חדשות הארץמבזקיםתנועה ותחבורה

יש לכם "רכב כבד ישן"? בנובמבר לא יחודש רישיון הרכב

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין, חתם היום (ראשון) על תקנות חדשות הקובעות כי החל מ-1 בנובמבר 2018 לא יחודש רישיון הרכב של "רכב כבד ישן" אלא אם הותקן בו מסנן חלקיקים. זאת, לאחר אישור התקנות בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בשבוע שעבר.

אישור התקנות הוא צעד משמעותי בקידום התכנית לצמצום זיהום אוויר מרכבי דיזל, ובעקבותיו צופה המשרד להגנת הסביבה כי יהיה ניתן להפחית 30% מזיהום האוויר מכלי רכב בתוך כשלוש שנים מיום כניסתן לתוקף.

תקנות אלו יתמודדו עם זיהום האוויר הנפלט מכלי הרכב המזהמים ביותר: רכבי דיזל שנרשמו עד שנת 2005 מסוג משאיות כבדות מעל 12 טון וכלי רכב המשמשים להסעת 8 נוסעים ומעלה כגון אוטובוסים ומיניבוסים. עוד נקבע בתקנות כי כלל כלי הרכב ידורגו ברישיונם בהתאם להשפעתם הצפויה על זיהום האוויר, וכי כלי הרכב המזהמים יסומנו באמצעות תווית מיוחדת בעת מבחן הרישוי השנתי, אלא אם הותקן בהם מסנן חלקיקים. דירוג וסימון כלי הרכב יוכל לעזור בעתיד לרשויות מקומיות לאכוף את הכניסה לעיר בהתאם להשפעת כלי הרכב על זיהום האוויר, בדומה לנעשה בערים רבות באירופה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לצד התקנות יוצא המשרד במערך תמיכות נרחב הכולל עד 100% סבסוד בהתקנת מסנן חלקיקים לכל כלי הרכב הכבדים והישנים אשר נמצאים בבעלות פרטית, ולעסקים קטנים כתלות במחזור המכירות שלהם. כמו-כן, יוצעו מענקי גריטה לכלל בעלי כלי רכב כבדים ישנים אשר יעדיפו לגרוט את רכבם במקום להתקין בו מסנן חלקיקים. סכומי מענקי הגריטה ינועו בין 5,000 שקל עד 22,000 שקל כתלות בסוג הרכב ובגילו. הודעה על מועד השקת תכנית התמיכות תצא בשבועות הקרובים.

המשרד להגנת הסביבה מתמקד בזיהום האוויר ממקורות תחבורתיים עם תכניות רבות לצמצום זיהום האוויר ותמיכה בטכנולוגיות הנעה נקיות יותר, ובתוך כך תמיכה בחברות תחבורה ציבורית הרוכשות אוטובוסים חשמליים, עידוד רכישת מוניות היברידיות, תמיכה ברשויות מקומיות בהקמה והפעלה של "אזורי אוויר נקי" מופחת פליטות, תמיכה בהתקנת מסנני חלקיקים למשאיות איסוף אשפה בערים ועוד.

(צילום: המשרד להגנת הסביבה)
(צילום: המשרד להגנת הסביבה)

Back to top button