חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

דו"ח מבקר המדינה הוגש ליו"ר הכנסת אדלשטיין

מבקר המדינה, יוסף שפירא, הגיש היום (רביעי) בצהריים, את דו"ח מבקר המדינה מס' 68ב' והחלק הרביעי בסדרת דו"חות על צוק איתן, ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין וליו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ'. יו"ר הכנסת אדלשטיין הודה למבקר ולצוותו על הדו"ח ואמר: "מדובר בדו"ח חשוב שחלק מרכזי בו עוסק במערכת הביטחון ובצה"ל. אני מברך על-כך שלמרות שמאז קום המדינה, צה"ל ומערכת הביטחון, שהם בבחינת קודש קודשים, נתונים לביקורת. דווקא בגלל הרגישות המיוחדת של הגופים השונים במערכת הביטחון חשוב מאוד לשמור על טוהר המערכת ועל האפשרות לקיים לגביהם בקרה ציבורית – פרלמנטרית". המבקר שפירא הודה ליו"ר הכנסת אדלשטיין וציין כי "הדו"חות שהגיש הם ענייניים" וכי הוא "מקווה שהלקחים שעולים מהם ייושמו ושהליקויים יתוקנו". יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ יחימוביץ': "זקוקים לביקורת המבקר בזמן אמת כאוויר לנשימה".

צילום: דוברות הכנסת

יו"ר הכנסת, ח"כ אדלשטיין התייחס למספר נושאים מתוך הדו"ח שהוגש ובין השאר, למסקנות בנוגע לאי עמידה ביעדי גיוס חרדים לצה"ל ואמר למבקר: "היעדים טרם הושגו ואני רוצה להבהיר את עמדתי העקבית בעניין הזה; הדבר צריך להיעשות בהידברות והרבה סבלנות לטובת מדינת ישראל, צה"ל והחברה החרדית עצמה". אדלשטיין פנה למבקר באמירה הומוריסטית: "איך בכל פעם כשאתה מתחיל ביקורות, אתה יודע לזהות חצי שנה מראש, מה יהיו הנושאים האקטואליים בזמן פרסום הדו"חות??! לאור הצלחתך בעניין, אני פונה אליך בבקשה, שתעביר מסר לכמה מהקולגות כאן, שדווקא עבודה יסודית ועקבית, היא זו שמביאה כותרות".

אדלשטיין התייחס גם לנושאים נוספים בדו"ח. בין השאר, לליקויים בטיפול המערכתי בנכי צה"ל ואמר: "כולנו משתחררים בתאריך מסוים מהצבא, חוץ מנכי צה"ל. לצערי הרב, הם לא זוכים למענה המלא שלו הם ראויים וכולי תקווה שלאחר הדיונים שיתקיימו בנושא בוועדה לביקורת המדינה, הליקויים יתוקנו. תבהירו לגורמים הרלוונטיים, שהדברים בלתי נסבלים והיחס לנכי צה"ל חייב להשתפר". לבסוף, ציין שכשר קליטה לשעבר, הוא "אינו יכול שלא להתייחס לממצאים בנוגע לחיילים בודדים. אין חייל בודד שאין לו סיפור אישי מדהים. מדובר בחיילים שעזבו הכל, עזבו את משפחותיהם וכמו שהם נותנים את הכל למען השירות בצבא, עלינו גם לתת להם את כל מה שמגיע להם באופן מלא".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דוברות הכנסת

המבקר שפירא: "החלק בדו"ח העוסק במערכת הביטחון כולל מגוון סוגיות חשובות, כולל ביקורות בנושאים רגישים. שיתוף הפעולה עם הגופים הביטחוניים המבוקרים היה על הצד הטוב ביותר והם חושפים בפנינו כל רז ורז שחשוב לצורך עבודת הביקורת ואני מודה להם על-כך". עוד ציין: "הדו"ח כולל פרק העוסק במשטרת מחוז ש"י וכן על פעילות צה"ל בהיבטיי המשפט הבינ"ל במהלך מבצע צוק איתן. הדו"ח נוגע במנגנוני הבקרה בדרגים האזרחי והצבאי וכן בנוהל 'חניבעל', שלגביו הרמטכ"ל הכין נוהל חדש בהתאם לרוח העידן".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ יחימוביץ', הודתה גם היא, למבקר ולצוותו על עבודתם והדגישה את "החשיבות להבטיח את היכולת של המבקר לבקר בזמן אמת את הגופים המבוקרים. רבות דובר, במיוחד במושב האחרון בכנסת, על הניסיונות למנוע מהמבקר את האפשרות הזו. אנחנו זקוקים לביקורת בזמן אמת כמו אוויר לנשימה. כך למשל בנוגע לדו"ח בעניין מילצ'ן, מבקשי המקלט ועוד נושאים שהם בליבת החיים שלנו כאן". יחימוביץ' מצידה, התייחסה לעובדה ש"בפעם הראשונה מתפרסם דו"ח בנוגע לחברת קצא"א ותום תקופת הזיכיון בחברה. זו מגמה חיובית, סנונית ראשונה לכך שגם גופים שנהנו מחיסיון לאורך שנים, נתונים לביקורת, ככל שהדבר אינו פוגע בביטחון המדינה. אין כמו אור השמש למרק כל דבר והשקיפות מסייעת ליישום דו"חות המבקר".

לבסוף סיכמה יחימוביץ': "אני מקווה וגם קוראת לגופים המבוקרים, לקחת יותר ברצינות את המסקנות ואת הצורך לתקן ליקויים. אני מודה על העבודה המצויינת של המבקר וצוותו וגם על הגיבוי שנותן יו"ר הכנסת אדלשטיין למבקר".

צילום: דוברות הכנסת

Back to top button