חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

מח"ש מסכמת שנה: למעלה מ-640 תיקים בהם נחקרו שוטרים באזהרה

למרות הסערות שפקדו את מערכת אכיפת החוק בעת האחרונה, הנתונים השנתיים של השנה החולפת מצביעים על עליית מדרגה כמעט בכל הפרמטרים. מתוך למעלה מ- 640 תיקים בהם נחקרו באזהרה שוטרים, נתקבלו החלטות על העמדה לדין לגבי שוטר אחד או יותר ב- 39% מהתיקים (249 תיקים), מתוכם למעלה ממחצית מהתיקים (136 תיקים) נותבו לדין פלילי. אחוז מיצוי החקירה (קרי: פיצוח האירוע והגעה לחקר האמת) בתיקים שנחקרו, הועמד השנה על 71%.

כמות של כ- 250 תיקים פליליים או משמעתיים נגד שוטר אחד או יותר בשנה, ביחס לגודלה של המשטרה ולעובדה שמדובר בארגון נורמטיבי הפועל כלל לפי הדין, מצביעה על אכיפה משמעותית ואפקטיבית שמבצעת המחלקה לחקירות שוטרים, אשר ספק אם יש לה אח ורע במקומות אחרים.

המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה מפרסמת את נתוני הדוח השנתי:

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

• ב- 640 תיקים נחקרו שוטרים באזהרה בשנת 2017.

• כ- 40% מתוכם הסתיימו בהעמדה לדין פלילי או משמעתי.

• 71% מהתיקים שנחקרו הגיעו לכלל מיצוי והתבררה בהם האמת.

• אחוז ההרשעה בתיקי מח"ש עומד על 85% , רק 3% מהתיקים הפליליים הסתיימו בזיכוי.

אחוזי ההרשעה של שוטרים בתיקים פליליים שהתבררו בבית משפט, עומד השנה על 85%, כאשר רק 3% מהתיקים הסתיימו בזיכוי. אחוז ההתערבות בהחלטות המחלקה, במסגרת עררים והשגות שהוגשו עליהן, אשר נבדקו השנה בפרקליטות המדינה, והעומד באופן מסורתי על אחוז מזערי, התייצב השנה על נתון חסר תקדים של 0%(!). מדובר בנתון חריג, המעיד על תהליך קבלת החלטות איכותי ומקצועי ברמה הגבוהה ביותר, המתבצע במח"ש.

הנתונים מלמדים על עליה מתמדת באיכות תוצרי החקירה ובקידום מאבק מקצועי, נחוש ובלתי מתפשר בתופעות פסולות במשטרה, אגב חשיפת עבירות פליליות ומשמעתיות שבצעו שוטרים והוקעתן; כל זאת מבלי לחשוף באופן בלתי מידתי שוטרים שפעלו כדין לאימת החקירה הפלילית או להליך פלילי, בהעדר יסוד סביר לחשד לביצוע עבירה או לאחר הפרכת חשד כזה במסגרת החקירה.

אורי כרמל, מנהל המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה: "מח"ש הגישה השנה בממוצע כחמישה תיקים פליליים או משמעתיים נגד שוטר אחד או יותר מדי שבוע ובסך הכול כ- 250 תיקים פליליים או משמעתיים. תיקי מח"ש רבים אלה, המועברים ומדווחים למשטרה, אמורים לשמש את פיקוד המשטרה בהרחקת שוטרים שסרחו, ב'ניקוי השורות', בזיהוי מוקדים עברייניים, בהדחת מפקדים כושלים, בזיהוי תופעות פסולות או כשלים מערכתיים, ולהעניק לפיקוד המשטרה פלטפורמה יעילה להכוונת התנהגות שוטרים, הדרכתם וחינוכם, תוך יצירת הרתעה פנים-ארגונית אפקטיבית.

בתיקי מח"ש בוחנת המערכת את עצמה. אכן, בתיקים אלה היא עשויה לתבוע מחיר מבניה שלה, ולעיתים יכול שיהיה זה מי מבכירי בניה. ברם, רק אכיפה מקצועית, ללא משוא פנים, בתיקי מח"ש, תבטיח את אמון הציבור במשטרה ובפרקליטות כאחד, ואת עיקרון ה"שמירה על השומרים".

מלאכת 'שמירת הסף' עליה אמונה מח"ש, היא המסד והטפחות להתקיימות מערכת אכיפת חוק תקינה. עוצמתה, עצמאותה ויושרתה של מח"ש הם תנאי בלעדיו אין לשמירת המצפן הערכי באכיפת החוק על אוכפי החוק.

חובתה של מח"ש לשקף בהמלצותיה לראשי המערכת את עמדתה המקצועית והערכית, ללא כחל וסרק, כמקובל ביחידות הפרקליטות כולן, למרות שלא אחת יש בהמלצות המחלקה כדי לקלוע את המשטרה והעומדים בראשה לסיטואציה לא נוחה ולהביכם. בסופו של יום ההחלטה מתקבלת, כמקובל במערכת היררכית, ע"י הגורם המוסמך, הנושא באחריות להחלטה ולהשלכותיה.

כפי שציינתי בעבר לא אחת, למרות הסערה הרוחשת סביבנו תדיר, 'עין הסערה' עצמו, המקום בו אנו פועלים, הוא מקום שקט, מקצועי ורגוע. מח"ש הפועלת בנחישות, ביושר, ללא מורא, מספקת בהחלטותיה ובהמלצותיה 'מצפן' ערכי למשטרה ולמערכת כולה.

אולי בשל כך, השירות בה מרתק כל כך. תחושת הצדק הבסיסית (אל מול עוול שנגרם מכוח ניצול גס של השררה) חדה וחריפה, והיא דוחקת בעוסקים במלאכה למצות את יכולתם המקצועית מתוך נאמנות מוחלטת לאמת ולערכי המחלקה".

פניות שהתקבלו במח"ש בשנת 2017

• בשנת 2017 התקבלו החלטות לגבי 641 תיקים בהם נחקר שוטר אחד או יותר באזהרה.

• בסופה של שנת 2017 נמנו 136 החלטות על העמדת שוטרים לדין פלילי, ו- 113 החלטות על העמדה לדין משמעתי (כ- 40% מהתיקים שנחקרו הסתיימו בהעמדה לדין).

• כ- 71% מהתיקים שנחקרו באזהרה, הגיעו לכלל מיצוי והתבררה בהם לכאורה האמת. מדובר בחקירות אשר גילו ממצאים פוזיטיביים, אשר ניתן להתבסס עליהם לצורך העמדה לדין פלילי/ משמעתי או לחילופין על מנת לסגור את התיק מחוסר אשמה/ העדר התאמה להליך פלילי. מדובר בעלייה מתמדת של 15% מאז שנת 2012 המצביעה על מיקוד משאבי המחלקה וניצולם באופן יעיל וראוי.

• כ- 85% מהתיקים שנוהלו על ידי פרקליטי מח"ש הסתיימו השנה בהרשעה או בקביעה שהשוטר ביצע עבירה פלילית, וכ- 3% הסתיימו בזיכוי בבית המשפט. יתר התיקים הסתיימו בהסדרים שונים שכללו העברה לדין משמעתי, עיכוב הליכים וכיוב'.

• בשנה האחרונה הוגשו 170 עררים על החלטות מח"ש, למרות כמות העררים הרבה והביקורת הצמודה על ההחלטות המתקבלות במחלקה, אחוז ההתערבות בהחלטות המתקבלות במח"ש הוא נמוך ביותר. מבין 91 עררים שכבר נבדקו לא נמצא ולו מקרה אחד שבו היה מקום להתערב בהחלטות שהתקבלו במח"ש.

להורדה מצגת לסיכום שנת 2017 במחלקה לחקירות שוטרים

Back to top button