חדשות הארץצבא וביטחון

שר הביטחון בעוטף עזה: "בחמאס חטפו מכה רצינית ונכנסו חזרה למלונה"

שר הביטחון, אביגדור ליברמן ערך היום (רביעי) בבוקר ביקור באוגדת עזה וענה למשפר שאלות. בפתח דבריו הודה שר הביטחון, "בוקר טוב לכולם, זה עתה סיימתי הערכת מצב עם הרמטכ"ל, עם אלוף פיקוד הדרום, מפקד אוגדת עזה. באנו לכאן בבוקר, נפגשנו עם המח"ט, עם המג"ד, עם המ"פ ובאתי בעיקר להגיד להם תודה על העבודה המדהימה שהם עושים פה, למעשה כבר מחג הפסח. צריך להדגיש שהם פעלו כפי שמצופה מהם, גם ברמה המקצועית וגם במישור הנורמטיבי, ולכן לכולם מהחייל האחרון ועד מפקד האוגדה, עוד פעם מגיעה תודה גדולה מכולנו. זה שהחקלאים מעבדים פה את השדה גם היום עד המילימטר האחרון, ושאנשים מתנהלים פה בשגרה כאילו על הגדר לא קורה כלום, ועברנו את פסח ואת יום העצמאות וחגים ללא הפרעה, זה הודות למאמץ שפה השקיעו חיילים ומפקדים."

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

השר, בבקשה התייחסות שלך לעניין חמאס, ששמענו שמעוניין בהודנה, אנחנו רואים רגיעה ביממה האחרונה. האם קורים דברים שאפשר לדבר עליהם מאחורי הקלעים?

"קודם כל אני עוד פעם רוצה להדגיש, הנהגת חמאס זו חבורת קניבלים שמתייחסת גם לילדים שלהם כחימוש. יש להם חימוש רקטי, יש חימוש אישי, ויש חימוש מסוג אחר- הילדים או הנשים. ולכן גם כל מה שהם מדברים זה לקבל את החופש לבנות את היכולות הצבאיות, להבריח את הנשק בלי שום נכונות להכיר במדינת ישראל, לקבל תנאי קוורטט. הם לא מוכנים לוותר על זכות שיבה. המטרה שלהם זה הסרת המצור אבל לא כדי לבנות כלכלה או לדבר על דו- קיום, הם צריכים את הסרת המצור על מנת שיוכלו להבריח נשק, להמשיך בבניין הכוח ולבנות פה עוד מודל של חיזבאללה פלוס."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

אז איך אתה מסביר את השקט של אתמול, שפתאום נוצר מכמויות של פלסטינים פתאום למספרים מאוד נמוכים, מ- 40,000 ל- 4,000?

"קודם כל הם חטפו מכה, ושלא יהיו פה אשליות, הם לא ויתרו על כל הפרות הסדר ועל אותן תהלוכות טרור. אני מניח שאנחנו נראה גם בהמשך, הם כבר הכריזו, אגב, שיום הבא זה יום הנכסה, כלומר ששת הימים, ואני מאמין שגם לפחות מה שאנחנו רואים בצד השני, גם בסופי שבוע, עד ה- 5 ביוני, גם נראה ניסיונות. אבל קודם כל חטפו מכה רצינית, משמעותית וזה מה שגרם להם קודם כל, כרגע, קצת להיכנס חזרה למלונה."

ולגבי הערוצים הבלתי רשמיים?

"יש הרבה, מטעם עצמם, יש הרבה שמועות, יש הרבה רכילויות. רוב השליחים נשלחים מטעם עצמם. אנחנו לא ראינו שום דבר משמעותי, שום דבר רציני. ההצעה שלנו מונחת על השולחן באופן פתוח, גלוי ושקוף – שיקום תמורת פירוז. לא יכול להיות שיקבלו שקט ויקבלו הסרת מצור רק על מנת להמשיך בבניין הכוח והברחת נשק."

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

מה דעתך על כל אלה שטוענים שצה"ל נהג באלימות?

"צה"ל פעל לפי נורמות מוסריות כפי שלא ראינו באף מקום בעולם. אותם חברי כנסת כולל ישראלים ואישים באירופה מעולם לא שמעתי אותם מגנים את אסד על 600,000 הרוגים. כל יום במזרח התיכון נרצחים יותר מ-100 איש. כשאני מסתכל על כל הזירות; לוב, תימן, עיראק, לבנון, סוריה לא שמעת ציוץ אחד מצד אותם חברי כנסת ואותם אישים או מאותם כלי תקשורת. לכן מדובר פה בחגיגת צביעות. פה ליד הגדר אנחנו לצערי ראינו חגיגת טרור ובחלק מהתקשורת ראינו חגיגת צביעות."

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

האם ישראל צופה עכשיו מאבק משפטי בבית הדין?

"זה לא חדש ואני מציע לכולם רק לחשוב מה היה קורה לו אותו אספסוף היה מצליח לפגוע בריבונות ולהתפרץ לתוך אחד הישובים. אנחנו ראינו מה קרה בכרם שלום בצד הפלסטיני ,שאותו אספסוף הגיע למעבר כרם שלום, צינור החמצן, באמת קו החיים היחידי שנותן קודם כל את כל היתרונות של דלק, גז מוצרים בסיסיים לרצועת עזה, איך התנהלו בצד הפלסטיני של מעבר כרם שלום. תנסו לדמיין מה היה קורה לו האספסוף הזה היה מגיע ליישוב כרם שלום או לנחל עוז או לכל מקום אחר, אם חס וחלילה זה היה קורה."

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

מה אתה אומר על נושא הטורקים, ארדואן וכל ההתבטאויות שלו, יש כאלה שטוענים שזה בגלל הסכם הקנייה אז?

"תראה, דעתי מאוד ברורה, קונסיסטנטית, גם לפני אותה התנצלות אני הייתי נגד, הצבעתי נגד, אמרתי בדיוק מה שיקרה. לצערי כל מה שאמרתי אז, וזה רשום בפרוטוקול, התממש והיה צריך לראות כמה צעדים קדימה. אני חושב שהסברתי אז את עמדתי בתקשורת ואין צורך להסביר."

זאת הייתה טעות אדוני?

"אין ספק שזו הייתה טעות, אני אמרתי את זה, ביטאתי את זה בפומבי, הצבעתי נגד בקבינט ואמרתי בדיוק מה שיקרה ולצערי כל מה שאמרתי התממש."

Back to top button