איראןחדשות הארץמבזקים

איראן כבר מעצמת סייבר: "אנו נראה בקרוב פגיעות גם בנפש"

ד”ר אראל מרגלית, יו"ר ומייסד קרן JVP וחממת הסייבר בב"ש ומחלוצי הסייבר הישראלי , פתח את מושב הבוקר של כנס סייברטק שהתקיים היום (רביעי) והזהיר בנאומו כי פרויקט הסייבר של איראן כבר פועל בעוצמה נגד ישראל וללא הגנה על תשתיות אזרחיות אנו נראה בקרוב פגיעות גם בנפש כתוצאה מתקיפות סייבר. לטענת מרגלית: "בזמן שהעולם מנסה לעכב ולמנוע מאיראן להפוך למעצמת גרעין, היא כבר הפכה למעצמת סייבר. עם תקיפות מדינתיות נגד ישראל, ארה"ב סעודיה ועוד. בכל עימות אפשרי עם חיזבאללה, ישראל תצטרך להתמודד עם יכולות סייבר איראניות שאיננו מכירים עדיין בשדה הקרב, בעיקר נוכח היעדר הגנה על תשתיות אזרחיות בישראל. בשנה האחרונה אנו עדים לתקיפות חוזרות ונשנות על כל הגופים הפיננסים המרכזים בארה"ב, על תשתיות לאומיות כמו סכר באומן בניו-יורק, הפרלמנט הבריטי ואף משרדי ראש ממשלת בריטניה. רק לפני חודש, איראן תקפה שוב את מפעלי האנרגיה של ארמקו הסעודית ולולא רכיבי הגנה סמויים, התקיפה הזו הייתה מסתיימת במאות נפגעים ישרים ומאות אלפים באופן עקיף. החשודה העיקרית הינה איראן, באמצעות זרועות הסייבר הארוכות שפיתחה.

"באירופה 65 מתקני גרעין אזרחיים, תקיפות סייבר מכוונות בדיוק למקומות האלה. מדינות כמו איראן רוצות לשים את היד על המתג של 65 מתקני גרעין באירופה. הדגיש מרגלית וטען כי יש להקים נאטו בתחום הסייבר- כי פגיעה במדינה שלישית יכול להביא לפגיעה ישרה בישראל ובאינטרסים הבטחוניים שלנו.

לטענת מרגלית, התקיפות בסעודיה, בארה"ב ואפילו כאן בישראל במהלך צוק איתן הן רק ניסוי כלים לקראת המערכה האמיתית. במערכה הבאה התשתיות האזרחיות של ישראל יעמדו בלב המתקפה האיראנית. לדבריו, יש להכריז על הקמת ברית אזורית לאזור היורו-מד (אירופה, אגן הים התיכון וצפון אפריקה). ברית זו תתבסס על מרכזי CERT אזוריים להתמודדות עם איומי הסייבר. מדובר באינטרס אזורי אסטרטגי ולטענת מרגלית, ישראל היא זו שצריכה להוביל אותו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בעולם גלובלי מדינות אחרות חשופות למתקפות סייבר, דבר שיכול לפגוע באופן עקיף גם באינטרסים הביטחוניים של ישראל. דוגמא כזו באה לידי ביטוי בעסקה המפוקפקת בה רכשה ישראל ספינות וצוללות מחברת טיסנקרופ. טיסנקרופ נמצאת בין היתר בבעלות גורמים לבנוניים בעלי קשרים חזקים באיראן.

בעקבות מתקפת סייבר נגנב לפני כשנה ממספנת טיסנקרופ, שבה נבנות הקורבטות הישראליות העתידיות והצוללות החדישות, מידע רגיש הכולל בין היתר את מפרטי הצוללות והספינות שישראל רכשה ועתידה לרכוש. העובדה שגורם לבנוני בכיר עם קשרים חזקים באיראן מחזיק במניות במספנה, מהווה איום ממשי ומרגלית טוען כי זה רק עניין של זמן עד שהמספנה תספוג תקיפה נוספת, ואיראן תוכל ליהנות מהמידע הרגיש שייגנב. מידע שכזה בידיהם של משמרות המהפכה מייצר נזק אסטרטגי לביטחון ישראל ואזרחיה.

צילום: דרור סיתהכל
צילום: דרור סיתהכל

Back to top button