חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

הותר לפרסום: כך ישראל הפציצה את הכור הגרעיני בסוריה ב-2007

לאחר למעלה מעשור מאז הופצץ הכור הגרעיני בסוריה בספטמבר 2007 כעת (רביעי) הותר לפרסום באופן רשמי כי ישראל היא זו שעמדה מאחורי הפעולה.

יש לציין כי אין מדובר בידיעה מרעישה חדשה, מאחר ובכל העולם ייחסו לישראל את תקיפת הכור הגרעיני בסוריה, ולא מעט מדינות בעולם אף מסרו פרטים רבים אודות התקיפה. במשך כל השנים הללו בישראל דאגו לשמור על עמימות, שום גורם רשמי, לא פוליטי ולא צבאי אמר בפה מלא כי ישראל היא זו שביצעה את התקיפה ותמיד נאמרו הדברים מפי "מקורות זרים".

(צילום: דובר צה"ל)

כעת כאמור התירה הצנזורה הצבאית לפרסם את דבר הפצצת הכור הסורי בשנת 2007 ע"י ישראל, זאת לאחר עתירת חדשות עשר ומערכת "המקור" לבג"ץ שביקשה לשדר תוכנית רחבה על הנשוא.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

התקיפה כאמור בוצעה ב-6 בספטמבר לאחר חצות. האור הירוק ניתן על ידי ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט לאחר התכנסות של ראשי מערכת הביטחון ב"בור", חדר המצב ומוצב הפיקוד של צה"ל, בקריה בתל אביב. אהוד ברק היה אז שר הביטחון, ראש המוסד בזמן הפעולה היה מאיר דגן ז"ל, הרמטכ"ל בזמנו גבי אשכנזי, מפקד חיל האוויר אז היה אליעזר שקדי וראש אמ"ן היה עמוס ידלין.

ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט (צילום: לע"מ)
ראש המוסד דאז מאיר דגן ז"ל (צילום: קובי גדעון)

לפני התקיפה עצמה נאסף בפעילות נמרצת חומר מודיעיני רב על ידי גופי המודיעין בישראל כשבראשם המוסד. חטיבת המחקר החלה באיסוף ראיות וממצאים שמעידים כי סוריה מקימה כור גרעיני להפקת פלוטוניום. עד מהרה הושג המודיעין הנדרש כולל מיקום המבנה של הכור שהיה בשלבי הקמה מתקדמים.

קודם לתקיפה בוצעו הכנות משמעותיות ובהן השמדת עמדת המכ"ם הסורית ושיבוש באמצעות לוחמה אלקטרונית של מערכות ההגנה האוויריות של סוריה. כך למעשה הצליחו מטוסי הקרב של חיל האוויר לפעול מבלי שהצד השני יבחין בהם.

(צילום: דובר צה"ל)

סה"כ הוזנקו עשרה מטוסים, 7 מטוסי אף-16 שהיו מלווים בשלושה מטוסי אף-15 שנועדו לחיפוי במקרה של ניסיון תקיפת מטוסים עוינים של האויב. המטוסים שהגיעו מאזור הים התיכון, בתפר לאורך קו הגבול הסורי עם טורקיה, השתמשו בטילים חכמים. הטילים שנורו ממרחק של קילומטרים פגעו במדויק במטרות ומבנה הכור הושמד לחלוטין. המטוסים שבו לבסיסם בשלום דרך שטח טורקיה.

המטוסים המריאו קצת לאחר חצות והתקיפה הסתיימה תוך דקות בודדות.

 

התקיפה בוצעה בשקט מופתי ורק לאחר מספר שעות דיווחה סוריה כי הצליחה להניס מטוסים ישראליים שחדרו לשטחה אך בישראל לא הייתה תגובה לדיווחים אלו.

מיד לאחר התקיפה המוצלחת התקבלה החלטה בדרג המדיני והצבאי כי ישראל תשאיר את המבצע בסוד ואף ניתנה הורה לצנזורה הצבאית למנוע פרסומים בכלי התקשורת הנושאים באחריותה של ישראל לתקיפה. מאז התקיפה ועל אף שחלפו שנים, עד בעצם לקבלת האישור היום, נמנעו ערוצי התקשורת מלדבר באופן רשמי ותמיד שעלה הנושא דיברו העיתונאים על פי "מקורות זרים".

רבים מהפרטים עוד נשארו סודיים, אך לאחר הסרת הצנזורה נראה כבר בשעות ובימים הקרובים את מי שעמד מאחורי המבצע מספר למצלמה את השתלשלות האירועים ואופן קבלת ההחלטות עד לתקיפה עצמה.

הפעולה של ישראל גרמה לצד השני למבוכה מאחר ובשעת התקיפה הסורים כלל לא הבחינו במטוסי הקרב הישראליים. בסוריה חששו כי ישראל תפרסם בדבר התקיפה והמבוכה תהיה גדולה עוד יותר ולכן הם פרסמו הודעה כי הצליחו להניס את מטוסי הקרב הישראליים שחדרו לשטחה. מאוחר יותר אף פורסמה הודעה רשמית כי ישראל הפציצה מבנה נטוש שהיה בבסיס צבאי. בישראל כמובן לא הגיבו גם לדיווחים אלו.

כאשר עזבו מטוסי הקרב את האזור בליל התקיפה, אחד המטוסים נתק מיכל דלק שנפל בשטח טורקיה. כוחות טורקיים שמצאו את המיכל דיווחו כי יש עליו כיתוב בעברית וגבר החשד של סוריה כי ישראל עומדת מאחורי התקיפה. סוריה פנתה לטורקים בבקשה שיחקרו את המקרה. ראש ממשלת טורקיה בראשותו של רג'פ טייפ ארדואן,שהיה בזמנו ביחסים טובים עם ישראל פנה לקבלת הסברים מממשלת ישראל שהודיעה כי לא הפרה את ריבונותה של טורקיה ובכך הסתיים העניין.

הסוכנות לאנרגיה אטומית (סבב"א) פנתה במקביל לסורים בדרישה למסור לה מידע אודות המבנה שהותקף ואף ביקשה להגיע למקום ולחקור במה מדובר. בסוריה הכחישו כי היה מדובר בכור גרעיני ורק לאחר חודשים ארוכים נכנעה סוריה ללחצים ואפשרה לפקחי סבב"א לבקר במקום שהותקף. במהלך בדיקתם גילו כי אכן היו במקום שרידים של חומר רדיואקטיבי. בסוריה מיהרו להכחיש וציינו כי מדובר בשרידי אורניום שציפו את הטילים הישראליים ששוגרו לעבר המבנה. בסבב"א דחו את הטענות האלה וסברו כי אכן היה במקום אתר גרעיני ואף זהה לזה שיש לצפון קוריאה שנבנה בסיוע שלהם.

צפו בתקיפת הכור הגרעיני בסוריה בשנת 2007 (צילום: דובר צה"ל)

 

Back to top button