חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

"לצערנו, המדינה לא מעוניינת לפעול לקידום נשים, גם לא חרדיות"

בדיון שהתקיים היום (ראשון) בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים נגד תכנית ההכשרה של נציבות שירות המדינה "משפיעים – חרדים לשירות המדינה", שנפתח בינואר האחרון בהפרדה מגדרית מלאה, אמרה השופטת רחל בר"ג הירשברג למדינה כי "אתם מצעידים אותנו אחורה עשרות בשנים", והמליצה למדינה לשקול לצרף נשים לקורס הקיים.

בדיון בתביעה שהגישה שדולת הנשים בישראל נגד נציבות שירות המדינה, דחקה השופטת בעו"ד משה וילינגר, שייצג את המדינה, כי מוטב שהמדינה "תחשב מסלול מחדש. זו לא בדיחה", הדגישה השופטת בר"ג הירשברג "אני לא יודעת מה חשבתם – שנפרד יכול להיות ׳שווה? לא חשבתם על ביה"ד לעבודה ועל החוק הכללי, אותם אתם מצעידים אחורה עשרות בשנים. בחרתם בסיכון מחושב למרות שיש פה הרבה כסף והרבה גורמים מעורבים". "אני בטוחה שהכוונות שלכם טובות", הבהירה השופטת בר"ג הירשברג, "אבל מה אפשר לעשות שבסופו של דבר יש כאן מישהו שמתקבל לשירות המדינה על בסיס מגדר? מה עוד יש להגיד?".

השופטת בר"ג הירשברג שבה וקראה למדינה לשקול מחדש את עמדתה לקיים את הקורס בהפרדה מגדרית, בטרם תקבל החלטה: "יש לכם הזדמנות לצרף עוד 30 נשים לקורס הקיים", ציינה. בתגובה לכך, ביקשה המדינה להעביר את עמדתה עד ליום חמישי הקרוב, אך השופטת הבהירה כי על המדינה להעביר את עמדתה לכל המאוחר ביום רביעי, יחד עם התייחסותם של משתתפי הקורס הנוכחי, באם ירצו להעביר את עמדתם. "כל יום וכל דקה שעוברים הם נזק טהור לכל המעורבים בדבר, שלא לדבר על השוויון", אמרה. "זה כנראה ידיר שינה מעיניי, ובסוף אגיע להחלטה – או שהשוויון שווה כסף, או שלא".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

המדינה מצידה טענה כי לפי סעיף 15א לחוק שירות המדינה, "יש לפעול לייצוג הולם לאוכלוסייה החרדית, וכי יש להשתמש בכלים שונים לצורך כך. יש צורך והכרח בהפרדה בין גברים ונשים במתכונת שבה אנו פועלים כרגע. זו אוכלוסייה מסוימת שאלה הצרכים שלה". השופטת לא קיבלה את הטיעון וציינה כי היא "יכולה להעלות על הדעת שיש אוכלוסיות נוספות שאלה הצרכים שלהן, או שיש להן צרכים אחרים, והיו שמחות להתקבל בכל מיני תנאים משלהן בהתחשב בצרכים כאלה ואחרים".

עורכי הדין חגי קלעי, ליעד ורצהיזר (שניהם בהתנדבות) ומרים זלקינד (מקדמת המדיניות של השדולה), המייצגים את שדולת הנשים מסרו: "בית הדין הבהיר היום שמערכת משפט המחויבת לזכות לשוויון לא יכולה לחיות עם מציאות שבה מותנית קבלה לעבודה במין. הדברים נכונים שבעתיים בישראל, שמיום הקמתה התפארה בשוויון בין גברים ונשים בכל תחומי החיים. אנו מקוות שקריאת ההשכמה של בית הדין תשמע, ויתייתר הצורך בהכרעה משפטית, וסמוכות ובטוחות שככל שהדבר יידרש – בית הדין יבטיח את זכותן של נשים לשוויון ולכבוד"

מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים בישראל אמרה בעקבות הדיון כי "בית הדין לעבודה השמיע היום קול צלול וברור: לא ניתן להסיג אותנו עשרות שנים אחורה, וקבלה לעבודה אינה יכולה להיות לפי מגדר. לצערנו, המדינה בדבריה שוב הראתה שהיא לא מעוניינת לפעול לקידום נשים, גם לא חרדיות. טוב תעשה המדינה אם תשלב חרדים וחרדיות בשירות המדינה ובכלל, לצד נשים, ולא תייצר חשש כבד למקומן במרחב הציבורי ובשוק העבודה".

מיכל גרא מרגליות (צילום: עו"ד יפעת יפה)

Back to top button