מבזקים

לפיד: "את המצור על עזה אפשר לסיים תוך יום – שיפסיקו להרוג יהודים"

יו"ר מפלגת 'יש עתיד' יאיר לפיד התייחס לאירועים אמש בגבול רצועת עזה ולקריאה לפתוח בחקירה "מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר אמש שצריך להקים "ועדת חקירה עצמאית ושקופה" לבחינת האירועים האחרונים בעזה. הנה השאלה הראשונה שצריכה הוועדה הזו לשאול: מה היה קורה אם במקום להשקיע בטרור ובמוות, הפלשתינים היו משקיעים את 12 השנים האחרונות בבניית כלכלה, חיים אזרחיים, חינוך, מערכת בריאות? למה הם מוכנים להפוך את החיים של עצמם, של ילדיהם, לגיהנום מתמשך רק מפני שהדבר הכי חשוב להם הוא לנסות להרוג יהודים?" שאל לפיד והוסיף כי "למדינת ישראל אין מלחמה עם נשים וילדים. אנחנו עושים הכל כדי להמנע מפגיעה באוכלוסיה אזרחית. אם החקירה אכן תהיה עצמאית והוגנת (ויש לי ספק גדול בכך) האצבע המאשימה תופנה קודם כל לחמאס, שהפך את תושבי עזה לבני ערובה של אידיאולוגיית המוות וההרס שלו, ואחר כך לאבו מאזן, שהחמיר בכוונה תחילה את מצוקת תושבי עזה כשסירב לשלם את חשבונות החשמל ואת משכורות עובדי עזה."

"במפגש שקיימתי לאחרונה עם קבוצה גדולה של חברי פרלמנט צרפתים הם שאלו אותי: "מה לגבי המצור על עזה?"
עניתי להם: "את המצור על עזה אפשר לסיים תוך יום אחד. כל מה שהפלשתינים צריכים לעשות זה להפסיק לנסות להרוג יהודים. המצור ייגמר בו במקום. ישראל, הסברתי להם, עשתה בעזה בדיוק מה שהעולם דורש מאתנו לעשות כבר יותר מחמשים שנה: יצאנו, עזבנו, פירקנו התנחלויות, צה"ל פינה את בסיסיו, אפילו השארנו לתושבי עזה 3,000 חממות כדי שהם יוכלו להתחיל לבנות לעצמם כלכלה עצמאית.

ומה הם עשו? במקום ללכת ולבנות לעצמם חיים, הם העלו את החמאס לשלטון, הרסו את החממות, בנו במקומן מנהרות טרור ואתרי שיגור, וירו מאז מעל 15,000 טילים ורקטות על אזרחים ישראלים. אם הם רק יפסיקו לעסוק בטרור, המצור יוסר בו ביום." אומר לפיד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"ישראל אינה אשמה במתרחש בעזה, נקודה. אלא שזה לא אומר שהבעיה אינה מונחת לפתחה. שני מיליון איש גרים בעזה והמצוקה שם היא אמיתית. ראוי לשאול – מהי בעצם המדיניות שלנו למולם? מיד לאחר "צוק איתן", כשעוד הייתי חבר בקבינט, הצעתי שנתחיל מהלך מדיני מקיף של שיקום עזה תמורת פירוק החמאס מנשקו. ראש הממשלה נתניהו העדיף להימנע מכך. זוהי זכותו, אבל הוא לא הציע מאז שום מדיניות אחרת. צה"ל מגיב לאירועים ומגיב טוב וחזק, אבל זוהי אינה מדיניות.

אילו הובלנו היום את הממשלה ישראל היתה מייצרת מול החמאס לחץ כפול – גם של הקהיליה הבינלאומית ומדינות ערב מבחוץ, וגם של תושבי עזה מבפנים – כדי להוביל מדיניות של "שיקום תמורת פירוז."

לחץ כזה מורכב ממדיניות ברורה של מקלות וגזרים. מצד אחד לחימה רציפה ונטולת היסוסים מול החמאס, כולל החזרת צעדים שננקטו בעבר כמו סיכולים של יחידות שיגור. מצד שני, בניית האי מול עזה, החזרת החשמל והמים, יצירת תנאים הומניטריים סבירים לתושבים ויצירת מקומות עבודה.

במקביל, על ישראל לנהל אחרת לגמרי את המאבק בזירה הבינלאומית. רוב הישראלים אינם מודעים למחיר הכבד שאנו משלמים על כך שלישראל אין שר חוץ כבר יותר משלוש שנים. סמכויות משרד החוץ חולקו בין ששה שרים שונים שאף אחד אינו יודע מה השני עושה. ההסברה הישראלית מחולקת בין חמשה שרים שונים שאין ביניהם שום מנגנון תיאום או צבירת ידע. באו"ם יושב פוליטיקאי בינוני שנתניהו רצה להיפטר ממנו במקום שיאבק שם כדי להסביר את צדקתנו מישהו דוגמת חיים הרצוג, רון פרושאור או אפילו נתניהו הצעיר עצמו. זה לא מקצועי, זה לא חכם, זה לא עובד." סיכם לפיד.

צילום: מתוך פייסבוק

Back to top button