חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

במלחמה הבאה הבאה התמרון הקרקעי יופעל מהר יותר, רחב יותר ועמוק יותר

מפקד זרוע היבשה, אלוף קובי ברק אמר היום (רביעי) כי בלחימה הבאה צה"ל יפעל גם קרקעית ולא רק מהאוויר, "בקיץ הקרוב תנוסה תפיסת לחימה חדשה וחדשנית להתמודדות מול האתגר המשתנה. אנחנו מעריכים שבמלחמה הבאה התמרון הקרקעי יופעל מהר יותר, רחב יותר ועמוק יותר. הסיבה לכך הוא האיום המתגבר על העורף הישראלי לצורך כך כבר עכשיו אנחנו מאומנים יותר ונכונים לקרב ובעיקר רוח הלחימה של הלוחמים שלנו והמפקדים שלנו היא נכונה ומתאימה אל מול האתגר". אמר האלוף ברק.

בצה"ל מפתחים יכולות שונות ומגוונות הכוללות חידושים טכנולוגיים מתקדמים על מנת להגן על הלוחמים הפועלים על הקרקע מפני איומים שונים של רחפנים מתאבדים, כטבמים וירי פצצות מרגמה כבדות. בקרוב יכנסו לפעילות של זרוע היבשה כלים טכנולוגיים מיוחדים לשימוש חטיבות החי"ר.

ביוני 2018 לוחמי חי"ר של חטיבת גולני, השריונרים ולוחמי ההנדסה הקרבית של חטיבה 7 ישתפו פעולה וירכיבו יחד את חטיבת גדעון, שתאגד את כוחות הלחימה היבשתיים המגוונים. בזרוע היבשה מציינים כי שילוב זה שירכיב את החטיבה החדשה יהיה ניסיוני בתחילה ומבוסס על תפיסת האסטרטגיה ליבשה ששואפת להתחדש תוך הבנת האיומים המשתנים כל הזמן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מעבר לכך, יכנסו לשימוש חטיבות החי"ר אמצעי לחימה מפותחים וביניהם מערכת איסוף חכמה שזכתה לשם "הדק חכם" אשר תפקידה להפעיל אש חיה על מידע שנאסף, "כוונת הפיגיון" שכבר החודש תיכנס לשימוש בחטיבת גבעתי, תדע להינעל על המטרה ולפדוע בה במדוייק.

בנוסף יש גם את "האיתן" שישמש את חטיבת הנחל שהוא למעשה נגמ"ש מתקדם שתפקידו לנייד כוחות בעומק האויב ואת הרחפן הגדול למ"פ, שיאפשר זמן שהייה ארוך יותר באוויר ואווחי טיסה ארוכים יותר ובכך ייעל את איסוף המידע בשטח.

בין הכלים הנוספים שעתידים להיכנס, ה"שפירית" – כלי טיס בלתי מאויש (כטב"ם) המאפשר לשנע ממקום למקום אספקה לוגיסטית במשקל של חצי טון למרחק של 50 קילומטרים, "יסעורון ירוק" שהוא מסוק ללא טיס (מסל"ט) שמסוגל לשאת מטען של עד 80 ק"ג בגבהים נמוכים, תא ייעודי לפינוי פצועים וניטור רפואי, ה"צור", רחפן טקטי רב משימתי עם יכולת תצפית גבוהה ואיכותית ביום ובלילה המסוגל לפעול במתארי קרב שונים ולשהות באוויר במשך שעה לפחות.

מפקד זרוע היבשה, אלוף קובי ברק (צילום: דובר צה"ל)

בין כלל החידושים צפויים גם להיפתח שלושה מתקני אימונים גדולים ובהם, "מתקן שניר" שיוקם כבר בשנה הבאה וישמש את החטיבה החדשה "גדעון" ללוחמה בשטח בנוי והפעל אש חיה ויאפשר כניסה של נגמ"שים אל תוך הרחובות.

בזרוע היבשה מציינים כי כל החידושים פותחו כחלק ממיזוג של הזרוע עם אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה שהתקיים לפני כשנה וכעת ניתן לראות את תוצאותיו. זרוע היבשה הפכה לפיקוד הגדול בצה"ל, המענה הרפואי, הלוגיסטי והתשתיתי השתפר, ו-950 תקני ע"צ וקבע צומצמו כמו גם כ-100,000 ימי הכשרות.

מפקד זרוע היבשה אלוף קובי ברק אמר היום בתדרוך לכתבים הצבאיים, כי "הסיכוי למלחמה בשנת 2018 גבר, זה לא אומר שיש פה אינטרנס של המדינות השונות לצאת למלחמה"

האלוף ברק הוסיף כי "האירועים במרחב שלנו הם כאלה שמשם למלחמה המרחק הוא קצר, קצר מאוד. גם ב-2006 לא הייתה שום כוונה לצאת למלחמה, בבוקר החטיפה ובצהריים היינו במלחמה וזה המצב כרגע, אנחנו צריכים להיות מוכנים אליו. אנחנו צריכים לנסות למנוע מלחמה, אין ברצותינו לצאת למלחמה אבל אם זה יקרה, לצאת למלחמה בצורה מאוד מקצועית, יעילה, חדה וקטלנית".

לדבריו, "במלחמה הבאה התימרון יצא מהר יותר, רחב יותר ומוקדם יותר. כבר עכשיו אנחנו מאומנים, מוכנים ונכונים למשימה הזאת. מה שאתם רואים זו יכולת עכשווית עם יכולת עתידית שמפותחת בהתאם. יחד עם זאת, בכל שלב אנחנו בודקים את המענה שלנו אל מול האויב המשתנה מול עינינו, ואל מול האתגרים המבצעיים שיש ואנחנו צריכים להיות רלוונטיים.



"אנחנו עושים את זה בקיץ בתפיסות שלמות ובאימונים שלמים, תוך כדי התייעלות ארגונית שכוללת בתוכה גם את זרוע היבשה ואגף הטכנולוגיה הלוגיסטיקה. זרוע היבשה ממשיכה ותתעצם בכל דרך, היא עשתה את זה בשנים האחרונות היא מגבירה מאוד את התהליך בשנים האלו מתוך הבנה שבמלחמה הבאה אל מול האיום בעיקר על העורף האזרחי, כשנצא למלחמה הזאת נצטרך את כל היכולות של צה"ל בכפיפה אחת, לכן היבשה ". מדגיש האלוף ברק.

הוא הוסיף כי "האתגרים שאנו עומדים מולם שונים ומשתנים. זה לא אותו אויב של השנים הקודמות וגם לא אותו אויב של השנתיים האחרונות. יש פה תהליך רחב של התאמת האימונים, התפיסות, היכולות, האמל"ח והתהליכים הארגוניים שאנו מבצעים אל מול האתגר הזה. אנחנו ממשיכים ומתקדמים בכל עת בכל התחומים גם במלאים, גם בשיטות האימון וגם באמל"ח – אבל אני רוצה להדגיש דבר אחד, מה שיכריע את המלחמה הבאה זה רוח הלחימה, הפיקוד הזוטר שלנו ביבשה אומץ הלב המקצועיות והרצון להגן על המדינה הזאת בשנות ה-70 לעצמאותה."

Back to top button