חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

בנט: "מערכה בלבנון תוביל לפגיעה בעורף כמוה לא ראינו מאז מלחמת העצמאות"

שר החינוך נפתלי בנט התייחס לאירועים האחרונים בצפון ואמר כי "ראש התמנון הוא איראן" והוסיף, "על מנת למנוע ככל האפשר מלחמה בצפון, עלינו להרחיב את תפיסתנו ואת האסטרטגיה שלנו. ראשית, עלינו להבין את תכנית הפעולה של איראן. איראן נוקטת מול מדינת ישראל באסטרטגיית חנק התמנון. ראש התמנון שיושב בטהרן, שולח זרועות לפריפריה האזורית של ישראל. זרוע אחת, כאמור, היא ארגון חיזבאללה בלבנון. זרוע נוספת היא ארגון חמאס בעזה. כעת איראן מנסה לבסס זרוע שלישית בסוריה באמצעות מיליציות איראניות. לא נאפשר לה זאת. הקשר בין ראש התמנון בטהרן, לבין הזרועות השונות, אינו מוחלט. כך למשל, חמאס שהוא ארגון סוני אינו רואה עצמו כ"פקוד" מוחלט של טהרן. ההשפעה האיראנית על חמאס תלויה באישים המנהיגים את חמאס, ביחסם לאיראן, בעומק הסיוע הכלכלי האיראני ובגורמים נוספים. בתקופה האחרונה ההשפעה האיראנית על חמאס גברה, כפי שנוכחנו בביקור סאלח עארורי, מראשי חמאס, בטהרן לאחרונה. ההשפעה של ראש התמנון האיראני על הזרוע הלבנונית, חיזבאללה, היא גדולה יותר, אך גם אינה מוחלטת, כפי שנראה מיד."

בנט מסביר, "שרשרת הפעולה האיראנית מורכבת מארבע ישויות: השולח, המפיץ, המארח והשליח. כך למשל, במקרה הלבנוני: השולח הוא איראן; המפיץ הוא כוח אל-קודס, המארחת היא מדינת לבנון; השליח בקצה, שפוגע בישראל, הוא חיזבאללה. בעזה: השולח, שוב, הוא איראן; המפיץ – אל-קודס, המארח הוא עזה; השליח הוא חמאס. בסוריה: השולח והמפיץ הם כרגיל איראן ואל-קודס; המארחת היא סוריה; השליח זה מיליציות איראניות. אל מול אסטרטגיית חנק התמנון, מדינת ישראל התמקדה מזה 30 שנה להילחם אך ורק בשליחים. לא נגענו כמעט במארחים, ולא נגענו בכלל במפיץ או בשולח."

בנט הוסיף ואמר, "כמפקד פלוגה, פיקדתי על שורה של מבצעים לחיסול אנשי חיזבאללה, וראיתי שיפור מתמיד ביכולות שלנו, אך עדיין הכל היה במסגרת המערכה נגד אחת מזרועות התמנון. משנות ה-90 ועד שנות ה-2000 התמחינו בציד משגרי רקטות אך חיזבאללה הלך והתחכם עם השנים. בתחילה חיזבאללה שיגר רקטות מתוך שטחים פתוחים, והיטבנו להשמיד את הרקטות. בשלב שני מיקם ארגון חיזבאללה את הרקטות בתוך אזורים מוסתרים וסבך שנקראים אצלנו "שמורות טבע" והם הצריכו הגעה פיזית של כוחות קרקע להשמדת הרקטות, כפי שקרה במארון א-רס – פעולה רווית חיכוך ונפגעים. בשלב השלישי חיזבאללה השכיל למקם את הרקטות בתוך מבני מגורים והפך עשרות רבות של כפרים בדרום לבנון לבסיסי שיגור רקטות. בבתים שם יש חדר ילדים, מטבח, חדר הורים וחדר משגר רקטות. חיזבאללה עשה זאת מתוך הבנה שישראל תהא מנועה מלפעול נגד אוכלוסייה. כיום ניתן לקבוע: אין דרך כירורגית להשמיד משגרי רקטות המוכמנים בתוך בתים, ללא נזק היקפי. אין טכנולוגיית פינצטה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"מערכה נוספת בלבנון תוביל לפגיעה בעורף הישראלי כמוה לא ראינו מאז מלחמת העצמאות. רבבות רקטות על מרכזי האוכלוסייה בצפון ובמרכז הארץ, תחנות כוח, שדות תעופה ותשתיות מרכזיות. יש לעשות הכל כדי למנוע אותה, או לקצרה במידה שתפרוץ. על כן, אם אכן ישוגרו אלינו מאות ואלפי רקטות מלבנון, הרי שנראה בכך הכרזת מלחמה של מדינת לבנון הריבונית, ונפעל נגדה ונגד מוסדותיה. בתים המאחסנים משגרי רקטות מהווים מטרה צבאית לגיטימית ויושמדו. לא נגביל את עצמנו, הפעם, לפגיעה בחיזבאללה בלבד. לאחר עשרות שנים בה היינו במערכה מול השליח בלבד, יצרנו משוואת הרתעה מול המארח. אך אין בכך די. משוואת ההרתעה צריכה להיות לא רק אל מול המארח, אלא מול המפיץ ואם צריך, גם כנגד השולח. נקרא לכך דוקטרינת ראש התמנון." אמר שר החינוך בנט.

"בנוסף, יש כמות לא גדולה של טילים באיראן המסוגלים להגיע לישראל. אך אל מול 130,000 רקטות חיזבאללה, אין הם מהווים תוספת איכותית משמעותית, מה גם שיש לנו כלים סבירים לדילולם. גרעין אין להם כיום, ואת זאת בדיוק צריך למנוע. " אמר בנט וסיכם, "להערכתי, אימוץ "דוקטרינת התמנון" שעיקרה שיגרת פעולה עקבית נגד כוחות אל-קודס ואיראן, תוך כדי החלשת השליטה האיראנית על לבנון, עזה וסוריה, יש בו את הסיכויים הגבוהים ביותר למנוע מלחמה, או לקצרה באופן משמעותי אם בכל זאת תפרוץ."

Back to top button