טכנולוגיהמבזקיםפוליטי / מדיני

ח"כ ילין: "יש בעזה רחפנים שצופים בנו, אבל אנו לא מודאגים"

ח"כ חיים ילין, יו"ר וועדת המשנה לבחינה ואסדרה של פעילות רחפנים וכטב"ם השתתף הבוקר (שלישי) בכנס "אנשים ורחפנים" שהתקיים בראשון לציון. בכנס שהתקיים באולמי לאגו בהפקת "אנשים ומחשבים" בהנחיית רן קליינר מומחה לרחפנים ומנכ"ל חברת DroneMaster אמר ח"כ ילין כי, "כבר בשנת 2012 כראש המועצה האזורית אשכול, ציין בפניי האוגדונר שיש בעזה רחפנים. הרחפנים הללו צופים בנו, אבל אנו לא מודאגים כי אין לנו בעיה להתמודד מול טכנולוגיה. הבעיה היא להתמודד מול עפיפונים. אנו מעוניינים שהמלחמות תהיינה טכנולוגיות, כי שם אנו מובלים, כלומר, שהחמאס יתפתח צבאית ולא יישאר "לואו טק"".

לדבריו, "השימוש ברחפנים מעלה סוגיות שונות שדורשות אסדרה- הסכנות הגלומות ברחפנים, בצד הפוטנציאל של ישראל בתחום, הוביל להקמת הוועדה. מבין הנושאים בהם היא עוסקת- תקצוב כמות הפקחים לרת"א (רשות תעופה אזרחית), הדרכה ו"רישיונות נהיגה" לשימוש ברב-להב ככלי לטווח ארוך, וגם צנעת הפרט וסוגיית השמיים הסגורים". בהקשר זה הסביר ילין, כי "רק צה"ל או משרד הביטחון יכולים להכריז על שמיים סגורים, אך בפועל מתקיימת תופעה של סגירת שמיים בכל פעם שמתקיימת חתונה או אירוע של סלבריטאי מחשש לרחפני פפראצ'י. האם כל חתונה של סלב צריכה להפוך לאירוע ביטחוני ? אלו שאלות מהותיות לדיון הוועדה.

"אנו מעריכים כי כיום פועלים בארץ כ-20 אלף רבי להב, כאשר ההתמקדות היא בגדולים ולא ברחפנים לצרכי משחק. כיום, אל התחום המתפתח נכנסים יישומים חדשים, כמו פיקוח על בנייה ועד שימוש באירועי חירום והצלה", הוסיף ילין, וציין, בהקשר זה, את אסון השיטפון בדרום, בו השתתפו רחפנים במאמצי איתור הנפגעים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בהיבט ביטחוני, הציע ילין כי רבי להב יכולים להוות ממסרים לקליטת סלולר, כפי שמתקיים בקנדה, שם המציאו פטנט להקמת רשת סלולארית מבוססת רחפנים. הרעיון הוא להתגבר על היעדר קליטה באזורי "צבע אדום" כמו אופקים ונתיבות, באמצעות רחפנים. "האבדות הכבדות ביותר במצרים נגרמות מפעילות רחפנים של דעא"ש", הוסיף ילין. "בעזרתם מפילים פצצת מרגמה בצורה מדויקת ליד טנק, ועל מנת להילחם בתופעה המצרים חוסמים תדרים ופוגעים בקליטה. כאן נכנס לתמונה משרד התקשורת, שצריך להחליט אילו תדרים לשחרר.
לבסוף, קרא ילין להוסיף ולפתח את תעשיית הרחפנים הישראלית: "כפי שמגייסים האקרים ל 8200, כך צריך גם לפעול בתחום הרחפנים- "אנו חייבים להדק רגולציה מחד, ולתת יד חופשית לעסקים להתפתח. לתת למוח הישראלי לקחת את הרחפנים למקום יותר חכם- יש בתחום עתיד מזהיר, וכיום הוא נשלט ע"י השוק הסיני".

רן קליינר וח"כ חיים ילין (צילום: שי פיירשטיין)

Back to top button