חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

"הצבא ערוך ומוכן לכל תרחיש"? מביך ומדאיג!

בעוד שלושה ימים (שישי) ערב ליל הסדר ותושבי מדינת ישראל מייחלים כי יוכלו לשבת בשולחן החג ללא אירועים חריגים. בימים האחרונים חווינו סדרה של אירועים מאוד מאוד בעייתים וחמורים אשר גורמים למבוכה ולערעור היציבות הביטחונית ובעיקר בדרום הארץ. משהו קורה ונראה שלא טוב במיוחד.

ביום שישי הקרוב צפויים לצאת מרצועת עזה אל גדר הגבול עם ישראל, על פי הערכות עשרות אלפי פלסטינים. בישראל כבר הצהירו, גם ראשי מערכת הביטחון וגם פוליטיקאים כי לא תתאפשר חדירה לתוך שטח מדינת ישראל.

היערכות הפלסטינים לקראת 'צעדת השיבה'

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חדירת מחבלים

התמונה המתקבלת אחרי האירוע היום בו נכנסו שלושה מחבלים, תושבי רפיח בני אותה משפחה באין מפריע לשטח ישראל כשהם חמושים ברימונים וסכינים, לאחר שחתכו את הגדר בחסות הערפל שהיה לפנות בוקר, ובמשך כ-5 שעות צעדו למרחק של למעלה מ-20 ק"מ עד לכניסה לבסיס צאלים – מביכה, מבהילה, מדאיגה ובעיקר מעוררת חוסר ביטחון במוכנות של צה"ל. אין ספק כי האירוע הזה היה יכול להסתיים רע מאוד, ובמיוחד אחרי שצופים בסרטונים המתפרסמים בו נראים השלושה מטיילים בחופשיות סמוך ליישובים, כשלמעשה שום דבר לא עוצר מבעדם להיכנס אל תוך היישוב עצמו ולבצע פיגוע.

המחבלים הבוקר בכניסה לקיבוץ צאלים

יש לציין כי האירוע שהסתיים בלכידת השלושה אינו אמור להיות צפירת הרגעה אלא אירוע חמור וקשה שאמור להדליק אצל ראשי מערכת הביטחון ובמטכ"ל את כל הנורות האדומות. יש לבצע תחקיר מעמיק שיסביר איך קורה אירוע כזה ובמיוחד בימים כאלה מתוחים כשכוחות רבים פרוסים באזור גדר הגבול עם רצועת עזה כהכנה לקראת ההפגנה הצפויה ביום שישי. אל לנו להיות שאננים ובטח שלא לחיות על נסים או מזל. צה"ל חייב ללמוד מהאירוע הזה ומהר, לתרגל ולהתאמן בתצפיות, זיהוי ובלימה של מחבלים עוד בטרם כניסתם לשטח מדינת ישראל. אין לנו פרווילגיות, כשהצד השני רואה שאירועים כאלה מתאפשרים הוא ינסה לנצל אותם שוב והפעם חס ושלום הוא גם יצליח אם לא תעשה פה עבודת מטה מעמיקה עם הנחיות ופקודות ברורות, כשהמוכנות של הצבא לאירועים מסוג זה מוצבת ברמה הגבוהה ביותר. מדובר פה בחיי אדם ומסביב לגדר המערכת ישנם עשרות יישובים. מיותר גם לציין שאירוע כזה מכניס את הציבור לחשש ולחוסר ביטחון שחלילה אירוע כזה לא יישנה.

קאטרים, רימונים וסכים שנתפסו על המחבלים (צילום: דוברות המשטרה)
גבול רצועת עזה
המחבלים שוכבים מופשטים אל הארץ

נדגיש כי מדובר באירוע שני של חדירת מחבלים לתוך שטח ישראל בתוך שלושה ימים. ביום שבת האחרון נכנסו 4 מחבלים לאחר שחתכו את הגדר כשהם מצוידים בחומר דליק ורצו מאות מטרים בשטח עד שהגיעו לכלי הנדסי שפועל לבניית המכשול התת קרקעי והציתו אותו. רק לאחר שתיים וחצי דקות הגיע לאזור טנק שהניס אותם וזאת מבלי לנסות לעצור או לפגוע בהם. פשוט נכנסו, גרמו נזק וחזרו לרצועת עזה ללא שום בעיה (מבחינתם לפחות) כי מבחינתנו מדובר בבעיה גדולה. כשהמקרה אירע ולנוכח הסרטון שתיעד חמאס והתפרסם באלג'זירה כל כלי התקשורת דיברו על כך שמדובר באירוע מביך מאוד לצה"ל וחמור. היום אנחנו מבינים כמה הוא מתגמד לעומת האירוע של היום.

שחיקת ההרתעה של צה"ל

אם לא די בכך היום התפרסם סרטון שלא פחות מקומם, מטריד ומרתיח! בסרטון נראים כ-8 – 10 צעירים עם קאטרים כשהם רצים מול חאן יונס בדרום רצועת עזה לעבר גדר הגבול, צועקים, חותכים את הגדר, מטלטלים, הורסים ושוברים במשך דקות ארוכות וגם באין מפריע, לא סיור צבאי ולא טנק. לאחר 3 דקות ו-46 שניות מסתיים הסרטון בתמונה משותפת של המחבלים הפורעים כשהם מניפים ידיים לאות ניצחון. ומבחינתנו לאות ביזיון! אין הרתעה!

אם שר הביטחון, השר לביטחון הפנים והרמטכ"ל יכולים להישיר מבט למצלמה ולהגיד כי "הצבא ערוך ומוכן לכל תרחיש" אני מציע לו לראות את הסרטונים האחרונים של חדירת המחבלים ביום שבת, המחבלים של היום ועכשיו גם הסרטון הזה ולחזור על המשפט שנאמר בביטחון מלא כי צה"ל מוכן לכל תרחיש!

שר הביטחון אביגדור ליברמן (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

את הכתבה הזאת אפשר להמשיך ולהכביר במילים, כי ניתן לספר גם על הדו"ח הסודי של מבקר הביטחון שחשפה אמש כרמלה מנשה ב'כאן' רשת ב' המותח ביקורת קשה ונוקבת על מוכנותו וכשירותו של מערך היבשה ובדגש על חיל השריון.

נסכם. הצבא שלנו חזק! חזק מאוד! אל לנו שהחוזק והעצמה של צה"ל יכניסו אותנו למצב ביטחון כזה שגורם לנו לזלזל ביכולות אויבנו. גם הם מתפתחים מהר ולומדים, מאתגרים ומנסים אותנו כמעט בכל יום. הצבא חייב להתאמן ולדמות תרחישים שונים כדי להיות ערוך למקרים כאלה כי אסור שהם יחזרו על עצמם.

Back to top button