מבזקים

יצוא הקנאביס הרפואי מישראל זכה הבוקר לתמיכה מקיר לקיר

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, פתח הבוקר את הדיון ביצוא הקנאביס הרפואי מישראל, שיזם לבקשת שר החקלאות, בדברים ברורים: "הכוונה שלי היא לגרום לכך שיצוא הקנאביס הרפואי ייהפך לעובדה מוגמרת. זה יכול להיות דרמטי לחקלאות הישראלית ואם אנחנו לא נעשה את זה מישהו אחר יעשה את זה. אם קנאביס רפואי זה הליך חוקי ומסייע לעשרות מיליונים ויותר מזה בעולם, ואם הוא יכול גם להציל את החקלאות הישראלית שממוצע הגיל שם הוא מעל 60, אם זו הדרך להכניס לחקלאות חבר'ה צעירים אז הרווחנו מכל הכיוונים. גם עזרנו לחולים בכל העולם ומצד שני הכנסנו כוחות צעירים לחקלאות – לעיתים נדירות מוצאים יתרונות שכאלה".

שר החקלאות ופיתוח הכפר, ח"כ אורי אריאל אמר כי ראש הממשלה הוא הכתובת בעניין. לדבריו, "ישראל לא אמורה לייצא שום דבר גולמי, אלא רק תרופות שמיוצרות לפי מחקרים שנעשו פה כמו כל תרופה אחרת. אנחנו רוצים שישראל תוכל לייצא. מה הבעיה? קנאביס מוגדר כסם וצריך אישור ממשלה כדי לייצא אותו. לפני מספר שנים אושרו בישראל 8 חוות כדי שלא תהייה זליגה של סמים, ופתאום שמענו שיש בעיות חמורות ברמה הפלילית בחוות האלה. לא שמענו על זה, שאלנו אם יש חקירה או כתב אישום או משהו אחר ונאמר שלא. אין פה אף אחד שחושב שאפשר שזה יזלוג חופשי, אם צריך עוד ביטחון ועוד שמירה נעשה את זה אבל אסור שזה יעצור את העגלה. מבחינתנו העגלה יצאה לדרך אבל הקצב חשוב, כי אחרת אחרים יעשו את זה. זה לא דיון מבחינתי כמה זה כלכלי, מי שחשוב מהחקלאים או כל השרשרת של הייצוא שזה כלכלי שייעשה. אם מישהו חושב שזה לא כלכלי שלא יעשה. אין סיבה שאבי שמחון יעשה בדיקה, עצם הבדיקה היא לא נכונה. אמרו שהבחינה תהייה תוך שבועיים, אך מאז הדיון עברו 5 שבועות ולא נקבע דיון המשך. הסיכום חייב להיות חיובי וצריך להביא החלטה לממשלה ממש בשבועות הקרובים שמאפשרת ייצוא. מדובר בהכנסות של מיליארד עד 4 מיליארד שקל בשנה וככל שנאחר נאבד חוזים. אנחנו יכולים לתת מזור ומרפא להרבה אנשים ששום דבר כבר לא עוזר להם".

איתן ברושי אמר כי מזמן לא הייתה הונאה כל כך גדולה כפי שיש עם הקנאביס הרפואי. לדבריו, "מוליכים שולל את החקלאיםץ לשר החקלאות יש הזדמנות לעשות משבר ממשלתי לא רק על עמונה, מה פתאום הוא זקוק לנו כדי להניע את הממשלה?". ח"כ יהודה גליק אמר מנגד כי "אם מעכבים את זה בגלל כסף זה פשע לאומי. בתקשורת התפרסמה כאילו שיש פנייה של טראמפ, אז תגידו לנו את האמת אי אפשר לרמות אותנו". השר אריאל התייחס לכך ואמר: "אין פנייה של הנשיא טראמפ, יש אמירות של הנשיא טראמפ נגד השימוש הפרטי. ביקשנו תמלילים וזה מה שאני יודע להגיד. המשרד לביטחון פנים הוא לא הגורם המעכב, צריך לשבת עם המשטרה. השר לביטחון הפנים מסכים רק לשים לב למדינות הייצוא. לא הייתה הבטחה ממשלתית, הייתה אמירה שלי ושל אחרים שאנחנו מקדמים את זה ונפעל שזה יקרה. שר הבריאות שציטטו אותו שהוא בעד ואז נגד, הוא בעד. זה נעצר כי ראש הממשלה ביקש מעוזרו אבי שמחון להביא נתונים כלכליים ובגלל המשטרה שעדיין לא שמענו ממנה על הבעיות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור, אמר כי המדינה נתנה רישיונות והכתיבה את הקצב ואם הדבר יעצר אז העולם ידביק את הפער והישראלים יצאו החוצה מהשוק. ח"כ לאה פדידה הוסיפה כי אם נאבד את הטיימינג אולי נשתמש בגידולים האלה לסכך לסוכה. ח"כ תמר זנדברג אמרה כי הוועדה למאבק בסמים ובאלכוהול בראשותה עוקבת אחרי הנושא, והוסיפה כי אבי שמחון הולך לבדוק את מה שכבר נבדק. ח"כ חיים ילין אמר כי עצירת התהליך מריחה לא טוב. באשר לזליגה אמר כי היא לא מגיעה מבעלי החוות אלא הטענה היא שהצרכנים הם שמוכרים ולכן אין בסיס לטיעון הזה.

צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

המגדל חגי הילמן אמר כי הענף קיים בישראל 11 שנה ומשרת יותר מ-30 אלף מטופלים. לדבריו, "חלון ההזדמנויות קצר כי יש מדינות בעולם שמייצאות. גודל השוק מוערך ב-55 מיליארד דולר בשנה. לעומת הדרישה הזו אין יכולת אספקה ולכן מגיעות לכאן חברות שמבקשות לרכוש קנאביס רפואי תוצרת ישראל ולאחר שנודע הדבר הזה הן הפסיקו להגיע. אם ניקח חלק קטן מהשוק הזה זאת הזדמנות אדירה גם לכלכלה וגם לחקלאות הישראלית. זה קורה אולי פעם ב50 שנה".

עו"ד סיון יוסף, המייצג 70 חקלאים ועשרה משקיעים, אמר כי "התיק הזה הוא תיק 10,000, שלא יהיה ספק בכלל. משקיעים שפכו עשרות מיליוני שקלים ואם לא יהיה יצוא זו תהייה הכחדה של החקלאים. "זה תיק שאין שום ספק שמישהו לחץ על הכפתור, לוביסט או מישהו שדאג שזה לא יתקדם. זה לא טראמפ".

היועץ המשפטי של המשרד לביטחון הפנים, עו"ד יואל הדר, אמר כי השר תומך ביצוא ובתנאי שיקבל את כל המשאבים למנוע זליגה של הסם והשתלטות של עבריינים על השוק, וכן לוודא לאיזה מדינות ישראל תייצא. היו"ר כבל הגיב בציניות: "זה לא יהיה למדינות שישראל מייצאת אליהן נשק". דוברת התאחדות האיכרים והחקלאים, גלית חזקיה הרשקוביץ, התייחס לחשש מגורמים עבריינים ואמרה כי בקנאביס הרפואי אין חומרים שעבריינים מעוניינים בהם.

ח"כ שרן השכל הביעה גם היא תמיכה בקידום היצוא ואמרה: "שמעתי שהשר לביטחון פנים אומר שהוא לא מעוניין שישראל תהייה ממותגת כמדינת יצוא נשק וסמים, אבל זה לא שיקול דעתו של שר אחד. הסטיגמה שמנסים להדביק לקנאביס רפואי שגויה, זו תרופה מצילת חיים. שום חולה או מטופל עדיין לא מת ממנת יתר של קנאביס רפואי וממנת יתר של מורפיום מתים יום יום".

היו"ר כבל סיכם ואמר כי "הוועדה דורשת מראש הממשלה לקדם במהירות את ההחלטה לייצא קנאביס רפואי ורואה בכך חשיבות עליונה במתן מזור לעשרות אלפי חולים בישראל ועשרות מיליוני חולים בעולם. הוועדה אף תומכת בעמדת שר החקלאות על חשיבות היצוא לענף החקלאות ולתעסוקה לחקלאים צעירים ודורשת מיו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לסיים לאלתר את בדיקתו. אם נראה שזה לא מתקדם נזמן את ראש הממשלה לתת הסבר בפני הוועדה".

Back to top button