איראןהעולם הערבימבזקים

מרוקו ניתקה את היחסים הדיפלומטיים עם טהראן, השגריר האיראני גורש

מרוקו הודיעה אמש (שלישי) כי היא מנתקת את יחסיה הדיפלומטיים עם איראן בעקבות תמיכתה של טהראן ב"חזית פוליסריו", שנלחמת בשלטונות מרוקו על מנת להשיג עצמאות בחבל סהרה המערבית.

במשרד החוץ של מרוקו הודיעו כי מרוקו תסגור את שגרירותה בטהראן ותגרש את שגריר איראן ברבאט בעקבות תמיכתה של איראן בפוליסריו.
רבאט מאשימה את טהראן כי שלחה את לוחמי חיזבאללה לאמן ולהכשיר את לוחמי החזית של פוליסריו וסיפקה להם כלי נשק.

שר החוץ של מרוקו, נאסר בוריטה (צילום: EPA)

שר החוץ של מרוקו, נאסר בוריטה, אמר בראיון לאל-ג'זירה כי לרבאט יש ראיות שמפלילות את ממשלת איראן בכך שסייעה לחיזבאללה במתן תמיכה כספית ולוגיסטית לפוליסריו באמצעות שגרירותה באלג'יר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בוריטה אמר כי אף הציג את הראיות שבידי מרוקו לעמיתו האיראני מוקדם יותר בטהראן שכללו תיעוד של משלוחי נשק לקבוצת המורדים. "החודש העביר חיזבאללה טילי קרקע־אוויר סטרלה מדגם SA-9 ו- SA-11 לפוליסריו באמצעות שגרירות איראן באלג'יר" אמר לכתבים. "למרוקו לא נותרה ברירה אלא לפעול כדי לנתק את יחסיה הדיפלומטיים ולסגור את שגרירותה בטהראן".

בוריטה אמר את הדברים לאחר שחזר מאיראן והודיע להם על החלטתה של מרוקו לנתק עמם את היחסים. שגריר רבאט בטהראן חזר למרוקו ושגרירה של איראן גורש באופן מיידי.

איראן לא הגיבה למהלך המרוקאי ולהאשמות נגדה, ובחיזבאללה הכחישו בהצהרה שפורסמה כי הארגון מאמן את פוליסריו וציינו כי מרוקו קיבלה את החלטה בשל לחץ אמריקני, ישראלי וסעודי שהופעל עליה.

אזור סהרה המערבית מחולק לשניים על ידי חומה המוקפת סביבה במוקשים שהוקמה לאורך 2,700 ק"מ ומוגנת על ידי 120,000 חיילים מרוקאים. השטח שממזרח לחומה נשלט על ידי "חזית פוליסריו" בתמיכת אלג'יריה ושואפת לעצמאות . ספרד שוויתרה בשנת 1975 על השליטה בשטח זה, הביאה את מאוריטניה, מרוקו ופוליסריו לתבוע בעלות על השטח. בשנת 1984 גם מאוריטניה וויתרה על תביעת בעלותה על השטח, אך המשיכה לתמוך ברפובליקה הערבית הדמוקרטית. המאמצים של האו"ם נכשלו שוב ושוב בכדי לסיים את המחלוקת על השטח.

יש לציין כי לא מדובר בפעם הראשונה שמרוקו מנתקת את קשריה הדיפלומטיים עם איראן. בשנת 2009 נותקו כבר היחסים בין המדינות לאחר שיועצו של המנהיג העליון של איראן, האיתוללה עלי חמינאי אמר כי לאיראן יש זכויות ריבוניות על בחריין. במשרד החוץ של מרוקו האשימו אז טהראן בניסיון להפיץ את האסלאם השיעי בממלכה הסונית. בשנת 2014 חודשו היחסים אט אט בין המדינות אך הם נותרו קרים.

Back to top button