תכולת הבריכה של מימי תהליך ייצור החומצות, שזרמו בעוצמה גדולה לתוך נחל אשלים וגרמו לאסון אקולוגי חמור ביותר. כך, שליש מאוכלוסיית היעלים באזור נפגעה, כמו גם בעלי חיים נוספים ומיני צומח. הנחל עצמו, שהוא מסלול טיולים פופולרי ויפה במיוחד, נסגר למטיילים עד להודעה חדשה, כשההערכות הן שהסגירה היא למספר שנים. שלוש שנים קודם לכן, שמורת עברונה נפגעה קשות מפריצת צינור נפט של חברת קצא"א, ועד עתה מוקדשים משאבים עצומים לשיקומה.

"הזיהומים החוזרים ונשנים, הפוגעים בערכי הטבע בישראל, הפכו להיות כמין דבר שבשגרה, ומוכרחים לשים לזה סוף". אמרו בחברה להגנת הטבע.

כיום, החוק בישראל אינו מאפשר לציבור לתבוע מפעלים מזהמים על פגיעה בטבע, מאחר והפגיעה בו אינה מוגדרת בחוק כ"מפגע סביבתי". זיהום אוויר, זיהום קרקע, או זיהום מים, הינם מפגעים סביבתיים, אולם, פגיעה בערכי טבע מוגנים, אינה נחשבת כמפגע סביבתי! מדובר בעיוות ובלקונה בחוק הקיים. ועל כן, הצעת החוק היא פשוטה – מכניסים פגיעה ב"ערך טבע מוגן" כמפגע סביבתי, שיאפשר לתבוע בגינו את המזהם.

אילוסטרציה

הצעת חוק, אותה יזמה החברה להגנת הטבע ומובילים סגנית יו"ר הכנסת, ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו), עם ראשי השדולה הסביבתית חברתית – ח"כ יעל כהן פארן, דב חנין, רחל עזריה ותמר זנדברג, וחברי כנסת נוספים, מכל סיעות הבית, תוביל לכך שאזרחי ישראל יוכלו לתבוע מזהמים על "פגיעה בערך טבע מוגן" ולתבוע פיצויים שיועברו למטרות של שמירת הטבע.

על הצעת החוק חתמו 76 חברי כנסת, מכל סיעות הבית, מתוך הבנה כי ישנה חשיבות רבה לתיקון החוק.

טיפול במפעלים מזהמים, על ידי המשרד להגנת הסביבה, הוא חשוב, אולם החשיפה לתביעות אזרחיות, על המשמעות הכספית הקשורה בכך, תלמד את החברות המזהמות, גם דרך הכיס, שפגיעה בטבע – פשוט לא משתלמת.

ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו): "לא נאפשר להקל ראש באוצרות הטבע, במסלולי הטיול והתיירות והנופים הנפלאים שלנו. הצעת החוק תאפשר לתבוע את המזהמים ולחייבם בתשלום עבור הנזק שגרמו. מדובר פה בעניין שנוגע לכולנו ואני שמחה לראות את התמיכה הגורפת, מכל סיעות הכנסת".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת): "האסון הסביבתי בנחל אשלים, מוכיח שחיוני לקדם מנגנון שיאפשר תביעה אזרחית בגין גרימת נזק לטבע. כדי להגן על הטבע מפני מזהמים, חייבים לייצר מנגנון שיגרום להם לשלם והרבה, על הנזקים."

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני): "מטרתה של הצעת החוק, היא להבהיר, באופן חד וחלק, ששמורות ומרחבי הטבע בישראל, הם לא הפקר ולתקן את המצב המעוות כיום, שבו אם הרגולטורים נכשלים בהגנה על הסביבה ועל המערכת האקולוגית, לציבור אין אפשרות לתבוע לעצמו צדק ופיצוי לטבע שנפגע. לא ייתכן שחברה שפועלת בתחומי הטבע של מדינת ישראל ואחראית לזיהום סביבתי, כפי שהתרחש בנחל אשלים, לא תירתע מהגורמים הרגולטוריים, לא תישא באחריות וגם תתחמק ממתן הדין לציבור."

Back to top button