חדשות הארץכלכלהמבזקים

הבהרה: קיצור שבוע העבודה חל גם על משרות חלקיות

בעקבות פנייה של שדולת הנשים לשר העבודה והרווחה, להסתדרות ולהתאחדות התעשיינים, הבהירה ההסתדרות כי ההסכם הקיבוצי לקיצור שבוע העבודה חל על כלל העובדים והעובדות במשק – כולל עובדות ועובדים במשרה חלקית.

לשדולת הנשים נודע משיחות עם משרדי עו"ד שמתמחים בדיני עבודה, כי משרדים נתנו ייעוץ משפטי ללקוחותיהם, לפיו עובדים ועובדות בחלקיות משרה אינם זכאים לקיצור שעות העבודה כלל, כחלק מפרשנות מצומצמת של ההסכם החדש לקיצור שבוע העבודה. בעקבות פניית השדולה בנושא לשר העבודה והרווחה, ח"כ חיים כץ, ליו״ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן ולנשיא התאחדות התעשיינים' שרגא ברוש, הבהירה ההסתדרות כי מדובר בפרשנות שגויה של המצב החוקי החדש, וכי הסכם קיצור שבוע העבודה חל גם על עובדות ועובדים במשרות חלקיות, כך שחלקיות המשרה והשכר בגינה תחושב לפי המשרה המלאה החדשה שנקבעה.

הפרשנות השגויה נוצרה בעקבות סעיף 2.10 להסכם, הקובע כי "הפחתת שעת העבודה לפי צו זה לא תהווה עילה לתביעת תוספות שכר או להפחתות שעות עבודה או לשינויים בתנאי העבודה של העובדים המועסקים לפני תחילת צו זה 42 שעות או פחות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מבדיקת שדולת הנשים בישראל, התברר כי בשטח כבר מוטמעת פרשנות מצומצמת, לפיה ההסכם לקיצור שבוע העבודה שצו ההרחבה שלו נכנס לתוקף בתחילת אפריל, אינו חל על עובדות ועובדים במשרה חלקית, מפלה בפועל בעיקר נשים, שהן העובדות העיקריות בחלקיות משרה.

בפנייה של שדולת הנשים נכתב כי לאפליה של העובדים האלה, שרובם הגדול הן עובדות, עלולות להיות השלכות כלכליות משמעותיות. חישוב גס של ההפסד הכספי הכרוך באי החלת קיצור שבוע העבודה על כלל המועסקים והמועסקות במשק, מעלה כי מדובר על הפסד של מאות עד אלפי שקלים בשנה לעובד/ת. כך, לדוגמא, עובדת המשתכרת שכר ממוצע ומועסקת ב-80% משרה, תפסיד כ-2,300 ש"ח בשנה. אם היא מועסקת ב-50% משרה, ההפסד הכספי שלה יגיע לכ-1,400 ש"ח בשנה. מטבע הדברים, ההפסד הכספי גדול יותר ככל שהשכר גבוה יותר, אך גם עבור המשתכרות שכר מינימום מדובר בהפסד כספי לא מבוטל. כך למשל, משתכרת שכר מינימום המועסקת ב-80% משרה תפסיד כ-1,200 ש"ח בשנה, ומועסקת ב-50% משרה כ-750 ש"ח בשנה.

"אסור שמהלך מבורך של קיצור שבוע העבודה יבוא על חשבונן של עובדות מוחלשות במשק", אמרה עו"ד מיכל גרא מרגליות, מנכ״לית שדולת הנשים, "חשוב שמעסיקים ומעסיקות, וגם שעובדות ועובדים, ידעו שהפרשנות המצומצמת הזו אינה חוקית". עו"ד גרא מרגליות הוסיפה: "אם אתן עובדות במשרה חלקית, אחת או יותר, וחוששות שזכויותיכן הופרו, התקשרו לקו הפתוח של שדולת הנשים לזכויות נשים בעבודה: 03-6120000".

אילוסטרציה

Back to top button