איראןמבזקיםסוריה

דיווח: היעד שהותקף בבסיס T-4 בסוריה – מערכת נ"מ איראנית מתקדמת

עם תמיכה אמריקנית בשתיקתה, תקף צה"ל בשבוע שעבר מערכת נ"מ איראנית מתקדמת בבסיס צבאי בסוריה, כך מסרו גורמי מודיעין הלילה (שלישי) לעיתון "וול סטריט ג'ורנל". התקיפה מלמדת כי ממשלת טראמפ פועלת במשותף עם ישראל בכדי לסכל את התבססותה של איראן בסוריה והשפעתה המתרחבת במזרח התיכון.

קרדיט: Institute for the Study of War

על פי העיתון, ראש הממשלה, בנימין נתניהו הורה לאחר פגישתו עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על תקיפת סוללת הנ"מ החדשה זאת בכדי למנוע מהכוחות האיראנים להשתמש בה כנגד מטוסים ישראליים שמבצעים פעילות בסוריה. כמו כן, גורמים רשמיים בישראל עדכנו מראש את נשיא ארה"ב טראמפ על התקיפה המתוכננת, כך שארה"ב ידעה על התקיפה הישראלית בבסיס T4 בסוריה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד דיווח העיתון כי ב-7 באפריל, ביום בו אירעה המתקפה הכימית בדומא שבפרברי דמשק החלה ישראל לתכנן את התקיפה. נשיא ארצות הברית טראמפ הבטיח מיד לאחר התקיפה הכימית בדומא כי ארצו תגיב. התקיפה הישראלית לכאורה ב-9 באפריל בבסיס האיראני T4 בסוריה, גררה השערות כי מדובר בתגובה האמריקנית, אך עד מהרה התברר כי לא מדובר בתגובה האמריקנית שהגיעה לבסוף ב-14 באפריל במשותף עם בריטניה וצרפת.

בישראל עד לשעה זו אין התייחסות לדיווחים על תקיפה ישראלית לכאורה שפגעה בבסיס הצבאי T4 בסוריה, אך רוסיה, איראן וסוריה האשימו את ישראל בביצוע התקיפה. המידע שסיפקו גורמי מודיעין לאחר תדריך שניתן לאחר התקיפה חשף פרטים חדשים על תקיפת היעד וכן את התיאום עם וושינגטון שקדם לה.

התקיפה המיוחסת לישראל ב -9 באפריל בבסיס T4 בסוריה הסלימה באופן משמעותי את המצב הביטחוני המתוח שממילא היה באזור, אך בישראל ציינו בכירים גם בדרג המדיני וגם בדרג הצבאי ובראשם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו כי התבססותה הצבאית של איראן בסוריה היא חציית "קו אדום" שישראל לא תוכל להשלים איתו. בישראל ובארה"ב הביעו חשש כי התבססות איראנית תאפשר לה לתקוף את ישראל באופן ישיר ולהקים נתיב אספקה של נשק מטהראן ללבנון ולחימוש חיזבאללה. איראן ובעלת בריתה חיזבאללה פועלות בסוריה לצד רוסיה בטענה כי נוכחותן נועדה לתמוך במשטר הסורי של בשאר אל אסד.

לאחר התקיפה בבסיס T4 בסוריה, בה נהרגו 14 בני אדם ובהם 7 איראנים כשהבכיר בהם, ראש מערך המל"טים בסוריה, קולונל מהדי דהקאן איימו באיראן לנקום על התקיפה. דובר שר החוץ האיראני בהראם קאסמי אמר לפני יומיים כי איראן תגיב אך טרם גובשה תוכנית, "אנו שוקלים כיצד להגיב להתקפה הישראלית שנמצאת על סדר היום. התגובה תגיע במוקדם או במאוחר".

האיראנים שנהרגו בתקיפה בבסיס T4 בסוריה

באיראן ממשיכים להכחיש כי כוח קודס של משמרות המהפכה ובראשה הזרוע האווירית מתבסס על אדמת סוריה וציינו כי הכוחות יישארו במדינה כדי להגן על ממשלתו של בשאר אסד.

על רקע האיומים הנמשכים וגוברים מצד טהראן חשף צה"ל צילומי לוויין של שדות התעופה בהן התבססו האיראנים בסוריה. גורמים במערכת הביטחון והמודיעין בישראל אמרו כי איראן פועלת בשנים האחרונות להתבסס צבאית על אדמת סוריה במטרה לפעול באופן ישיר מול ישראל. צילומי הלוויין והמידע שחשף צה"ל על המל"ט האיראני שחדר בפברואר לשטח ישראל כשהוא חמוש ובדרכו להתפוצץ על יעד בעומק ישראל, מוכיחים כי איראן החלה כבר את פעילותה הישירה מול ישראל ולא כפי שנהגו עד עכשיו באמצעות שליח, חיזבאללה בצפון וחמאס בדרום.

איראן פועלת כיום מחמשת שדות תעופה בסוריה, בחלב, דיר א-זור, T-4, שדה התעופה בדמשק וצייקל, הממוקמים מדרום לבירה, כך על פי גורמי מודיעין ישראליים. בכל אחד מהם, מטוסים צבאיים איראניים, מאגרי נשק עבור חיזבאללה או טילים ומל"טים בעיקר בשימוש הכוחות האיראנים, אמרו גורמים אלה.

הערב, בצאת יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, יפתחו חגיגות יום העצמאות ובמערכת הביטחון גובר החשש כי איראן תגיב דווקא ביום זה כשבאיראן חוגגים את "יום הצבא" בו מציג הצבא לראווה את הציוד המתקדם שלו, מערכות הגנה אוויריות, טילים מתקדמים, מטוסים ללא טייס ומערכות טכנולוגיות נוספות.

 

 

תגובה אחת

Back to top button