חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

חסות הנוער במצב רע מאוד, משרד הרווחה פועל בחוסר אחריות

בדיון סוער שהתקיים היום (שני) בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת בנושא הפעלת מעונות חסות הנוער, הודיע סמנכ"ל משרד הרווחה שי שוקרון כי מעונות חסות הנוער יחלו לפעול תחת המפעילות החדשות במועד המתוכנן, 1 בפברואר, עם תגבור כוח אדם, בשל סירוב עובדים נוכחיים בחסות הנוער לחתום על חוזים עם המפעילות החדשות. עובדי חסות הנוער דיווחו על פערים במשא ומתן בין הצדדים וטענו כי משרד הרווחה חזר בו מחלק מהסיכומים, אולם חברי הכנסת מירב בן ארי (כולנו) ומיקי רוזנטל (המחנה הציוני) ציינו כי הפערים אינם משמעותיים והם יפנו עוד היום למנכ"ל משרד הרווחה על מנת לסייע לגשר בין הצדדים.

קודם לכן אמר יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף (כולנו): "חסות הנוער במצב רע מאוד. אני חושש לטיפול שהילדים צריכים לקבל. משרד הרווחה פועל בחוסר אחריות מוחלט; אי אפשר להתחמק מהאחריות לעובדים. זה פוגע לא רק בעובדים, אלא בילדים. זו לא סחורה שמעבירים אותה מיד ליד. כל הזמן מחפשים איך להתחמק מאחריות. תפסיקו להיות רובוטים של היועצים המשפטיים. משרד הרווחה התכחש לכל ההתחייבויות שהיו לו בעבר. אין לכם שום יכולת לפקח, זה בלוף אחד גדול. יש לפסול חברה מסחרית במכרזים כאלה ולקבל רק עמותות ללא מטרות רווח. משרד הרווחה מזלזל בשירות. אי אפשר לעשות מכרז על ילדים כאילו מדובר בשולחן או כיסא", הוסיף.

ח"כ אלי אלאלוף, צילום: דוברות הכנסת

סמנכ"ל משרד הרווחה, משה שוקרון, הגיב לטענות חברי הכנסת ועובדי חסות הנוער, בהם המדריך אלברט סופר שאמר כי משרד הרווחה מתנהג כמו ארגון פשע משקר לבית המשפט: "המכרז הזה בא לענות על כשל מתמשך בחסות הנוער. היו לנו מאות ממתינים ברחוב כי לא היה מקום. גם מבקר המדינה ובגצ התריעו על כך". ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני): "איך המכרז הזה מוסיף מקום?". שוקרון בתגובה: "כרגע יש לנו 50% מיטות ריקות בעקבות מחסור כוח אדם". מנהלי ומדריכי חסות הנוער קראו לעברו: "לא נכון". ח"כ בירן: "איך הורדת שכר תוסיף לכם כוח אדם?". שוקרון: "נשפר דרמטית את שכר המדריכים הצעירים. נאבקנו מול האוצר והגדלנו תשלום לכל קבוצה ב-30%. מה רציתים שנעשה? נשאיר ככה את המצב ונזניח ילדים ברחוב?" ח"כ בן ארי: "משרד הרווחה הוא שנכשל בניהול, למה להחליף את העמותה? ומה עם זכויות העובדים הנוספים, שאר הצוות, חוץ מהמדריכים?". שוקרון: "שמרנו על תנאיהם". המדריך אלברט סופר: "אלה שקרים שנאמרים כבר חודש". שוקרון: "זה כמעט ברמה של העתק-הדבק. מנכ"ל משרד הרווחה הציע אמש 500 אלף שקל כדי לכסות 90% מדרישות העובדים, והם סירבו. אנחנו רוצים לקלוט את כל העובדים. כולם קיבלו הצעה מיידית. תנאיהם נשמרים ושכר המדריכים עלה ב-30%. הוספנו מדריכים ישנים בלילה, הגדלנו משרת אם הבית, הוספנו משמרות. כל העובדים קיבלו את אותו חוזה. עובדה שכולם חותמים". קריאות: "זה לא נכון". ח"כ בן-ארי: "ממש לא כולם חותמים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנכל עמותת ענ"ב, שי שער: "אם עשינו עבודה כל כך גרועה, איך רק לפני שנה וחצי זכינו במכרז למעון ממשלתי?". שוקרון בתגובה: "זה נמצא עכשיו בדיונים בבית המשפט ואי אפשר להתייחס לכך". ח"כ מיקי רוזנטל לשוקרון: "אם המצאתם את הטענה הזאת לצורך המכרז הנוכחי, זה חמור מאוד. אתה לא תסתום לו את הפה".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד): "זו כבר שגרה של משרד הרווחה. לא מעניין מה קורה עם הילדים, העיקר לצאת למכרז, לצאת לדרך. המדינה לא יודעת לתת את השירות הזה. הלוואי והייתי מתבדה. אין דרך להרוויח וגם לתת מכל הלב לילדים. מהו השיקול שמנחה אותם לצאת לדרך בצורה כזאת רשלנית? להיות טכנוקרטים וביורוקרטים לא היטיב מעולם עם אף אחד". ח"כ אלהרר קראה להשהות את כל תהליך המכרז.

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) תקף את הצהרת משרד הרווחה כי בלית ברירה ייאלץ להעביר חלק מנערי חסות הנוער לכלא: "אתם השתגעתם? זה לא רק טמטום, זו גם רשעות. התחרפנתם. משתמשים בילדים בציניות, ומאיימים על המדריכים שכל כך אוהבים אותם ודואגים להם, שיכניסו אותם לכלא. זה הכי נמוך שאפשר".

חברי הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי) ומירב בן ארי (כולנו) מחו על אי הופעתו של מנכ"ל משרד הרווחה בדיון. ח"כ בן ארי: "מנכ"ל המשרד מרח אותנו חודש ודחה את דיוני הוועדה. לדיון היום שלח רק את ראש המטה של הסמנכ"ל. זה ביזוי של הכנסת והוועדה. ביזיתם את הנוער. המדינה כשלה בטיפול בנוער מנותק. ללא העמותות, אלוהים יודע מה היה קורה".

הדיון התקיים ביוזמת חברי הכנסת מיכל רוזין (מרצ), עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת), מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), מירב בן ארי (כולנו), מוטי יוגב (הבית היהודי), חמד עמאר (ישראל ביתנו) ומאיר כהן (יש עתיד).

צילום: דוברות הכנסת

Back to top button