איראןהעולם הערבימבזקים

חמינאי: "תקופת ה"פגע וברח" הסתיימה, נגיב לכל תקיפה"

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי אמר כי תקופת ה"פגע וברח" הסתיימה. חמינאי שנפגש עם פועלים לרגל יום הפועל העולמי שנערך ב-1 במאי כי ארצו תגיב לכל תקיפה. חמינאי אף האשים את ארצות הברית בחוסר היציבות במזרח התיכון ואמר "כל מקום שארצות הברית נכנסת אליו, היא יוצרת חוסר יציבות וגורמת לאומללות של אנשים ולכן יש לגרש אותה ממערב אסיה. על ארצות הברית לצאת מהר מהאזור. היא זו שצריכה לעזוב ולא הרפובליקה האסלאמית, אנחנו כאן".

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי

סגן מפקד משמרות המהפכה אלוף חוסיין סלאמי הגיב מוקדם יותר לדרישות ארצות הברית ומדינות נוספות להגביל את תוכנית הטילים של איראן ואמר כי "מבחינת איראן, הטילים הם נכס הגנתי וכי אין לאיראן כל כוונה להתפרק מכוח הרתעה זה". בשולי כנס " יום המפרץ הפרסי הלאומי" האשים אלוף סלאמי את האמריקנים בכך שהם מגדירים את איראן כמדינה "תומכת טרור" ואמר כי "כל העולם יודע שבזמן שמגדירים אותנו כמדינה תומכת טרור, איראן היא דווקא המדינה שמובילה את המאבק בטרור. התמיכה של איראן בעם הסורי שנאבק בטרור באה למלא את דרישתה הרשמית מצד ממשלת סוריה".

דבריו של הבכיר באים בשעה שצבא סוריה הודיע על תקיפת שורת בסיסים במחוזות חמה וחלב. גורמים באיראן אומרים כי "ההערכות מצביעות שישראל ממשיכה לשחק באש והיא האחראית לתקיפה, שללא ספק הייתה בתיאום עם הממשל האמריקני, זאת לאחר שראש ממשלת ישראל נתניהו שוחח לפני התקיפה עם הנשיא טראמפ ונועד עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו." אותו בכיר גם אמר מפי גורם מודיעין ישראלי כי "ככל הנראה שוגרו טילים רבים לעבר מספר מרכזי פיקוד של המילציות האיראניות. המקורות הישראלים ציינו כי ישנה פעילות מדינית ערה בין וושינגטון לירושלים וכי במוקד השיחות המתנהלות בין הצדדים הסוגיה האיראנית והחשש הישראלי מהתבססותה של איראן בסוריה". הגורם גם ציין את פגישת שר הביטחון אביגדור ליברמן בוושינגטון עם עם היועץ החדש לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, ועם שר ההגנה, ג'יימס מאטיס.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

התקיפה החדשה הלילה בוצעה כשלושה שבועות בלבד לאחר התקיפה בבסיס T4 בסוריה, שבעקבותיה הבטיחה איראן להגיב על הפגיעה באנשיה. שר הביטחון אביגדור שהתראיין לעיתון הסעודי "אילאף" אמר כי ישראל לא תאפשר בשום מחיר את ההתבססות האיראנית בסוריה.

חודש מאי עלול להיות חודש קריטי מאוד בכל הנוגע למצב הביטחוני באזור ועל כך כתבתי בהרחבה כאן. האירוע המשמעותי והבולט בכל הנוגע לאיום האיראני הוא ב-12 במאי בו ימסור נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ את החלטתו בעניין הסכם הגרעין. טראמפ וכבר הביע את עמדתו פעמים רבות וציין כי מדובר בהסכם "גרוע" שיש לתקנו או לבטלו לגמרי. בטהראן מאיימים ואומרים כי אם נשיא ארצות הברית טראמפ ייסוג מההסכם תהיה לכך תגובה מרחיקת לכת.

ראש סוכנות הגרעין של איראן, עלי סלחי אמר היום כי הוא מקווה שטראמפ יתעשת ויישאר בהסכם הגרעין כי במידה ולא יש לאיראן את ניכולת הטכנית לשוב ולהעשיר אורניום ברמה גבוה אפילו עוד יותר ממה שהעשירה לפני ההסכם שנחתם ב-2015. כך דיווחה הטלוויזיה הממלכתית באיראן.

היום התכנס הקבינט מדיני-ביטחוני בקרייה ודן במשך שעה וחצי בנוגע לאיום האיראני. הערב בשעה 20:00 ראש הממשלה נתניהו צפוי למסור הודעה דרמטית בנושא תוכנית הגרעין של איראן. ייתכן שמדובר במידע מודיעיני חדש שיחשוף את מזימתה של טהראן שהוליכה שולל את העולם. העיתוי ככל הנראה 12 ימים לפני החלטתו של הנשיא האמריקני טראפ גם הוא לא מקרי וייתכן שנתניהו החליט לצאת בפרסום על מנת להשיג קואליציה כנגד איראן לביטולו של ההסכם.

Back to top button