חדשות הארץמבזקים

"החיילים היכו אותו והתעללו בו כששכב פצוע על הקרקע"

ארגון בצלם מפרסם היום (רביעי) תיעוד וידיאו חדש מאירוע הריגתו של יאסין א-סראדיח ביריחו ממנו עולה שהחיילים היכו אותו והתעללו בו כששכב פצוע על הקרקע וכי הם לא העניקו לו את הטיפול הרפואי הנדרש.

ב-22.2.18, בסביבות השעה 1:00 בלילה, נכנסו כעשרים חיילים למרכז העיר יריחו, לטענת הצבא כדי לבצע מעצרים בעיר. כרבע שעה לאחר מכן, נכנסו כמה מהחיילים לאחד הבתים וערכו בו חיפוש וחיילים אחרים המתינו בקצה הסימטה שבו היה הבית. נוכחות החיילים גררה עימותים שכללו יידוי אבנים לעבר החיילים. בשלב כלשהו, יאסין א-סראדיח, בן 35, רץ עם מוט מתכת שמחובר בתחתיתו לג'אנט בניסיון לתקוף את החיילים שעמדו בכניסה לסימטה.

בתיעוד וידיאו ממצלמות אבטחה של חנויות באזור נראה א-סראדיח כשהוא רץ לעבר החיילים עם המוט בידו. אז יורה בו אחד החיילים בפלג גופו התחתון מטווח אפס. לאחר שנורה, יוצאים מהסימטה שלושה חיילים נוספים וכל הארבעה בועטים בא-סראדיח השוכב על הרצפה, מכים בו עם נשקם וגוררים אותו לתוך הסימטה. שם, ממשיכים החיילים לגרור אותו כשהוא על בטנו ולאחר מכן הם גוחנים מעליו, מאירים עליו בפנסים, בועטים בו קלות ומזיזים אותו ברגליהם. לאחר כעשר דקות, בהן לא ניתן לו טיפול רפואי, יורה אחד החיילים רימון גז בפתח הסימטה ואז נראים החיילים כשהם מפנים את א-סראדיח לתוכה, כנראה בשל התפזרות הגז המדמיע לכיוונם, אל מחוץ לטווח המצלמות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לאחר כרבע שעה נראים החיילים שוב מחוץ לסימטה, הפעם כשהם מרימים את א-סראדיח מידיו ומרגליו. הם מעלים אותו לג'יפ צבאי שהתקרב, שפינה אותו מהמקום.

צפו בתיעוד הוידאו שמפרסם ארגון בצלם:

בארגון בצלם טוענים כי דובר צה"ל שינה את גרסתו לגבי מה שהתרחש באירוע כמה פעמים. בתגובה הראשונה נמסר כי א-סראדיח, שהיה חמוש בסכין, תקף את החיילים וניסה לחטוף את נשקם וכי במהלך מעצרו הוא נפצע וקיבל טיפול רפואי. בהודעה מאוחרת יותר מאותו יום נכתב רק שהוא ניסה לתקוף את הכוח, ש"הגיב בירי, התעמת עם המחבל מטווח קרוב והצליח לבלום אותו", ושמאוחר יותר נמצאה עליו סכין. למחרת כבר טען הצבא שנראה שהוא מת כתוצאה משאיפת גז מדמיע. מתוצאות נתיחת הגופה, שפורסמו באותו יום בכלי התקשורת, עולה שא-סראדיח נפצע מירי חי לבטנו, וייתכן שמת מאיבוד דם אך הצבא המשיך לטעון שאנשי הצוות הרפואי שטיפלו בו לא ראו סימני ירי על גופו.

ארגון בצלם אומרים כי "אירוע זה הוא אחד האירועים החמורים שאירעו בשטחים: חיילים בועטים בחוזקה בפצוע קשה המוטל על הקרקע ומכים אותו בכלי הנשק שלהם – בראשו, בפלג גופו העליון ובמפשעה. לאחר מכן הם גוררים אותו על הקרקע לאורך הסמטה, משל לא היה בן אדם, ונמנעים מלהעניק לו את הטיפול הרפואי הנדרש במשך למעלה מחצי שעה לאחר שירו בו."

עוד אמרו בארגון כי "אל מול התנהלות זו, ההתפתלויות של דובר צה"ל בניסיון להצדיק את האירוע כך או אחרת מדאיגות לא פחות, כמו גם שתיקתם הרועמת של גורמים רשמיים בתוך הצבא ומחוצה לו. העדרן של אמירות מפורשות הפוסלות חד משמעית את מעשי החיילים מעניקות להם לגיטימציה ומאפשרות את התרחשותם של אירועים נוספים כאלה בעתיד. אמנם, לפי פרסומים בתקשורת נפתחה חקירת מצ"ח, ואולם הודעה זו רק נועדה ליצור אשליה כאילו הצבא מטפל ברצינות ובחומרה באירוע זה. מניסיון העבר ניתן להניח שחקירה כזו לא תוביל להעמדה לדין של איש מהאחראים להריגתו ולתקיפתו של א-סראדיח, בוודאי לא של הדרגים הבכירים."

Back to top button