חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

היערכות מוגברת: המצב הביטחוני, המתיחות באזור ואירועי חודש מאי

אם מנתחים את המצב הביטחוני השורר באזורנו ניתן להעריך כי עם כל הרצון להישאר אופטימים השיא עוד לפנינו. חודש אפריל היה מתוח במיוחד שהחל ב-7 באפריל בתקיפה כימית בעיר דומא בסוריה וגרר את מדינות המערב ובהן ארצות הברית, צרפת ובריטניה לתקיפה משולבת על יעדים הקשורים לנשק הכימי של נשיא סוריה, בשאר אל אסד.

על פניו, היה נדמה כי האירוע אינו קשור באופן ישיר לישראל, חוץ מהקרבה הגאוגרפית של המדינה לגבולנו הצפוני. אך תקיפה יומיים לאחר מכן ב-9 באפריל בשדה התעופה הצבאי T-4 בתדמור שבסוריה הכניס את ישראל לעימות ישיר מול איראן. זאת לאחר שרוסיה ואיראן האשימו את ישראל כי היא שעומדת מאחורי התקיפה.

בסיס T4 בסוריה (צילום: דובר צה"ל)
ההרס בבסיס לאחר התקיפה המיוחסת לישראל

בשעות הראשונות שלאחר התקיפה התפרסמו בכלי התקשורת ובמיוחד בערוץ הטלוויזיה הממלכתי בסוריה על שאירע אך ישראל לא הוזכרה והתקיפה הייתה בגדר תעלומה ועם הרבה ספקות לגבי האחראים לה. בתחילה אף חשבו כי מדובר בתחילת המתקפה שהבטיח נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אך בפטנגון מיהרו להכחיש מיד כי ארצות הברית היא שפעלה בשטח סוריה, בשעה שבישראל סירבו להגיב.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מספר שעות לאחר מכן האשימה רוסיה את ישראל כי היא שביצעה את התקיפה ואף סיפקה מידע לפיו שני מטוסי קרב ישראליים מדגם F-15 ביצעו ירי מהמרחב האווירי של לבנון של שמונה טילים אשר חמישה מתוכם יורטו. בתקיפה כזכור נהרגו 14 בני אדם ובהם 7 איראנים כאשר הבכיר בין ההרוגים היה הקולונל מהדי דהקאן, מפקד מערך המל"טים של משמרות המפכה בסוריה. באיראן נערכו ההלוויות כשברקע החלו המנהיגים ואנשי משמרות המהפכה לפזר איומים לכל עבר כי התקיפה לא תעבור בשתיקה וללא מענה וכי התגובה תגיע. רק לפני יומיים נשמע איום נוסף וישיר לישראל מפי סגן מפקד משמרות המהפכה באיראן, חוסיין סלאמי שאמר: "הטילים שלנו מוכנים לשיגור בכל רגע והאצבעות שלנו על ההדק. אם האויב יבצע מעשה נגדנו, נשגר טילים."

בערב יום העצמאות, נמנע פיגוע גדול שהיה אמור לצאת אל הפועל במהלך החגיגות. ערנותם ומקצועיותם של הבודקים הביטחוניים במשרד הביטחון במעבר ריחן הסמוך לג'נין סיכלו את הפיגוע של פי הערכות במערכת הביטחון היה אמור לפגוע ברבים בנתניה או בחדרה אם היה יוצא אל הפועל. הבודקים שסרקו משאית פלסטינית שהגיעה למחסום איתרו מטען רב עוצמה שהוסלק בגג המשאית ומשקלו כ-10 ק"ג. המתיחות בין ישראל לאיראן נמשכת גם ברגע זה וכמו גם האיומים ההדדיים בין המדינות.

המשאית שנתפסה במחסום ריחן, הנהג נעצר

עד כה ניתחנו למעשה את מה שהיה ועברנו במחוז הצפוני, אך גם בגבולה הדרומי של המדינה חודש אפריל לא היה שקט במיוחד. הפגנות השיבה אשר מתרחשות לאורך גדר הגבול עם רצועת עזה מצריכות היערכות ועיסוק של כוחות רבים כאשר שיא העימותים מתרחשים בימי שישי. בהפגנות עד כה נהרגו עשרות ואלפים נפצעו רובם כתוצאה מירי בעת שעסקו בפעילות טרור ובניסיון לחצות או לחבל בגדר הביטחון. רוב ההרוגים פעילי חמאס והג'יהאד האסלאמי או שנשלחו על ידם. אם לסכם את האירועים הביטחוניים החודש ניתן לומר בגאווה כי מערכת הביטחון עמדה איתנה במשימותיה ושגרת החיים במדינה נמשכה על אף האירועים הקשים, כך בערב פסח ובחול המועד וכן באירועי יום השואה, יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה ויום העצמאות.

החודש הקרוב (מאי) ייתכן שהולך להיות מורכב וקשה יותר. שלושה אירועים משמעותיים לפנינו והם: יום הנכבה של הפלסטינים ב-15 במאי, יום החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ב-12 במאי בנוגע להסכם הגרעין עם איראן וה-14 במאי התאריך שנקבע להעברת שגרירות ארצות הברית מתל אביב לירושלים.

כל האירועים האלה יחד וכל אחד לחוד עשויים לגרום לעלייה נוספת במתיחות הגוברת באזור. בחמאס הודיעו כבר שיום הנכבה יהיה השיא של הפגנת השיבה הגדולה שהחלה ב-30 במרץ, באיראן שר החוץ מוחמד זריף איים שאם ארה"ב תיסוג מהסכם הגרעין יחדשו במרץ את העשרת האורניום ולגבי העברת השגרירות כבר היינו עדים למהומות שגררה הודעתו של טראמפ. מה שבטוח למערכת הביטחון צפוי חודש לא קל בכלל.

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
שר הביטחון אביגדור ליברמן והרמטכ"ל גדי אייזנקוט (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

מומלץ לקריאה באותו עניין

דיווח: היעד שהותקף בבסיס T-4 בסוריה – מערכת נ"מ איראנית מתקדמת

צה"ל חושף: כך מתבססת איראן על אדמת סוריה

מי תקף הלילה בסוריה? הפנטגון מכחיש, בצה"ל שותקים

בכיר בצה"ל לניו יורק טיימס: "תקפנו מטרות איראניות בסוריה"

דובר שר החוץ האיראני: "אין עדיין תוכנית ואנו שוקלים כיצד להגיב"

הותר לפרסום: המל"ט האיראני שחדר לישראל היה חמוש ובדרך לפיגוע

Back to top button