צפו – עדויות קשות: "אני עושה את הצרכים בדלי של האוטובוס"
"ישראל עומדת" – ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה גם היום בסדרת הדיונים במסגרת השימוע שמוביל היו"ר, ח"כ איתן כבל, לקידום התחבורה הציבורית בישראל, יחד עם יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, ח"כ דב חנין, וח"כ תמר זנדברג. הדיון היום עסק בשירות לנוסעים באוטובוסים והמחסור בנהגים, ונשמעו בו טענות קשות על מצב הנהגים. נהגת האוטובוס רבקה מכלוף אף סיפרה כי היא "נאלצת לעשות את הצרכים בדלי של האוטובוס". היו"ר כבל אמר כי "אין תחבורה ציבורית בלי נהג, ואין נהג בלי תנאים, ואין תנאים בלי נתיב תחבורה ציבורית, ואין נתיב בלי העיריות – והתפקיד שלנו לחבר בין כולם".
בפתח הישיבות היום התייחס היו"ר כבל למהומה ברשתות החברתיות בעקבות דיון מהיר לבקשתם של חברי הכנסת נחמן שי, אורי מקלב, ואיימן עודה שכותרתה הייתה "שלילת זכאות הנחה לאזרחים ותיקים בתח"צ׳, והבהיר כי אין ולא הייתה שום כוונה לשלוח את הזכאות להנחה מאזרחים ותיקים. עם זאת הוא הבהיר כי יפנה לשר התחבורה כדי שיבהיר את הכוונה לעבור לשימוש ברב קו ואמר: "תוך חודש נוציא סיפור דרך מסודר של כל תהליך המעבר לרב קו, ולא נכפה את המהלך על האזרחים הוותיקים". ח"כ שי אמר כי אסור שייעול ושיפור מערכת התחבורה הציבורית תבוא על חשבון האוכלוסייה המבוגרת.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
לאחר מכן עסקה הוועדה במצב הקשה של התחבורה הציבורית בירושלים, בדיון שהתקיים לבקשת ולבקשת ח"כ בצלאל סמוטריץ', ח"כ תמר זנדברג, ח"כ מיכאל מלכיאלי, ח"כ דב חנין, ח"כ אמיר אוחנה, ח"כ אורי מקלב, ח"כ עליזה לביא וח"כ חיליק בר. ראש העיר, ניר ברקת, אמר כי עש שלא יסתיימו עבודות הרכבת הקלה התלות בתחבורה ציבורית בעיר היא מוחלטת, אולם בגלל המצב הביטחוני בעיר יש מצוקה של נהגים. הוא הוסיף כי צריך לתעדף ולתת הטבות לנהגים שיבוא לעבור בעיר, כמו שנעשה עם השוטרים. היו"ר כבל הזכיר כי הוועדה אישרה את הרפורמה במוניות השירות, ואמר כי בקרוב יצאו מכרזים לקווי שירות בעיר שיתנו חלק מהפתרון. הוא אף סיפר כי ביקר בסיטיפס, בעקבות דיון אחר שקיימה הוועדה, ואמר כי בשעות השיא אין לאף נוסע סיכוי לתקף את הכרטיס בגלל העומס, ואמר כי יעשה הכל לשנות את המצב.
נציג ארגון 15 דקות, יוסי סעידוב, הציג נתונים לפיהם בין 10% ל-20% מהנסיעות בבירה לא מבוצעות והממוצע עומד על 8.9%. היו"ר כבל אמר: "יש כאוס מוחלט בכל הנוגע לתדירות בירושלים". מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, אמרה כי הכיוון הוא לעבור בקרה אלקטרונית מלאה, ולקנוס את החברות בגין כל נסיעה שלא מבוצעת. לדבריה, חברות התח"צ טוענות שמדובר בשינוי קיצוני מדי ולכן הדבר נמצא בהליך משפטי. נציגי התושבים בעיר אמרו כי הם במצוקה אמתית, ובעוד שיש אוטובוסים שנוסעים ריקים אחרי מפוצצים והתכנון לא נעשה לפי צרכי הציבור. נצי מועצת העיר, אלעד כהנא, אמר: "תושבי ירושלים מחכים בממוצע מיליון ורבע דקות בחודש לאוטuבוס – כפול משאר המקומות ברחבי הארץ". היו"ר כבל סיכם את הנושא ואמר כי בירושלים יש כאוס קשה מאוד, הוא קרא לכל הגורמים בעיר ובמשרד התחבורה לשתף את הציבור כדי להביא פתרונות, ואמר כי הבעיה הכי קשה היא שהאזרח לא יודע מתי יבוא האוטובוס ודרש לעדכן את לוחות הזמנים לפי המצב הקיים.
באשר למחסור בנהגים אמר היו"ר כבל כי מדובר באבן יסוד בטיפול בבעיות התחבורה הציבורית. ח"כ דב חנין הוסיף כי כדי להביא למהפכה החוליה הראשונה צריכה להיות נת"צים ואת זה צריך לעשות בשיתוף פעולה עם ראשי הרשויות. באשר לנהגים אמר כי המצב הוא טראגי. "יש אלפים עם רישיון לאוטובוס שלא עוסקים במקצוע, זו עבודה קשה מאוד ולא מתגמלת ותכנון הקווים גרוע", הסביר.
נציג מחלקת המחקר והמידע של הכנסת, אהוד בקר, אמר כי לפי נתוני החברות כדי לתת שירות מצוין חסרים 3,500 נהגים, שהם 500 נהגים יותר מהאומדן שהיה בשנה שעברה. הוא הוסיף כי הקושי הוא לא רק גיוס אלא גם בשימור נהגים, שכן המקצוע מאופיין בשעות עבודה ארוכות וקשות, כאשר שעות השיא הן בבוקר ואחה"צ, בחוסר ביטחון תעסוקתי, אבדן זכויות סוציאליות כשחברה חדשה זוכה במכרז ומשך ההכשרה עומד על כ-10 חודשים בשל הבדיקות הרפואיות.
נציג ההסתדרות, אבי אדרי, אמר כי אין תמריץ לוותק ואין טבלאות שכר בענף. לדבריו, "פעם כל אמא רצתה שהבן שלה יעבוד באגד או בדן, היום הדימוי נמוך ואין הכרה במקצוע. לא יזיק להגדיר את זה כעבודה מועדפת לחיילים משוחררים ולטפל באלימות נגד הנהגים".
הנהגת רבקה מכלוף סיפרה כי היא עובדת כבר 7 שנים בענף, שעות העבודה ארוכות ואין הפסקות ואת אף אחד לא מעניין אם הנהג עשה את הצרכים שלו או לא. "ביום שישי האחרון לא קמתי מהכסא מחמש בבוקר ועד 4 אחה"צ. אין לי איפה ללכת לשירותים ואני עושה את הצרכים בדלי של האוטובוס. כבר 7 שנים זאת המציאות וזה לא ייתכן", אמרה מכלוף.
מנהל פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות, יער אמיר, אמר כי אם תתממש רפורמת מוניות השירות המחסור בחברות הפרטיות יעמוד על 4,000 נהגים, כאשר בשנה מוכשרים 2,000 נהגים ו-1,200 פורשים. לדבריו, המשבר לא ייפתר ללא פעולה דרסטית של הממשלה. מזכיר דירקטוריון דן, דודו גליס, אמר כי צריך שינוי מחשבתי במכרזים של משרד התחבורה, על מנת להעלות את השכר. יו"ר סופרבוס, אלי בליליוס, אמר כי המדינה מעודדת רכב פרטי וב-3 השנים האחרונות נמכרו 800 אלף מכוניות פרטיות חדשות בישראל. הוא הוסיף כי החברות לא מרוויחות כסף למרות ששכר הנהגים זעום. מנהל אגף התחבורה הציבורית של אגדף אמיר קינן, סיפר כי לחברה מגיעים נהגים ממזרח ירושלים שמסרבים לעבוד בעיר ומוכנים לעבוד בכל מקום אחר.
מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, אפי רוזן, אמר כי בישראל יש מעל ל-71 אלף נהגים בעלי רישיון אוטובוס ומוכשרים עוד כ-3,0000 מדי שנה ואנחנו לא אמורים להיות בגרעון אם אנשים יחשבו שזה משלח יד שטוב לעסוק בו. הוא הוסיף כי בקרוב יקוצרו הליכי האישור הרפואי וההכשרה דרמטית, משנה לכחודשיים. נציג האוצר, הראל שליסל, אמר כי המשרד מוכן להקצות מקורות למלגת קיום בתקופת ההכשרה במידה והיא אכן תתקצר.
היו"ר כבל סיכם ואמר כי מעולם לא נעשתה עבודה כזו בכנסת, ובירך על הבשורות המשמעותיות שיצאו היום מהדיון, בדבר קיצור משמעותי במשך זמן הכשרת הנהגים וההכרה בנהגים יוצאי צבא ובחינת הגדרת המקצוע כעבודה מועדפת. "אין תחבורה ציבורית בלי נהג ואין נהג בלי תנאים ואין תנאים בלי נת"צ ואין נת"צ בלי העיריות שיודעות לשתף פעולה. אם התהליך לא יהיה מהיר אז כלום לא יקרה והתפקיד שלנו הוא לעשות חיבור של כל הדברים האלה. את הדברים האלה הבינו גם באוצר ובמשרד התחבורה. הזעקה הציבורית נוקשת בדלת ואם הממשלה לא תדע להתמודד עם זה היא עלולה לשלם את המחיר", אמר.