מבזקיםפוליטי / מדיניצבא וביטחון

"יש להקים ועדת בדיקה בפרשת הצוללות"

התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר הביטחון אביגדור ליברמן וליו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ אבי דיכטר להפעיל סמכותם ולהורות על הקמה של ועדה שתבדוק את העסקהע בשנית, לרבות בחינתם של היבטים בטחוניים והשלכות מתן ההסכמה למכירת כלי שיט למצרים כתנאי למכירת הצוללות לישראל. ובתוך כך לבחון האם ניתן היתר למכירת הצוללות, ומכח איזו סמכות ניתן. האם נבחן הנזק האסטרטגי רחב הטווח למדינת ישראל – ומהו? והאם ניתן בזמן אמת למזער את הנזק הכבד שבמכירה לגרמנים.

בתנועה לאיכות השלטון אמרו כי מזה למעלה משנה, מאז פורסמה כתבתו של העיתונאי רביב דרוקר בערוץ 10 בחודש נובמבר 2016, שם נחשף כי במסגרת "עסקת הצוללות" לכאורה, פעלו בעלי תפקידים שונים בסביבתו של ראש הממשלה, משרד הבטחון וגורמים שונים בתעשיות הבטחוניות השונות, על מנת לקדם את הוצאתה לפועל וקידומה של העסקה, תוך דריסת האינטרס הציבורי – הן הכלכלי והן הביטחוני – וקידום האינטרס האישי הצר שלהם ושל מקורביהם – גם בבחינת נטילת כספים וגם בקידום אישי ומקצועי.

עוד הוסיפו בתנועה לאיכות השלטון כי בשטף פרסומים הולך ומתגבר בחודשים האחרונים, עולים ומתגברים החשדות שהועלו שעניינם במכתב, שעל פי הטענות שפורסמו הועבר, לקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ובו אישור, לכאורה, מטעם ממשלת ישראל למכירת צוללות עם טכנולוגיה מתקדמת למצרים. זאת ללא ידיעתם והסכמתם של שר הביטחון דאז ושל הגורמים הרלוונטיים בצה"ל. על פי החשדות מכתב זה מהווה נדבך בעסקה שקודמה בצורה לא תקינה ולא עניינית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כאמור, בעת האחרונה מתרבים הקולות מתוך מערכת הביטחון עצמה – של גורמים בכירים בהווה ובעבר – המתריעים על ההשלכות הביטחוניות של אותה העסקה. רק אתמול התפרסמה בעיתון ידיעות אחרונות כתבתו של יוסי יהושוע (הובאה גם באתר YNET) ובה מצוטט גורם בכיר בחיל הים נוכח החששות הכבדים האופפים את העסקה במהלכה אישרה מדינת ישראל, לכאורה, לוותר על סעיף הבלעדיות ולאפשר מכירת ארבע צוללות מתקדמות למצרים – צעד המהווה קפיצת מדרגה משמעותית ביכולותיה הצבאיות של מצרים.

פרשה עגומה זו – בין אם אכן יוגשו בסופה כתבי אישום בין אם לאו – מעלה שאלות קשות הנוגעות הן להליך המכרזי ובוודאי להשלכות הביטחוניות הנלוות לעסקה – וככה"נ לא נבדקו כראוי בעת אישור העסקה" אמרו בתנועה לאיכות השלטון והוסיפו "מתוך כך, אנו סבורים כי במקביל להליך הפלילי ולחקירות המתנהלות, מן הראוי כי יערכו בדיקות בזמן אמת לבחינת ההשלכות הביטחוניות (וכן המכרזיות) של העסקה כולה – ובבחינת צעדי מניעה בזמן אמת לבחינת עסקה אשר כבר כעת מעלה סימני שאלה רבים ומהבהבים וייתכן כי גם באם יוגשו כתבי אישום ויורשעו הנאשמים – יעמוד הציבור הישראלי בפני שוקת שבורה שעה שהאינטרסים הבטחוניים העמוקים ביותר שלו נפגעו פגיעה אנושה."

ארכיון – צילום: דובר צה"ל

Back to top button