תושבי דרום ת"א: "התחנה המרכזית מרעילה את התושבים – לא לחדש חוזה"
וועדת המשנה לתחבורה ציבורית בראשות ח"כ דב חנין דנה היום (שני) בפרסומים בעניין מגעים עם קובי מימון להארכת חוזה התחנה המרכזית החדשה בת"א ב-24 שנים נוספות. בדיון עלו טענות קשות על סבלם של תושבי דרום תל אביב, כמו גם החוויות הקשות של נוסעי התחבורה הציבורית העוברים בתחנה ומצוקת בעלי החנויות שאין ביכולתם לפתוח את חנויותיהם. בדיונים התעמתו תושבי דרום תל אביב, בעלי החנויות, נציג ארגוני הנוסעים, עם נציג משרד התחבורה, נציגת עיריית תל אביב ונציג חברת "נצבא" המחזיקה בבעלות התחנה המרכזית.
יו"ר הוועדה חבר הכנסת דב חנין פתח את הדיון ואמר "כל יום מגיעים 80,000 נוסעים בלית ברירה לתחנה המרכזית המוזנחת והמופקרת. מקום חשוך ומאיים שחושף את הנוסעים לסכנות של זיהום אויר ופגיעות גופניות. כל אדם בעל יכולת שלא להשתמש בתחבורה הציבורית, לא ישתמש בה במצב כזה. התחנה המרכזית החדשה היא מפגע בו נפגעים תושבי שכונות דרום תל אביב ממפגע הרעש והזיהום, ובעלי החנויות שבתחנה המרכזית. תחבורה ציבורית מודרנית עובדות בצורה רישתית ואין צורך במפלצת כזו באמצע שכונת מגורים צפופה".
שולה קשת ופזית אטלס רבינא נציגות מטה המאבק של תושבי שכונת תל אביב אמרו כי "התחנה המרכזית גורמת לזיהום אויר ותחלואה מאוד קשים בנווה שאנן. אנשים פשוט מתים מסרטן או ממחלות זיהום אחרות. איפה ההיגיון בלהאריך את חוזה התחנה ב24 שנים, ברבע מאה, כשהמפלצת הזאת הורסת ומחריבה את חיי האנשים והשכונות? מדברים עכשיו על שיקום דרום ת"א? שיתחילו בלפנות את המפגע הגדול ביותר שקובר את אנשי דרום ת"א. מדברים על 50 מיליון שיועברו לצורך שיקום השכונות שלנו ובמקביל נותנים לאדם אחד מתנה בשווי מיליארד שתמשיך להרוס אותן"
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
דוד נחום, נציג בעלי חנויות בתחנה המרכזית אמר, "אני כיום בן 73, קניתי את החנות שהייתי בן 26. כל החיים אני מחכה להפעיל את החנות שלי. אנשים שבאים לתחבורה הם עוברים רק דרך האגף החדש ולא עוברים לאגף הישן. אין היתרים, אין רישיונות עסק ואין שם כלום. המצב שם קשה מאוד. בעלי החנויות אף פעם לא קבלו את החנויות שלהם כי אף פעם לא הייתה תבע. גם בהסכם הארכת החוזה ב24 שנים נוספות זה לא ייקרה. כמוני יש עוד 750 בעלי חנויות שלא יכולים להפעיל את החנויות שלהם אך נאלצים לשלם ארנונה ודמי ניהול למקום שהוא פשוט קבר."
נציג ארגון "15 דקות" גיל יעקב הבהיר כי " התחנה המרכזית היא קבלת פנים מאוד קשה למשתמשי התחבורה הציבורית. מתקבלות תלונות רבות במוקד שלנו של נוסעים שמנסים לשרוד את המעבר שם, בין אם זה על השירותים שהם מחראות לא ראויות לשימוש שקובי מימון משלשל לכיסו שני מיליון שקלים בשנה השימוש בהם. היה מאבק של שנתיים רק כדי שהצגים של המידע יפעלו. תחנה מרכזית זה שייך לעבר. היום בהחלט צריך מסופי יציאה אבל לא כל קו עירוני צריך להסתיים בתחנה מרכזית. עיריית תל אביב לא מקצה מקום להחנות אוטובוסים בתל אביב. מר רון חולדאי מתנהג כמו צופה מן הצד כשהוא צריך להיות המוביל לקידום פתרון בעיית התחנה המרכזית והתחבורה הציבורית."
גב' מיטל להבי מחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל אביב אמרה כי "התחנה היא מפגע מרעיש, מזהם, מחליא והורג. הוא נולד בחטא, מנוהל בהזנחה נוראית והופך את המסוף למטרד שאף אחד לא רוצה לידו. בתכנית המתאר ת.א 5000 סימנו שני מקומות חלופיים לתחנה המרכזית. לתל אביב יש קרקעות, סימנו שני מיקומים למסופים. צומת חולון – מר בן צבי, ומסוף 2000. מבקשים עזרה בקידום מסופים ממשרד התחבורה".
מר דרור גנון, נציג משרד התחבורה, מנהל אגף בכיר, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ציין כי "ההסכם המדובר שטרם נחתם להארכת החוזה של התחנה המרכזית ב24 שנים נוספות הוא בגלל שאין שום חלופה הגיונית לפתרון התחבורה הציבורית. כשיהיה מקום לעבור אליו, נשמח להעביר את התחנה. לא נשבית 450 קווים ללא כל פתרון תחבורתי מתאים. בעיריית ת"א מצד אחד מדברים על קידום תח"צ ומצד שני אני צריך לעמוד מול עיריית תל אביב למשפט כדי שלא יסגרו את המסוף בכרמלית.
מר אתיאס מנכ"ל נצבא- "אנחנו מקשים לקדם את תל אביב 5000 היום. תקימו צוות תכינו מסמך מדיניות ונממש את התוכנית לפינוי. החל מסוף שנת 2012 התחנה היא ללא הסכמים עם מפעילי התחבורה. המשרד אמר שבמצב עגום של התחנה לא מוכנים להשתמש ורוצה שיפוץ נרחב ויש על זה מו"מ. במסגרת ההסכם יהיה סעיף שברגע שתהייה אפשרות לממש את התבע תוך מציאת חלופה תחבורתית ראויה התחנה תפונה. האינטרס הראשון שלנו הוא לממש את תל אביב 5000. יש שותפות אינטרסים עם משתמשי התחבורה הציבורית בשיפור התחבורה ושיפור מצבה של התחנה המרכזית. הסיבה להארכת חוזה התחנה ב24 שנים הוא כדי לבחון פתרונות חלופיים לבעיית התחבורה ומצבה של דרום תל אביב."
חבר הכנסת עיסוואי פרג'- "אני במליאה כל הזמן שומע על הסבל של דרום תל אביב בגלל המהגרים והפליטים אבל לפי התיאור שלכם הבעיה האמתית של דרום תל אביב היא הניצול הפוליטי שמתחיל פה בפודיום בכנסת."
את הדיון סיכם ח"כ חנין ואמר: "התחנה צריכה להסגר ויש תפקיד לכל אחד מהגורמים שנמצאים מסביב לשולחן בקידום החלופות. התחנה המרכזית היא מפגע הפוגע בתושבים, בבעלי העסקים, ובנוסעים הנרתעים מלהשתמש בתח"צ. המפלצת הזו לא דרושה. על עיריית תל אביב ועל משרד התחבורה להכין מסמך מדיניות מחייב בנושא ולפעול לסגירת התחנה באופן מיידי תוך מציאת חלופות לאוטובוסים".