חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

בעקבות המתיחות: ראש העיר חיפה הנחה להגביר את הכוננות

ראש עיריית חיפה, יונה יהב הנחה היום (חמישי) את מערכת הביטחון העירונית על ביצוע שורה של פעולות בהן: שיחת עדכון עם פקע"ר, מד"א, כב"א ומשטרה, רענון נוהל נוהל מרכזי קליטה, פתיחת מקלטים ציבוריים, רענון ציוד במחסני החירום והכשרת רכבי הפיקוד העירוניים.

היערכות החרום של עיריית חיפה גובשה במהלך השנים האחרונות ע"י אגף הביטחון בעיריית חיפה לאור הלקחים שהופקו מאז מלחמת לבנון השנייה , השריפות עם התמודדה העיר ושורה ארוכה של תרגילים בהם נבחנה היערכות העיר לתרחישי חירום שונים בעזרת מערכת שליטה ובקרה חדשה, המקשרת בין עיריית חיפה לפיקוד העורף ומשטרת ישראל לשיפור המענה המשותף לצרכי התושבים ואבטחת רצף תפקודי ותפעולי של העיר בחירום.

במסגרת זו חולקה העיר ל-6 חבלים שכל אחד מהם ינוהל בשעת חירום באופן עצמאי. החבלים ינוהלו ע"י צוותי ניהול מקצועיים המורכבים מכוח חילוץ של פיקוד העורף, משטרת ישראל, האגפים הביצועיים בעירייה ונציגי מערכת הרווחה, האגף לפניות ציבור ואנשי מקצוע נוספים. ניהול העיר בחירום יתבצע מהמרכז לניהול משברים [מנ"מ] המתוכנן לתת מענה לתרחישי מלחמה ואסונות טבע ולהבטיח את יכולת העירייה להמשיך ולספק שירותים לתושבי העיר גם בתנאי משבר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

המנ"מ הותאם לצרכים העתידיים בהיבטי המיגון והתאמה לתרחישים שהוגדרו ע"י פיקוד העורף והוא שוכן במבנה תת-קרקעי ועומד בתקנים המחמירים של פיקוד העורף לרבות מערכות מיזוג וסינון אוויר ומערכות תקשורת מתקדמות של תקשורת קווית ועל-קווית, אינטרנטית ולוויינית ומערכות מחשוב המתקדמות בסוגן.

היערכות העירייה לחירום נבחנה לפני כחודש במסגרת תרגיל רחב היקף שנערך ביוזמת פיקוד העורף במסגרתה נבחנה רמת המוכנות לתרחישי חירום שונים שגובשו על ידי פיקוד העורף. כמו כן נבחנה היערכות העירייה בשבוע שעבר במסגרת ביקורת של רשות החירום הלאומית. יצוין כי היערכות העירייה לחירום זוכה להערכת כל הגורמים המקצועיים בביקורות הנערכות ע"י פיקוד העורף בין היתר בזכות רמת התחזוקה הגבוהה של המקלטים הציבוריים. בתוך כך זכתה העירייה בשנה שעברה [2017] במקום הראשון בהיערכות להעברת מידע לתושבים בחירום ולבצע דיאלוג עם תושביה.

במסגרת זו הקימה העירייה אתר אינטרנט ייעודי לנושא היערכות והתנהגות בעתות חירום בחמש שפות: אמהרית, ערבית, רוסית, אנגלית ועברית, הכולל הנחיות להיערכות המשפחה לחירום, הכנת המרחב המוגן, התמודדות עם מצבי לחץ וכדומה. דף הפייסבוק הפעיל של עיריית חיפה משמש אף הוא להעלאת מידע לציבור בנושא חירום. כמו-כן, פיתחה העירייה משחק אינטרנטי המיועד לילדים, בו עליהם למצוא בתוך אזורים שונים ברחבי הבית את הפריטים החשובים לצורך היערכות לחירום. לאחר מציאת כל הפריטים החיוניים, זכאי הילד לקבל תעודת הצטיינות מטעם ראש עיריית חיפה כהוקרה למוכנותו לשעת חירום. כמו כן פיתחה העירייה אפליקציה "חיפה בנגיעת אצבע" – שתשלח התראות ומידע חיוני לתושבי העיר בזמן חירום. ייחודה של האפליקציה, ביכולת לשלוח הודעות ומידע חיוני בהודעות "פוש" לתושבי השכונות השונות בהתאם לתרחישים ולצרכים הייחודים של כל שכונה ושכונה בעיר.

ראש העיר, יונה יהב אמר כי "הניסיון אותו צברנו מלמד, כי העירייה היא הגוף אליו פונים תושבים בשעת חירום ובהתאם לכך עלינו להיערך. הנהלת העירייה אינה אדישה למתרחש, ועל כן נערכת לכל תרחיש, על מנת לעמוד באתגרים עמם אנו עשויים להתמודד. בתוך כך פנה ראש העיר לתושבים בבקשה להיות שותפים להיערכות, להכין את המרחבים המוגנים ולהיערך מבעוד מועד באמצעי חירום הכוללים: תאורת חירום, מים, מזון יבש, סוללות חליפיות, ערכת עזרה ראשונה ומלאי תרופות"

בעיריית חיפה ציינו כי למען הסר ספק, המקלטים לא נפתחו ואין כוונה לפתיחת מקלטים ציבוריים, אלא רק לבדיקת מוכנות המקלטים לחירום.

לאתר המוכנות לחירום של עיריית חיפה – http://herum.haifa.muni.il

צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה

Back to top button