הפתרון לבעיות הגודש בכבישים: "תחבורה ציבורית חכמה ודינאמית"
עמוס חג'אג' מנכ"ל Optibus המפתחת פתרונות טכנולוגיים לתחבורה ציבורית חכמה מגיב לתוצאות העגומות על הגודש בכבישים בדוחות קרן המטבע והOECD.
הדו"חות של קרן המטבע וה-oecd, מציגים בעיה שקיימת בכל העולם ומחריפה משנה לשנה והיא שלא נשאר מקום לכלי הרכב בפרטיים בכבישים. כמות העלייה בכלי רכב על הכביש מדי שנה עוברת את כמות הכבישים הפנויה, וכמות השטח הפנוי בערים מוגבלת.
הפתרון לכן הוא העברת האנשים לשימוש בכלי רכב בקיבולת גבוהה באמצעות תחבורה להסעת המונים – תחבורה ציבורית של רכבות ואוטובוסים.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
בארץ, סובלת התחבורה הציבורית מבעיות רבות, הנובעות מחוסר במשאבים, תקצוב, ותכנון.
יש צורך בתחבורה ציבורית חכמה ודינאמית אשר תושתת על שני עקרונות:
אוטובוסים אוטונומיים אשר יביאו לחסכון גדול ומשמעותי ביותר בעלויות התפעוליות – החיסכון בשימוש ברכבים אוטונומיים בישראל יגיע ל-55% ויותר. החיסכון יגיע מחסכון בהוצאות נהגים, קיצוץ במספר הרכבים ובקילומטרז' הנדרש, וכתוצאה מכך חיסכון בפליטת גזי חממה. כ-80 טון CO2 חסכון (פליטה גזי חממה) לעיר קטנה בשנה. במידה ואוטובוסים אלה יהיו חשמליים (טרנד משמעותי בפני עצמו) בנוסף לאוטונומיים, אז יהיה ניתן לחסוך מעל 2000 טון CO2 לעיר.
שינוי מודל התחבורה הציבורית – מודל התחבורה הציבורית לא עבר כל שינויים כמעט ב-100 השנה האחרונות. הטכנולוגיה היום, המאפשרת קישוריות גבוהה, וקבלת נתוני ביקושים בזמן אמת. מערכת התחבורה העירונית העתידית תהיה תלוית ביקוש, במקום מערכת קבועה שלא משתנה במשך שנים.
כך למשל, באירוע המוני כגון הופעה בפארק, אפשר יהיה לתכנן מספר רב יותר של אוטובוסים לעומת הרגיל, ובאירוע בלתי צפוי כגון חסימת כבישים, ניתן יהיה לתכנן במהירות מסלולים מחדש, וכל זאת באופן אוטומטי. כמו כן יהיה שימוש בכלי תחבורה מגוונים כגון אוטובוסים אוטונומיים, רכבים תחתיות, מוניות קטנות אוטונומיות, אופניים אשר יעבדו בצורה מסונכרנת. כך למשל מונית אוטונומית תגיע לתחנת הרכבת קרוב לזמן הגעתה של הרכבת, על מנת למנוע המתנות מיותרות.