אינטרנטמבזקיםפוליטי / מדיני

זכויות יוצרים: 75% מהצעירים צופים בתוכן פיראטי ברשת

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, המשיכה היום (שני) להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק זכויות יוצרים, על מנת לטפל בהפרת זכויות יוצרים באינטרנט. היו"ר כבל פתח את הישיבה וביקש לשוב ולהדגיש כי בכוונתו לקדמה ולאשרה לקריאה שנייה ושלישית, אך הוועדה תדון בה לעומק כדי להוציא את התוצאה הטובה ביותר. "לא אסכים שמשתמש הקצה ישלם את מחיר העוולות של כולם", אמר. הוא התייחס לטענות כאילו מדובר בצנזורה ואמר: "שאף אחד לא יהלך עלי אימים, נדע למצוא את האיזון הנכון ושאף אחד לא יתנשא מעלי ויחשוב שכולם מכירים את העולם החדש ורק כבל מראש העין לא מבין".

סמנכ"לית הרגולציה של הוט, מיכל פליישר, אמרה כי משתמשי הקצה לרוב לא מודעים לכך שמעשה שלהם, שהוא בפירוש גניבה. היא הציגה סקר של חברת שילוב, ממנו עולה כי 55% מהישראלים הצהירו שהם צופים בתוכן פיראטי ברשת ו-37% הם צופים כבדים. לדבריה, לא מדובר על צעירים בלבד ומהסקר עלה עוד ש25% מבני 50 ומעלה צופים בתוכן פיראטי, כמו כן 75% מהצעירים עד גיל 30 צופים בתוכן פיראטי ו-62% מבני 30-40. לדבריה, "מדובר בפגיעה בשוק היצירה כולו. 8% מהכנסות הוט ויס מושקעות ביצירה ישראלית, הוט משקיעה מעל 150 מיליון שקל בשנה, וכצופים בתוכן לא חוקי אין כסף לתעשייה הזו". סמנכ"לית הרגולציה של יס, מיכאל רפאלי כדורי, הצטרפה לדברים ואמרה: "מצאו מילים מכובסות לגניבה – הורדה. גם אנשים נורמטיבים שאפילו לא קוטפים כלנית, כי היא פרח מוגן, 'מורידים' תוכן פיראטי. החוק צריך לגעת לא רק בגורמים מסחריים, אלא גם במי שחושב שהוא רובין הוד שלוקח תוכן מעשירים ונותן לעניים, גם אם הוא לא חברה מסחרית". יו"ר ומנכ"ל הוצאת שוקן, רחלי אידלמן, אמרה כי הפגיעה במו"לים מהעתקת יצירות היא מאוד גדולה ומדובר ביצירה של הסופרים והמולים, שהיא רכושם.

אילוסטרציה: קרדיט- pixabay.com

מנכ"ל הספרייה הלאומית, אורן וינברג, אמר מנגד כי צריך יותר איזון לגבי מוסדות כמו הספרייה, שתפקידן להנגיש חומרי מורשת ותרבות. "החוק הנוכחי יעשה הרתעת יתר מול גופים כמונו", אמר. ח"כ עליזה לביא ציינה כי כתבה ספר על תפילות נשים, וכשביקשה לשלב בו את שירה של חנה סנש בעל הזכויות, אחיה, אסר עליה והשיר לא נכלל בספר. "אם תמנעו בכל דרך שימוש ביצירות ספרותיות אל תבואו אח"כ לבכות למה תלמידים לא מכירים את יהודה עמיחי, או חושבים שאבן גבירול זה רק שם של רחוב בתל אביב", אמרה. ח"כ לאה פדידה הצטרפה לדברים ואמרה כי הצעת החוק הלכה רחוק מדי והיא אינה מידתית וברת יישום.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנהלת המדיניות הציבורית של גוגל, נועה אלפנט, הזהירה מכך שבלי להתכוון הנוסח יחול גם על פלטפורמות מתווכות, כמו אלה שבבעלות גוגל. היא הוסיפה כי בפלטפורמות של גוגל יש כלים אפקטיביים להודעה על תוכן מפר, אך בישראל נעשה בהם שימוש מאוד נמוך. "נשמח לעשות פעולה שתעזור לייעל את השימוש בכלים האלה", אמרה.

היו"ר כבל סיכם ואמר כי בישיבה הבאה תחל הוועדה לדון בסעיפי הצעת החוק, ושב והבהיר כי אין כוונה ללכת לנקודות הקיצון.

Back to top button