צרכנות

אי הפללה בארץ ישראל – האם זה קורה?

לאחרונה אישרו חברי הכנסת ברוב גדול את חוק "אי ההפללה באחריות" בקריאה ראשונה. השר ארדן הציג את החוק. לאחר הקריאה תועבר הצעת החוק לוועדות השונות לדיון בהיבטים השונים שלו ובסיום הדיון בוועדות יוגש חוק זה שוב לקריאה שנייה ושלישית במתכונת המתוקנת.

מה משמעות החוק

על פי חוק אי הפללה, החזקת הקנאביס תחשב כעבירה פלילית שיש לגביה קנס. השוטר יוכל להחליט אם לאפשר לחשוד/לקורבן להודות ואז, אם אכן יעשה זאת, יחליף לו את ההליך הפלילי בקנס של 1000 שקלים וזאת בתנאי שאין לו עבר פלילי קודם ולא עבירות נוספות. אם ייתפס פעם שנייה ישלם 2000 שקלים קנס. בפעם השלישית –  ישלח לגמילה ויישלל רישיון הנהיגה שלו, ואילו בפעם הרביעית, אם ייתפס, יפתח נגדו הליך פלילי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חשוב לציין שאת האכיפה שלהם ימקדו השוטרים באזורים הציבוריים, דבר שלא נכתב ולא מוזכר בהצעת החוק, אך קריטי מאד בכל הקשור לעניין האכיפה עצמה, כמו גם לקביעת העונש. כמו כן הועדות ידונו באפשרות של בדיקות נהגים בהשפעת הסם על ידי לקיחה של בדיקות רוק, כאשר חיילים ובני נוער לא יכללו באכיפה על פי חוק אי ההפללה. לגבי נערים תהיה הצעה מיוחדת כנספח לחוק, ולגבי חיילים – צה"ל יטפל בהם על פי סכום אתו (כפי שקורה במצבים אחרים).

כבר מתחילת הדיונים וגם לאחר שעבר בקריאה ראשונה זכה חוק אי ההפללה לתגובות רבות. רבים טוענים כי יש צורך שהמשטרה תתמקד דווקא בסוחרי הסמים וכל אלה המספקים סמים וגורמים לעבירות הנלוות להן. כמו גם יש להתמקד, כפי שטוענים בהמשך, באלה המגדלים כמויות גדולות של קנאביס כדי להפיץ אותן.

הבעייתיות שבחוק

יש הטוענים שמי שמשתמש בסם לשימוש עצמי בביתו לא צריך להיחשב כעבריין, המבצע עבירה פלילית. יש לחשוב על כל אלה, הזקוקים לטיפול עצמי בקנאביס (קנאביס רפואי) עקב טראומות ומכאובים, האופייניים למחלות קשות, כמו מחלת הסרטן ומחלות אחרות. האם המדינה מעמידה לרשותם פתרונות יעילים, שיקטינו את מכאובם? האם היא מקדישה לכך משאבים וגם זמן? האם הענשתם בקנסות תפסיק את הצורך שלהם להשתמש בסם? במדינות בהן ניסתה המדינה צורות שונות של מלחמות בסמים – היא כשלה ברוב הפעמים.

על ידי אחרים נתפס חוק ההפללה כ"הונאה", "פגיעה באזרחים" ו"מחלבת כספים". מטילים גם ספק בכישוריהם וביכולתם של השוטרים האחראיים על הטלת הקנסות, לקבוע את העונש רק על פי כך שראו את החומר. אם אין להם ציוד כלשהו ואמצעי עזר מתאימים איך יוכלו לאמת שאכן מדובר באחזקת סם ואיך ידעו מהי כמותו? תחושת הבטן של השוטרים היא זו למעשה שתנחה אותם, אין כאן בדיקה מדעית, וסביר שיוטלו קנסות שיהפכו את החוק למחלבה של כספים.

אין ספק שהשימוש בסמים שלא למטרה רפואית הוא מזיק וכולנו מסכימים על כך. כבר הוזכר – שכאשר המדינה נלחמת בסחר בסמים, בדרך כלל היא נכשלת, כפי שאנו יודעים ושומעים על כך מלא מעט מדינות אחרות, שבהן נרתמו לעניין וניסו בכל הכוח לגרום לשינוי. הסבירות היא, ובעיקר לאור ניסיון של שנים, היא כי הסוחרים והמגדלים, לשם הפצתם הבלתי חוקית של הסמים, תמיד יערימו על רשויות החוק ויעשו ככל שביכולתם להרוויח כמה שיותר מבלי להיתפס. חשוב שנשקיע בחינוך ובהסברה לבני הנוער ולא רק באכיפה וקנסות. על הטיפול להיות משולב. גם הסברה וחינוך כדי שהצעירים ידעו ויבינו מה קורה לגופם, מהן הסכנות כתוצאה משימוש ארוך טווח בסם וימנעו מכך, ובמקביל גם באכיפה משטרתית.

 

Back to top button