חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

"פשע סביבתי, תחבורתי וחברתי הכי קשה בישראל"

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית, בראשות ח"כ דב חנין, יצאה הבוקר לסיור בתחנה המרכזית בתל אביב וקיבלה תמונה קשה של המציאות בשטח. בסיור השתתפו, יחד עם היו"ר חנין וחברות הכנסת יעל כהן פארן ופנינה תמנו שטה, גם ראש עיריית חולון, מוטי ששון, נציגי תושבים ובעלי עסקים בתחנה וכן נציגי משרד התחבורה, עיריית תל אביב חברת נצבא ועוד.

במהלך הסיור מחוץ לתחנה סיפרה נציגת התושבים, שולה קשת, כי מדובר ב"פשע סביבתי, תחבורתי וחברתי הכי קשה בישראל עם זיהום אוויר שהורג אנשים". לדבריה, "זו התחנה המרכזית השנייה בגודלה בעולם, במדינה שהיא אחת הקטנות בעולם. הכוונה היא לגרש מכאן לא רק את מבקשי המקלט אלא גם אותנו, כי עשירי עירך קודמם. הטייקונים רק מחכים שנעזוב". בעלי עסקים במקום סיפרו על מציאות קשה של אלימות והזנחה פושעת, לצד דמי ניהול גבוהים לחברת נצבא שלא מאפשרים להם להתקיים. מנכ"ל חברת נצבא, פריאל אטיאס, אמר כי הפתרון הוא צמצום השטח של התחנה המרכזית והעתקת חלק ממנה למקומות אחרים.

לאחר מכן קיימה ועדת המשנה דיון במשרדי חברת נצבא. היו"ר חנין פתח ואמר כי את השגיאה הזו אסור להעתיק למקומות אחרים. מנכ"ל חברת הניהול של התחנה המרכזית, מיקי זיו, הודה כי יש בעיה בהתנהלות השוטפת של המקום, אך הוסיף כי המאבטחים של התחנה מגיבים לכל אירוע. מנכ"ל נצבא, פריאל אטיאס, אמר כי החברה פועלת בהתאם להנחיות ודרישות משרד התחבורה. הוא הוסיף כי החברה לא מעוניינת להשתמש במקום כחניון לאוטובוסים והאינטרס שלה הוא שהתחנה תפונה בזמן הקצר ביותר והיא תשתף פעולה עם כל גורם שיקדם זאת. "באשר לתנאים הפיזיי,ם במסגרת ההסכם המתגבש עם משרד התחבורה אנחנו עושים תכנית לשפר את חוויית הנוסע, אך לצערי הפתרון הוא לא אצלי", אמר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, אמרה כי המקום לא ראוי לתחבורה הציבורית שרוצים לפתח, והוסיפה כי האופק הריאלי להזזת התחנה הוא בעוד כ-10 שנים. נציגת התושבים, שולה קשת, הגיבה ואמרה: "נבעיר פה צמיגים, נחסום כבישים ולא ניתן לאוטובוסים לעבור".

ח"כ פנינה תמנו שטה אמרה כי מדובר במקום שהוא בית קברות לערכים של שוויון, דמוקרטיה וביטחון אישי. לדבריה, "זה אתר הנצחה שמעיד איך עוולות ופגיעה בחלשים נראים. לא יכול להיות שהמדינה רואה את ישראל תחתית ועוצמת עיניים". ח"כ יעל כהן פארן אמרה כי הייתה בהלם מסיפורי האלימות וההזנחה הפושעת.

יועץ מנכ"לית משרד התחבורה, טוביה כהנא, אמר כי המשרד הבין כבר מזמן שצריך להעתיק את פעילות התחנה, והמכשול הוא תכנון שלוקח לא מעט זמן. הוא הוסיף כי הפעלה ל-24 שנים נוספות זה נתון שגוי, שכן ההסכם עם נצבא יאפשר למשרד להוציא את פעילות התחנה גם אחרי 10 או 12 שנים. ח"כ חנין שאל מתי ביקר במקום שר התחבורה ואמר: "אם הוא היה בא אולי הוא היה מבין שצריך לטפל בזה בדחיפות". המפקחת על התעבורה במחוז תל אביב ממשרד התחבורה, טופז פלד, אמרה כי צריך להעביר את התכנה לאזור צומת חולון, אבל צריך שיתוף פעולה בין עיריית תל אביב לעיריית חולון ומשרד התחבורה.

עם זאת, ראש עיריית חולון, מוטי ששון, ביקש להצטרף לדברי היו"ר חנין ואמר כי לא מעבירים מפגע ממקום אחד למקום אחר. "על זה תהייה מלחמה, לא ניתן לאף אחד להעביר את התחנה כמו שהיא לצומת חולון. מה שראיתי היום זה בושה למדינה ולעיריית תל אביב, ריח השתן מגיע אפילו עד למשרדים", אמר.

היו"ר חנין סיכם ואמר כי הוועדה מחויבת להמשיך ולעקוב אחרי הנושא. לדבריו, אי אפשר להמשיך להתנהל במקום כמו שהוא היום ולכן השינוי חייב להתחיל עכשיו. "נתוני המשרד להגנת הסביבה אודות הזיהום הכל כך קיצוני הם המקור להזנחה ולכן את הזיהום צריך להפחית ממחר בבוקר, וזה אומר שהאוטובוסים שנכנסים לכאן צריכים להיות הכי חדשים וטובים שיש", אמר.

התחנה המרכזית בתל אביב

Back to top button