חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

"ניצולי השואה יקרים לנו ואנו צריכים לעשות כל שביכולתנו כדי לסייע להם"

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס היום (חמישי) בפעם השלישית את צוות השרים המיוחד שהוקם לצורך סיוע לניצולי השואה.

רה"מ נתניהו אמר בפתח הישיבה: "ניצולי השואה יקרים לנו ואנחנו צריכים לעשות כל שביכולתנו כדי לסייע להם לחיות את חייהם ברווחה. זה לא המצב כרגע, משום שגילינו בצוות השרים המיוחד שהקמנו, שתי בעיות ראשוניות: ראשית, אין גורם אחד בממשלה שמתכלל את כל הפעולות שמבוצעות ביחס לניצולים. שנית, הניצולים מתקשים למצוא דרכם בתוך הבירוקרטיה הסבוכה הממשלתית. לכן אנחנו מקבלים החלטה למנות גורם אחד בממשלה שיהיה אחראי לתכלל את כל פעולות הממשלה, וזה יהיה סגן השר איציק כהן.

איציק, אני מודה לך בשם אזרחי ישראל על הפעולה החשובה הזאת. אנחנו מתקצבים את הפעולה שלך, ואני חייב להגיד שגם מדי שנה אנחנו מעבירים כ-5 מיליארד שקלים לניצולים. חשוב לנו שהכסף יגיע אליהם, וחשוב לנו שאם יש להם בעיות, נוכל לטפל בהן. אני מודה לחבריי השרים שעוזרים במלאכת הקודש הזו, ואנחנו נמשיך לעשות למען הניצולים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום – קובי גדעון / לע"מ

בדיונים הקודמים, הצוות עסק בדרכים להקל ולשפר את הסיוע לניצולי השואה וקיבל החלטות בתחומי הבריאות, הסיעוד, הרווחה והדיור.

הבוקר, החליט הצוות על תכלול פעולות הממשלה, על מנת להיטיב את התיאום בין משרדי הממשלה שאחראים על הטיפול בניצולי שואה ובכדי להבטיח שהמשאבים הרבים שמשקיעה הממשלה בנושא יגיעו ליעדם. על פי התכנית, סגן שר האוצר יעמוד בראש צוות ממשלתי ויוודא שהסיוע לניצולי שואה נמצא בראש סדר העדיפויות בהתאם לתחום אחריותו של כל משרד.

הצוות המתכלל יורכב מנציגי ממשלה בכירים מהרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר, משרד ראש הממשלה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, משרד הפנים, משרד הבריאות, המשרד לשוויון חברתי, משרד העלייה והקליטה ומשרד הבינוי והשיכון.

כמו כן, הוחלט לרכז מאמצים במיצוי הזכויות הכלכליות על-ידי הניצולים בהובלת הרשות לזכויות ניצולי שואה. הרשות מחלקת תגמולים בהיקף של כ-5 מיליארד ₪ מדי שנה ליותר מ-200,000 ניצולים מתוקף חוקים שונים שהיא מופקדת עליהם. אף-על-פי-כן, יש מבין ניצולי השואה שאינם מממשים את מלוא זכאותם, בפרט עקב שינויים במצבם הרפואי או תוספת תגמולים עליהם מחליטה הממשלה מעת לעת.

על כן, הוחלט לצאת במבצע לאומי רחב, למיצוי הזכויות הכלכליות על ידי הניצולים. במסגרת זו, תתחיל הרשות לזכויות ניצולי שואה בפניה אקטיבית לניצולים על מנת לוודא שהם ממצים את מלוא זכאותם. הפנייה תעשה באמצעים מגוונים כך שתבטיח יצירת קשר עם הניצול, לרבות באמצעות הגעה לביתו, אם יידרש. הפרויקט צפוי להמשך כשנתיים ולהקיף כ-200,000 ניצולים.

בדיון הודגש כי באחריות הממשלה לפנות לניצולים ולא להמתין לפנייתם וכי יוסדרו במשרדים דרכי העברת המידע, על ידי צמצום טפסים ומעבר יעיל יותר של נתונים בין משרדי הממשלה השונים.

צעדים אלה מתווספים לשורה של הטבות כספיות עליהן החליטה הממשלה המתייחסות לכלל הקשישים בישראל ובכללם ניצולי שואה, וביניהם הגדלת קצבת זקנה, העלאת קצבת השלמת הכנסה, הגדלת הסיוע בדיור, הכנסת טיפולי שיניים לסל התרופות ועוד.

Back to top button