מבזקים

תמונה עגומה: כל קשיש שני בישראל בודד, 90% מעדיפים להזדקן בבית

בסוף השבוע התקיים כנס ראשון מסוגו על ענף הסיעוד באוניברסיטת בר אילן, בהשתתפות מרצים בעלי שם עולמי מאוסטרליה וקנדה, סטודנטים מבית הספר של העבודה סוציאלית, תואר ראשון ושני מאוניברסיטת בר אילן ואורחים נוספים.

בכנס אמר מנכ"ל משרד הרווחה, אביגדור קפלן כי "העובדים הסוציאליים הם לוחמי החוסן הלאומי של המדינה. מערכת שירותי הרווחה עברה תהליך הפרטה. 80% משירותי הרווחה מבוצעים על ידי עמותות וחברות; מקומן של החברות הוא חשוב ואין זו בושה להרוויח כל עוד מדובר ברווח נורמאלי".

אביגדור קפלן. (צילום: אילן ספירא)

לדברי מנכ"ל קבוצת דנאל, אילן ישראלי: "כיום חיים בישראל כ- 940 אלף קשישים ואוכלוסייה זו צפויה כמעט להכפיל את עצמה תוך 2 עשורים. למרות זאת הענף חווה מחסור עצום בעובדים סוציאליים, הן במגזר הציבורי ממלכתי והן במגזר הפרטי. מדינת ישראל מפריטה את השירותים הישירים שלה וחוזרת להתמקד בתפקידיה המרכזיים: רגולציה, התווית מדיניות ומיקוד בבקרה. ההפרטה בתחום שירותי הרווחה מגבירה תחרות ובכך תורמת למתן שירות מצוין ואיכותי לטובת הקשישים ולאוכלוסיות מיוחדות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
יפעת קריב, אילן ישראלי, אביגדור קפלן. (צילום: אילן ספירא)

בכנס הוצגו ממצאי סקר מיוחד שנערך על ידי קבוצת דנאל בקרב כ- 1,800 מקבלי שירות מכלל חברות הסיעוד בישראל, זכאי חוק הסיעוד, בני 67 ומעלה. הסקר מציג תמונה עגומה לגבי מצבם של בני הגיל השלישי במדינת ישראל: כל קשיש שני בישראל בודד, רוב מוחץ של הקשישים בישראל (כ- 90%) מעדיפים להזדקן בבית ולדעת 60% מהקשישים צריך למנות שר לענייני בדידות. כ- 80% מהקשישים מבקשים לקבל את גמלת הסיעוד בדמות שעות סיעוד על פני תמורה כספית.

לדברי דרור פלנבאום, סמנכ"ל ומנהל חטיבת הסיעוד בקבוצת "דנאל": "כ- 90% מהקשישים שבעי רצון מהמטפל או המטפלת שלהם, שמסופקים במסגרת חוק הסיעוד. נתון זה, יחד עם העובדה כי רובם המכריע מבקשים לקבל את גמלת הסיעוד בדמות שעות סיעוד (גמלה בעין ולא בכסף) על פני תמורה כספית – מחייבים חשיבה מחודשת לגבי הניסיונות לבצע רפורמה בתחום הסיעוד. יש לשמוע את קול הקשישים ולהתחשב ברצונם ולא ללכת למהלכים שאינם תואמים את המציאות. הנושא בכללו צריך לעלות לראש סדר העדיפות בשיח הישראלי החברתי, ולו רק מהסיבה הפשוטה שכולנו, צעירים כבוגרים, נגיע לגיל המבוגר ונעדיף שלא לסיים את חיינו בבדידות ובלי שהעדפותינו תילקחנה בחשבון".

דרור פלנבאום, אילן ישראלי, פרופ' יוסף דויטש. (צילום: אילן ספירא)

בכנס דנו במגוון נושאים הנוגעים לחברה ורווחה: עמידות וחוסן בקרב ילדים וצעירים באמצעות התערבות משפחתית וקהילתית – תובנות קליניות ואמפיריות מעבודה סוציאלית בשש יבשות, קוצר הראייה של ההולכים בתלם – העיוורון כאלטרנטיבה לחיים , קידום ערך משותף להשפעה חברתית כלכלית, חשיבות השליטה העצמית כבסיס לשינוי התנהגות ועוד.

סגנית יו"ר הכנסת חה"כ טלי פלוסקוב (כולנו) אמרה בכנס: "יש כאן, באולם הזה, איי-קיו שיכול להרים את הגג. אתם, הסטודנטים לעבודה סוציאלית של בר אילן יכולים לעשות את השינוי של המחר. אנחנו, סומכים עליכם, הדור הצעיר, שכשתצאו מכאן, תדאגו להפוך את החברה בישראל לחברה טובה יותר, צודקת יותר, שוויונית יותר".

יפעת קריב עם ח"כ פלוסקוב. (צילום: אילן ספירא)

Back to top button