חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

ביטול תוכנית גירוש המסתננים והמתווה החדש: מימין תוקפים ובשמאל מחבקים

במסיבת עיתונאים שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא המסתננים לפני כחודשיים (3 בינואר 2018) אמר ראש הממשלה כי "כל מדינה חייבת לשמור על גבולותיה. שמירה על הגבולות מפני הסתננות בלי חוקית זו גם זכות וגם חובת יסוד של מדינה ריבונית."

בהמשך דבריו אמר נתניהו: "הממשלה תאשר היום את התוכנית להוצאת המסתננים בישראל, אנחנו נתגבר את האכיפה ואנחנו נקצה תקציבים וכוח אדם למימוש התוכנית. אני חושב שחשוב שאנשים יבינו שאנחנו עושים כאן דבר לגמרי חוקי ולגמרי חיוני. למסתננים יש ברירה פשוטה – לשתף איתנו פעולה ולצאת מרצון, לדרך מכובדת, לדרך אנושית, לדרך חוקית, או שנצטרך להפעיל את הכלים האחרים העומדים לרשותנו, גם הם לפי החוק. אני מקווה שיבחרו לשתף איתנו פעולה. אני שמח שאנחנו יוצאים לדרך, הבעיה הזאת תיפתר. ישראל היא למעשה אחת המדינות הבודדות בעולם שמצליחה להשתלט על התופעה הזאת, והדבר הזה נעשה יותר חיוני, ולא פחות חיוני בעולם התזזיתי שאנחנו חיים בו ובאזור התזזיתי שסובב אותנו".

כך נתניהו לפני חודשיים:

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היום כאמור, עם פרסום המתווה שנסגר עם נציבות האו"ם לפליטים רבים במחנה הימין התאכזבו ותקפו את נתניהו על ההחלטה. אפילו שרת התרבות מירי רגב, שבאופן עקבי עומדת לצד ראש הממשלה לא חסכה ביקורת וציינה כי, "ההתדיינות עם נציבות האו"ם לפליטים לטעמי היא לא במקום. גם התוצאה הסופית על פיה עשרות אלפי מסתננים יישארו בישראל מדאיגה מאוד מבחינת הזהות של המדינה והמרקם החברתי שלה. הם הרי לא יגורו בשיכון ל', רמת אביב או כפר שמריהו אלא בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל ויסבו לה נזקים רבים כפי שקורה עד היום בדרום תל אביב".

ח"כ רגב ונתניהו (צילום: אתר הכנסת)

אלי כהן שר הכלכלה והתעשייה אמר כי "ההסכמה להסדרת מעמדם של מהגרי העבודה הוא תקדים בעייתי. יש להמשיך לחתור לפתרון שיתן מקלט לפליטים בלבד. עד לפתרון זה יש לפעול במיידי לפזר את המסתננים בכל רחבי הארץ ולשחרר את דרום תל אביב."

ח"כ בצלאל סמוטריץ' התייחס אף הוא ואמר בתגובה לביטול מתווה המסתננים כי "ראש ממשלה שנכנע ללחצים מזמין עוד לחצים ופוגע באמינות הממשלה ובציבור הישראלי" והוסיף "ה"מתווה" החדש הוא התקפלות מוחלטת של נתניהו בפני קמפיין שקרי של השמאל הקיצוני והקרן החדשה בגיבוי של בג"ץ. עשרות אלפי מסתננים שחדרו לישראל באופן לא חוקי יקבלו מעמד חוקי במדינה. המספרים שעליהם המתווה מבוסס אינם נכונים. האמת היא שהמתווה משאיר כאן מעל 35 אלף מסתננים וזה רק ההתחלה. ראשית, לא יעברו ימים רבים עד שהשמאל ידרוש ובג"ץ יאשר איחוד משפחות והכנסת עוד עשרות אלפי מסתננים לישראל. שנית, מרגע שהסכר נפרץ מדינת ישראל עלולה למצוא את עצמה מול גל של מאות אלפי ואפילו מליוני מסתננים. יבשת אפריקה נמצאת במשבר גדול שכולל תהליכי מדבור, בצורת ועוני קשים. מדינת ישראל נשארה אי בודד של שגשוג ופריחה ביבשת, ופתיחת שעריה שנתניהו ביצע היום במחטף הופכת אותה לאטרקטיבית וללשכת התעסוקה של היבשת כולה. ההחלטה הגרועה שקיבל נתניהו בנושא כל כך חשוב בלא התייעצות עם השותפים הקואליציוני היא לא פחות מרעידות אדמה קואליציונית. ראש ממשלת הימין העניק היום סטירת לחי מצלצלת לבוחריו. אני קורא לשרי הממשלה לדרוש להביא את המתווה לממשלה ולא לאשר אותו".

ח"כ ד"ר ענת ברקו, חברת ועדת חוץ וביטחון, הגיבה גם היא על ההחלטה בעניין המסתננים: "לצערי ההחלטה שנדחקנו לקבל בעניין המסתננים אינה החלטה טובה למדינת ישראל ותושביה. מדובר בהכרה דה-פקטו במי שגנבו את הגבול כמהגרי עבודה. זה מאפשר פתח למהגרים הבאים. מי אומר לנו שהם לא יגיעו כעת מהים? כפי שהם נוטים להסתנן באירופה. אנו לא מדינת 'כל עריקיה' ואיננו צריכים לקלוט את העריקים מאריתראה, הם צריכים לחזור לארצם. האם חיילים שערקו ממדינות אחרות, גם הם אוטומטית הופכים לפליטים בישראל? הותשנו על ידי הבג"ץ. ברור לכל כי המסתננים לא יפוזרו בצפון ת"א."

ח"כ ענת ברקו (צילום: אתר הכנסת)

עוד הוסיפה חה"כ ברקו בעניין הביטחוני בנושא זה: "להערכתי קיימת גם בעיה בטחונית בעצם חצייתם את חצי האי סיני אשר מקיים בו חממה לתאי טרור של דעא"ש. לא פעם אמרתי בנושא זה שישראל צריכה לקחת בחשבון אפשרות לתאי טרור רדומים בישראל. מדובר בהחלטה רעה למדינת ישראל. צר לי שהבג"ץ לא הגן עלינו בעניין זה."

ח"כ אורן חזן על אי גירוש המסתננים אמר כי "השמאלנים שוב ניצחו! ה‏סוף היה ידוע מראש – המסתננים קיבלו הכשר בחסות החוק! הממשלה מנסה כעת למרוח את ההתקפלות שלה בעניין המסתננים במילים יפות שאין להן שום משמעות מעשית. בשורה התחתונה: קצת לחץ ציבורי והממשלה "החזקה" הזו פשוט התקפלה. זה באמת היה יכול להיות מצחיק אם לא היה מדובר בנושא כל כך רציני וכאוב."

חבר הכנסת מוטי יוגב ציין כי "החלטת ראש הממשלה המגובה בהסכם עם האו"ם, להעביר 16 אלף מסתננים לארצות מערביות, יש בה בעיקר כשלון של הרשויות הנבחרות, מול בית המשפט העליון שלצערם של רוב אזרחי ישראל, מנע עד כה את הפתרונות לזכויות אזרחי דרום תל אביב והעדיף את זכויות המסתננים הבלתי חוקיים. טוב, ש – 16 אלף מסתננים יועברו למדינות מערביות. רע שמספר מקביל, יקבל פה זכויות תושבים ארעיים. רע, שמספר נוסף בלתי ידוע, של מסתננים בלתי חוקיים, ישארו כאן וימשיכו לפגוע בזכויות תושבי דרום תל אביב. חובתנו ואחריותנו כ"בית יהודי", תהיה להמשיך ולמצוא את כל הדרכים להמשיך ולדאוג לאזרחי ישראל ולישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית."

ח"כ מוטי יוגב (צילום: אתר הכנסת)

מי שכן השמיע נימה חיובית בנושא היה ח"כ חיליק בר "אני מברך על החלטת הממשלה בנושא מבקשי המקלט בישראל. זו החלטה שמשקפת את הצעת החוק של המחנה הציוני בנושא ואת ערכי היהדות. כפי שהגדנו לבנינו בערב החג – עלינו לזכור שגם עם ישראל היו גרים בארץ נוכריה. עד שלא ימצא פתרון ראוי עבור מבקשי המקלט במדינה שלישית, יהיה בלתי מוסרי לגרש אותם מהמקלט שמצאו כאן. משימת פתרון בעיית מבקשי המקלט ומשימת שיקום דרום תל אביב באות יד ביד, אי אפשר לפתור את האחת בלי לפתור את השניה."

כך גם ח"כ מירב בן ארי (כולנו) שציינה כי מדובר בהחלטה נבונה של ממשלת ישראל "עוד בוועדה החסויה של הוועדה לביקורת המדינה עלו בעיות רבות שלגורמים הממשלתיים לא היו תשובות עליהן. ההחלטה להעביר חלק למערב ולחלק להסדיר את מעמדם, היא החלטה ראויה ונכונה כשהדבר החשוב ביותר הוא לאפשר לתושבי דרום תל אביב לשפר את חייהם באמצעות הקמת המנהלת לשיקום האזור ולמציאת פתרונות הולמים לתושבים".

ח״כ עפר שלח, יו״ר סיעת יש עתיד ציין כי "המהלך חשוב והגיע באיחור. הדגש העיקרי עכשיו צריך להיות על שכונות דרום ת״א". שלח הסביר כי "המהלך חשוב וראוי ברמה הלאומית והבינלאומית. הוא מגיע באיחור, אחרי שנים של עיכובים והתחמקות והרבה רטוריקה ארסית ומזיקה, אבל יש לברך עליו. את הפליטים שייקלטו בישראל צריך לפזר ברחבי הארץ ולדאוג שייקלטו כמו שישראל יודעת לקלוט בני אדם. והדגש העיקרי עכשיו צריך להיות על שכונות דרום ת״א: יש לממש מייד תוכנית חירום לשיקום שכונות, כדי להחזיר לתושביהן את תנאי החיים שהם זכאים להם."

ח"כ עפר שלח (צילום: אתר הכנסת)

ח"כ שפיר אמרה על ביטול מבצע הגירוש: ‏"השנאה, הרפש והשיסוי לא עצרו את מי שהובילו את המאבק הנחוש והאמיץ הזה, על היסודות הערכיים שלנו כעם ומדינה. בין חג החירות ליום השואה טוב שהממשלה התעשתה והגיעה לפתרון הכי מוסרי וכן,הכי יהודי" שפיר הוסיפה :"כעת הזמן לחזק את דרום ת"א ולפצות על שנות הקיפאון".

ח"כ דב חנין, מומבילי המאבק הפרלמנטרי למען מבקשי המקלט: "אני מברך על ביטול הגירוש שתוכנן של מבקשי מקלט למדינות בהן ייחשפו לסכנת חיים. זהו ניצחון של הציבור הגדול שיצא להיאבק למען מבקשי המקלט, ובמרכזו תושבי דרום ת"א עצמם. עכשיו חייבים לבטל מיד את כל חוקי ההתעללות במבקשי המקלט כמו חוק הפיקדון ודומיו, ולהתחיל במהלך אמיתי של פיזור וקליטה שלהם בצורה הוגנת ומתוכננת בארץ, כפי שדרשנו כל השנים. נמשיך לעקוב אחרי ביצוע ההבטחות ואחרי מהלכי השיקום הדרושים כ"כ בשכונות דרום ת"א."

ח"כ דב חנין (מתוך פייסבוק)

ח״כ עמיר פרץ: "הלחץ הציבורי עבד. עשרות אלפי ישראלים יצאו בחודשים האחרונים לרחובות ומאות אלפים תמכו מבית בעצירת תכנית גירוש מבקשי המקלט אל עתיד מסוכן, בחסות הסכמים שנחתמו במחשכים."

ח״כ פרץ הוסיף, "הלחץ עבד הציבורי עבד והממשלה נענתה לדרישותינו: דרשנו לשם סוף לצפיפות ולעומס בדרום ת״א ולאמץ תכנית של פיזור מבקשי המקלט הסודאנים והאריתראים ביישובים ברחבי הארץ והממשלה נענתה. דרשנו הקצאת משאבים שיקום דרום תל אביב – הממשלה נענתה. דרשנו הסדרת מעמד למי שנשאר פה ועצירת הגירוש למדינות לא בטוחות – הממשלה נענתה. הממשלה התפכחה והבינה את הנזק הבינלאומי שיגרם למדינת ישראל והסכימה לעשות את הדבר הנכון. עכשיו תפקידנו באופוזיציה לוודא שזה אכן מתבצע. הממשלה הבינה כי תכנית הגירוש רק תהפוך את הפליטים לעבריינים נמלטים ותושבי הדרום רק ייפגעו עוד יותר. טוב עשתה שנכנעה ללחץ הציבורי וטוב שעשתה סופסוף את הדבר הנכון. יישר כוח לכל מי שפעל למען מדיניות צודקת, סולידארית, אנושית, מוסרית והגיונית למבקשי המקלט ובודאי לתושבי דרום ת״א הראויים לכל חיזוק וסיוע.״

בסיעת מרצ, איך לא, בירכו על המתווה לביטול הגירוש ובעיית הפליטים ואמרו, "היום המילה 'מסתננים' יצאה מהלקסיקון. סוף סוף ממשלת ישראל הפנימה את הצורך לקלוט פליטים. משבר הפליטים העולמי הוא משבר אמיתי וחריף והתעמולנים שניסו לצייר אותו באופן אחר צריכים היום להתנצל. מרצ תניח הצעת חוק שתבטל מיד את חוקי ההתעללות מבקשי המקלט, שהפכו למיותרים. מפלגת מרצ הובילה את המאבק נגד הגירוש בעבודה מאומצת של ח״כ מיכל רוזין שהובילה את הנושא כיו״ר הועדה לעובדים זרים ולח״כ מוסי רז שהצטרף אליה לסיור באוגנדה ורואנדה והוביל לצדה את המאבק. אנחנו קוראים לממשלה להתמסר לשיקום השכונות ולטיפול הולם בפליטים שיקבלו אשרה זמנית. ההישג הזה הוא הישג ענק של הציבור הישראלי. קיבלנו עוד הוכחה לכך שמאבק אזרחי נחוש הוא גם מאבק מנצח. היום הוכח שהצדק חזק יותר אפילו אל מול ההתלהמות של שרים וחברי ממשלה ואל מול הכתף הקרה מהאופוזיציה. הציבור הישראלי נלחם על פתרון צודק והגון והיום הוא גם מנצח עם ביטולו של הגירוש. פליטים זה לא סחורה שחותכים חצי חצי. העמדה שלנו היתה ונשארה שישראל צריכה לבדוק מעמד אישי ולהעניק הגנה בסטנדרטים המערביים לפליטים״.

שרת המשפטים איילת שקד אמרה כי "בניגוד לתדרוכים, לא הייתי שותפה להסכם ולא זומנתי לאף ישיבה בנושא אצל רה"מ. לא ידעתי כלל שהמתווה נחתם ואושר. כן ידעתי על הכוונה ועל המגעים. אני מצפה ממי שעמל על המתווה שיקח עליו אחריות. לגופו של עניין, מדינת ישראל לא צריכה להשלים עם השארתם של מסתננים שנכנסו לכאן שלא כחוק . ראוי להביא את ההסכם על כל פרטיו לדיון ואישרור בממשלה".

שרת המשפטים איילת שקד (צילום: אתר הכנסת)

כאמור, בעקבות ביטול גירוש מבקשי המקלט המערכת הפוליטית סוערת אך בעיקר שואלים חברי הממשלה בעיקר מאוכזבים כי לא עודכנו בנושא ולא ידעו על ההסכם שנחתם עם האו"ם.

ובתוך כל הסערה הזאת, גורמים בממשלה האיטלקית הכחישו כי הם מעורבים בהסכם לקליטטת המהגרים מישראל וכן גם הגרמנים ציינו כי אין להם מידע בנושא. זאת על אף כי צוין בהסכם כי שתי מדינות אלה יהיו יעד לקליטת מבקשי המקלט שיוצאו בישראל.

נתניהו מנסה להיחלץ מההתקפות ומסביר. "אני שותף מלא לרצון להוציא מכאן את כל המסתננים, לכן הבאתי הסכם שמוציא את המסתננים למדינה שלישית. אבל לפעמים יש הפתעות: המדינה השלישית לא עמדה בלחצים, והיא נסוגה מן ההסכם. לכן הייתי צריך להביא הסכם חדש, טוב יותר.
ההסכם החדש מוציא כ-16,000 איש לעומת ההסכם עם המדינה השלישית שהיה מוציא כ-14,000. אלה שישארו, ישארו כאן במעמד זמני לחמש השנים הקרובות. מבחינתי גם זה לא סוף פסוק. אבל אנחנו נוציא אותם מדרום תל אביב, נביא אותם למושבים, לקיבוצים, ליישובים החזקים, כדי שהנטל לא יפול על שכונות המצוקה. את הכסף שנחסוך, וזה הרבה, אנחנו נשקיע בשיקום דרום תל אביב. אלה העובדות, כדאי שתדעו אותם."

Back to top button