חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

בג"צ הקפיא את גירוש מבקשי המקלט: "חבלה בזכותה של מדינה ריבונית"

בג"צ הוציא היום (חמישי) צו ארעי שאוסר על המדינה לגרש מסתננים עד להחלטה אחרת, זאת לאחר שהסכימה המדינה לדחות את הגירוש בשבועיים. החלטת בג"צ גררה תגובות רבות מכל הקשת הפוליטית.

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי אמרה בתגובה להחלטה כי "בג"צ המסתננים היום הוא חבלה בזכותה של מדינה ריבונית להחליט מי יבוא בשעריה. לכפות על תושבי דרום תל אביב החיים בצילם של מסתננים בלתי חוקיים, הוא מעשה שמנוגד לשכל הישר, ולזכות הבסיסית של כל מדינה להחליט מי רשאי לגור בה."

בניגוד לחוטובלי אמרה ח”כ קסניה סבטלובה כי בג"צ קובע שחוק הגירוש איננו חוקתי. "אנחנו יודעים מזמן שהוא גם לא יהודי ולא אנושי."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

סבטלובה הוסיפה, "שוב חוקקה הממשלה חוק המלווה בהצהרות חסרות שחר שלא עבר את מבחן בג”צ כצפוי, חותמת על עסקאות אפלות להן אין כל היתכנות ועל כך מעידים גם עיתונאים ישראלים וחברי כנסת שנסעו למדינות האלו וראו במו עיניהם לאיזה גורל הם נשלחים.

הגיע העת להחליף את החוקים הפופוליסטיים בניסיונות אמיתיים לפתרון הסוגייה. אנו במחנה הציוני הצענו חוק מקיף שמבקש ראשית לזרז את תהליך הבדיקה לשם בירור מעמד הפליטות, לפזרם בכל הארץ על מנת לשים סוף להפקרתן של שכונות חלשות, ויאפשר להם לעבוד.”

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, החבר בוועדת שרים לענייני מסתננים התייחס אף להחלטת בג"צ ואמר "‏התערבות בג"צ במדיניות הממשלה בעניין המסתננים הן פגיעה בעקרון הפרדת הרשויות והיא מקדמת את חקיקת פסגת ההתגברות. תושבי דרום תל אביב לפני תושבי דרום אריתראה"!

ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני), בירך על החלטת בג"צ להקפאת גירוש מבקשי המקלט: "אני מברך על החלטת בג"צ הנכונה והראויה. ההחלטה מחייבת חשיבה מחדש ויצירת מדיניות אחרת שתאפשר למדינת ישראל להראות את הצדדים היפים שבה, עזרה ואמפתיה לאנשים חלשים שמבקשים עזרה."

ח״כ עמיר פרץ אמר בתגובה לצו הארעי של בג״צ כי "תכנית גירוש מבקשי המקלט היתה מלאה בחורים מוסריים וכעת מתברר שהיא גם מלאה בחורים משפטיים. יש לאמץ תכנית לאומית לפיזור ולקליטת מבקשי המקלט ברחבי הארץ – מהלך שיסיר את העומס מעל שכונות דרום ת״א ויהפוך את ישראל למודל לחיקוי ברחבי העולם״

ח"כ דב חנין אמר כי "תכנית הגירוש של נתניהו ממשיכה להסתבך כאשר גם בגצ מבין שאין כל ערובה לחיי האנשים המגורשים מכאן. כעת מתבקש לשחרר את הכלואים בסהרונים ללא הגבלת זמן, בהמתנה לגירוש בלתי חוקי. על הממשלה לגנוז את תכנית הגירוש, לבדוק באמת את הבקשות למקלט, לתת פתרונות אמיתיים ואנושיים למבקשי המקלט ולתושבי שכונות דרום תל אביב. זה אפשרי אם הממשלה היתה מתעסקת פחות בספינים והסתה ויותר בחיים עצמם"

ח"כ תמר זנדברג אמרה על ההחלטה כי "טוב עשה בג"צ שעצר לפחות זמנית את העוול הנורא הזה שהיה אמור להתרחש באופן אירוני דווקא סמוך לחג החירות. מדינת ישראל קמה כמקלט בטוח מפני פליטות ואסור לה להתכחש לאחריותה לפליטים מגורל אכזר. העדויות מרואנדה ואוגנדה לא משאירות מקום לספק מה גורל המגורשים וטוב עשה בג״ץ שעצר את הגירוש. אני מצפה ממדינת ישראל לחשוף את ההסכמים עם המדינות, ובעיקר להציג תכנית לאומית להענקת מקלט לפי היכולות של ישראל במקום גירוש המוני"

בתוך כך, כחלק מתוכנית הגירוש נסגר הלילה (חמישי) בחצות מתקן חולות בדרום שהוקם בשנת 2013 ושוכנו בו למעלה מ-13 אלף מבקשי מקלט. עשרות מאלה שהיו במתקן חולות ייכלאו ב"סהרונים" ואחרים, 480 במספר ישוחררו אך יחול עליהם איסור מגורים ועבודה ב-7 ערים גדולות בישראל: תל אביב, ירושלים, פתח תקווה, בני ברק, נתניה, אשדוד ואילת. בצהריים הודיעה המדינה כי לא תגרש את מבקשי המקלט לרואנדה ולאוגנדה עד ל-26 במרץ.

מתקן חולות (צילום: ויקיפדיה)

Back to top button