חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

מה צפוי לנו בשבוע הבא? שר הביטחון משיב ומשגר מסר לאסד

עפיפון טרור שנשלח אמש (חמישי) מרצועת עזה ונחת בעוטף הגיע עם מסר כתוב בעברית קולקלת, "לחיילי ישראל, הציונים בני הקופים והחזירים, נפגע מהפצצות של חוקר והתקף הלב מהיום ועד ה- 15.5. אנחנו מבטיחים לכם עוד עד יום השחרור על ידי עמודי אללה ולהגיע אל המסר שלנו אל טראמפ הנבז ואלוהים ואלוהינו. יחידה לביקור שלי" (כך נכתב במקור).

הערבים בעזה ממשיכים להתגרות בחיילי צה"ל ומבטיחים להסלים את המצב. השבוע הבא יהיה שבוע מאתגר מאוד לכוחות הביטחון שצפויים להתמודד עם הפרות סדר גדולות ומשמעותיות. ביום שני הקרוב, 14 במאי, שיירשם כיום היסטורי בתולדות מדינת ישראל עם העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים. הפלסטינים כבר הודיעו כי את החגיגה המתוכננת יהרסו באירועי מחאה גדולים שיהיו גם בגדה וגם ברצועת עזה. הפלסטינים מאיימים בתהלוכות המוניות שייצאו מרצועת עזה לעבר גדר הגבול ובצה"ל החשש כי ההמונים ינסו לחצות את הגדר ולהיכנס אל שטח מדינת ישראל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יום ה-14 במאי כאמור צפוי להיות יום קשה במיוחד למערכת הביטחון שתתמודד עם לא מעט אתגרים והפרות סדר אלימות ואם לא די בכך לאחר שנצלח את יום שני, למחרת ה-15 במאי מציינים הפלסטינים את יום הנכבה שלטענת הפלסטינים יהיה גדול ומשמועתי הרבה יותר מכל ההפגנות שראינו עד כה לאורך גדר הגבול מאז החלו ההפגנות בימי שישי ב-30 במרץ.

היומיים המתוחים האלה מתווספים לאיום הביטחוני מצפון שטרם ברור אם הסתיים. זאת לאחר שכוח קודס של משמרות המהפכה האיראני פתח בירי של 20 רקטות לעבר קו מוצבים קדמי של צה"ל ברמת הגולן, כאשר כיפת ברזל יירטה 4 מהרקטות והשאר נפלו מחוץ לשטח המדינה. בתגובה צה"ל יצא במבצע "בית הקלפים" במהלכו תקף 50 יעדים השייכים לכוח קודס בסוריה ובהם: אתרי מודיעין איראניים המופעלים על ידי כוח קודס, מפקדות לוגיסטיות של כוח קודס, מתחם צבאי ומתחם לוגיסטי של כוח קודס בכיסוואה, מחנה צבאי איראני צפונית לדמשק, אתרי אחסנת נשק של כוח קודס בשדה התעופה "דמשק בין לאומי", מערכות ומוצבי מודיעין המשויכים לכוח קודס ותצפית, עמדות צבאיות ואמצעי לחימה באזור החיץ.

שר הביטחון אביגדור ליברמן התארח הבוקר (שישי) בהיכל התרבות בעיר קצרין והתייחס לאירועים האחרונים ולאירועים הצפויים לנו בהמשך. בתחילה ביקש שר הביטחון להעביר מסר לעם ישראל ואמר, "תבואו לסייר ברמת הגולן ובצפון, אפשר לבוא, אפשר לחזור לצימרים, לסייר, לטייל, יש פה באמת נופים ומקומות מן היפים ביותר ואין שום בעיה, חזרנו לשגרה, חוזרים לשגרה, תבואו לטייל. אם כבר פה אז אני אנצל את ההזדמנות להעביר מסר לאסד: תעיף את האיראנים, תעיף את קאסם סולימאני וכוח קודס, הם לא עוזרים לך הם רק פוגעים וכל הנוכחות שלהם היא אך ורק בעיות ונזקים. תעיפו את האיראנים ואפשר פה באמת לעבור אולי לחיים אחרים."

שר הביטחון ענה על מספר שאלות שעל סדר היום הביטחוני.

ש: האם אתה חושב שהמערכה הזאת שראינו לפני יומיים מרחיקה את העימות הבא מול איראן? האם השגנו הרתעה?

"אני מציע שאנחנו גם פה נהיה בלי התלהבות יתר, אין כמו חטא היוהרה, אין מקום ליהירות. היה אירוע, אני לא חושב שבזה כל הבעיות, כל המתח, כל החיכוך הסתיים, לא, הכול צריך לקחת בפרופורציה הנכונה. כמו שראינו צה"ל ערני, פועל, עושה מה שצריך לעשות, יחד עם זה אתה יודע זה לא עסקי ביטוח, אין פה 100%, אז לכן הכול צריך לקחת בפרופורציה הנכונה, בזהירות ובשיקול דעת. אני לא חושב שהכול הסתיים אבל אנחנו בהחלט עם אצבע על הדופק ופועלים גם בשיקול דעת, גם באחריות וגם בנחישות."

ש: האם הצבא עדיין בכוננות גבוהה?

"אנחנו כל הזמן נמצאים בכוננות, עוקבים אחרי האירועים ואין פה מקום להיכנס לאופוריה. צריך להיות כל הזמן ערניים ולראות בדיוק מה קורה."

ש: פוטין הודיע שמערכות ה-S-300 ההגנה לא יכנסו לסוריה, ההחלטה הזאת היא כתוצאה ממה?

"אנחנו לא מפרשים, אנחנו לא מדברים על השיחות עם מנהיגי העולם ואני חושב שבסופו של דבר מה שראינו כולם, עצם היכולת לדבר גם עם הבית הלבן וגם עם הקרמלין, לנהל איתם דיאלוג כן ופתוח, זו יכולת שהיא לא מובנת מאליה, זו יכולת ששמורה לא להרבה מדינות."

ש: איך נערכים לשבוע הקרוב, פתיחת השגרירות, יום הנכבה ועוד ימים מאוד מתוחים?

"אנחנו נמצאים בקצרין ברמת הגולן, אתה כבר עובר לנכבה ולשגרירות? תשאיר משהו גם לשבוע הבא. אנחנו פה בצפון ואני רק יכול לחזור ולהגיד לכולם שאפשר להיות פה, אפשר לטייל, יש פה יין נהדר, בירה טובה, דובדבנים והבטיחו אפילו קפה טוב."

ש: אתמול נשיא איראן אמר למרקל שאיראן לא מעוניינת להביא את האזור להתדרדרות, איך אתה מתייחס לאמירה המרגיעה הזו?

"זה מסר חשוב, אני מקווה שזה לא מן השפה החוצה ושזה מסר אמיתי, אנחנו באמת לא מחפשים שום חיכוך, שום עימות נוסף עם אף אחד. אנחנו לא באנו לגבול האיראני, הם באו לכאן. אם המסר הזה גם יתורגם למדיניות מעשית אז באמת סוף סוף יש משהו טוב שייצא מהכיוון ההוא.

ש: האם צה"ל גם בתקופה הקרובה ימשיך לטפל בפצצות מתקתקות בצד השני של הגבול ולסכל אותן בטרם הן מבצעות ירי?

"לגבי כל הנושא של הפצצה המתקתקת, זו מדיניות קבועה. אם מישהו עומד לבצע פיגוע כנגד מדינת ישראל, לשגר טילים כנגד מדינת ישראל, תמיד נשתדל להקדים אותו."

שר הביטחון עם ראש המועצה האזורית גולן ועם ראש מועצת קצרין
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

Back to top button